SZTE Info

Diákújságírók a szegedi egyetemről: a „laikus CPR-t” medikusoktól is tanulták

Reklámfilmmel, próbababával is színesített bemutatón az újraélesztésről is tanultak azok a tehetséges médiás középiskolások, akik ellátogattak a szegedi egyetem általános orvosi fakultására az SZTE Tudománykommunikációs Diáktáborának idején.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A Szegedi Tudományegyetem karaival, egységeivel, az universitas szakkínálatával és szolgáltatásaival, a duális képzés lehetőségeivel ismerkedtek a média iránt érdeklődő középiskolások az SZTE Tudománykommunikációs Diáktáborában. A 18 középiskolásból álló csoport az SZTE Általános Orvostudományi Karra is ellátogatott, az ott gyűjtött élményeket többen írásban rögzítették.

 

REKLÁMFILM IS NÉPSZERŰSÍTETI AZ ÚJRAÉLESZTÉST


A Zentai Gimnázium diákújságírója, Dragic Marianna összefoglalója:

„Három egyetemi orvostanhallgató tartott nekünk bemutatót az elsősegélynyújtásról. Megtudtuk, hogy Európa-szerte a 75 év alattiak 40 százaléka keringésmegállásban veszíti életét. Magyarországon az esetek körülbelül 20 százalékában történik laikus CPR (cardiopulmonalis resuscitatis), azaz újraélesztés. Európában ez az arány körülbelül 45%.

A Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karán tett látogatáson megnéztünk egy televíziós kampányt az újraélesztésről Csuja Imre főszereplésével. Az itt is megtekinthető „Tartsd életben! Újraélesztés egyszerűen és gyorsan” című filmben a népszerű színész bemutatta a helyes kéz- és testtartást, és hogy vészhelyzet esetén mi a teendő: 30 mellkas-kompresszió végrehajtása után 2 befújásos lélegeztetés következik. A reklámfilm szerint a kompresszió gyorsaságát a Bee Gees együttes Stayin' Alive című dalának a ritmusával szabályozhatjuk. Itt a megfelelő ritmus

A tájékoztató után mi is kipróbálhattuk magunkat elsősegélynyújtóként. Szilikon bábukon gyakoroltuk az újraélesztés rejtelmeit és hallgatókkal beszélgettünk. Az egyik egyetemista kifejtette: „Egy jó orvos legfontosabb tulajdonsága az, hogy szeresse azt, amit csinál. Emellett megbízhatóság, elhivatottság és kitartás kell, hogy jellemezzen egy jó orvost.”

 

EGY HASZNOS TUDNIVALÓKKAL ELLÁTOTT NAP


„Megtanulhatták az SZTE Tudománykommunikációs Diáktáborának résztvevői, hogyan kell újraéleszteni egy embert, akinek leállt a szíve. Ezt az SZTE Általános Orvostudományi Kar két hallgatója ismertette a diákújságírókkal, egy kampányfilm segítségével. Aztán elmondták az elméleti tudnivalókat, majd két bábun bemutatták, az elméletből hogyan lesz gyakorlat.


Az újraélesztési módszert a médiatáboros diákok is kipróbálhatták. Egy-egy ilyen próbán mindenkinek el kellett ismételnie az egész folyamatot.

A történet arról szólt, hogy például: ha meglátnánk egy olyan személyt, aki elvesztette az eszméletét, hívjuk a mentőket, majd megkezdjük a sok esetben segítő eljárást. A két összekulcsolt kézfejünk ujjperceit a szegcsontra tesszük, és erőteljes nyomással elkezdjük az újjáélesztést. Ezután két eset lehetséges. A legjobb esetben az illető állapota javul, és a mentők érkezésük után nagyobb eséllyel segíthetnek rajta. A második – nem kívánatos – eset az, amikor nem javul az ájult ember állapota, miközben a segítő személy fizikailag kifárad” – összegzett Bancsi Noémi, az újvidéki Svetozar Markovic Gimnázium diákja.

 

Minderről Sarnyai Benedek, a szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium diákja azt írja:


HOGYAN ÉLESSZÜK EGYMÁST ÚJRA A „STAYIN’ ALIVE” RITMUSÁRA?


„Csuja Imre már megmutatta! Maga a reklám egy brit, Vinnie Jones főszereplésével készült előd magyarra történt átültetése. A magyar és az eredeti, angol videó itt megtekinthető.

Többek között e kampány segítségével tanulták meg az SZTE médiatáborának résztvevői a laikus újraélesztést az SZTE Általános Orvostudományi Kar két hallgatójától.

Maga a televíziós kampány mindenkinek ismerős lehet, aki mostanság tévét néz. Csuja Imre a Valami Amerika kettőből jól ismert maffiózó, Bala szerepében megmutatja – nagyon lazán –, hogyan kell egy megállt szívű embertársunkba ismét életet „önteni”.

Bevallom, a reklámot első megnézésre inkább poénosnak találtam, mintsem egy komoly, hasznos életmentési tanácsadásnak. Ez nagyrészt betudható annak, hogy a filmben a színész alapvetően egy komikus karaktert hozott, a fő komikum forrása: a valódi és az alvilág összeegyeztethetetlensége. Ez ebben a reklámban is feltűnt, így Bala lehet akármilyen kemény, én minden szaván jót röhögök. Ezért lepődtem meg, amikor a két kedves és szakképzett szegedi egyetemista tudományos alapon levezette ennek a Csuja Imre, vagyis Bala által bemutatott újraélesztési módszernek a helyességét.

A kampányfilmbeli „és nyomjad a Stayin’ Alive ritmusára”. Ez volt számomra az a passzus, amiből internetes mémet csináltam volna ahelyett, hogy a valóságban is e szerint járjak el. Ám az egyetemi hallgatók megmagyarázták: ha valamit, hát ezt nagyon komolyan kell venni. A dal frekvenciája ugyanis 120/min, és pontosan ezt a ritmust kell a szegycsont nyomása közben is használnunk. Az előadásból ez a momentum a legkiemelendőbb, ez cáfolt rá egy nem is olyan régi tévhitemre.

Az újraélesztési alapdolgokat persze különböző televíziós műsorokból, korábbi orvosi előadásokból összeszedtem. De ez a kis prezentáció arra mindenképpen jó volt, hogy finomítsam a meglévő tudásomat. Az olyan dolgok megvoltak már, hogy megközelítjük az „áldozatot”, megvizsgáljuk, lélegzik-e, aztán segítséget hívunk stb. Az olyan „szakmai részletek”, mint például: „2 belélegzés 30 pressziónként” ráfértek az addigi tudásom bővítésére.

Ha eddig netalántán féltem volna, hogy még valami kárt teszek a földön ájultan fekvőben, hát az egyetemi hallgatók teljes mértékben megnyugtattak, hogy a halálnál nagyobb kárt úgyse tudok eszméletlen embertársamban tenni.

A módszertant próbababákon helyben is kipróbálhattuk. Testközelből tapasztalhattam, hogy az emberi test milyen kemény is valójában. A próbababák ugyanis élethűen kemények voltak. De azt is érzékelhettem: mennyire fárasztó is 2 percen át tartósan, a megfelelő erővel és ritmusban szívpressziót végrehajtani.

Tehát mostantól minden félelem nélkül fogok odamenni mindenegyes előttem összeesett emberhez, hogy megpróbáljam megmenteni az életét!”

 

*


Az SZTE Tudománykommunikációs Diáktáborában 9-10. osztályos középiskolások ismerkedhettek meg az univeristassal. De az SZTE a jelenlegi tizenegyedikesekre is gondol: 2015. szeptember 16-án, szerdán és szeptember 25-én, pénteken két alkalmas Tudománykommunikációs Médiatúrára várja az akkor már végzős fiatalokat.


Az SZTE Tudománykommunikációs Diáktábor és Médiatúra a TÁMOP-4.1.1.F-14/1/Konv-2015-0006 számú „Munkaerő-piaci igényekre támaszkodó gyakorlatorientált képzések, szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetem fókuszában” című pályázat keretében valósul meg.

 

SZTEinfo

Kapcsolódó cikkek:


Diákújságírók a szegedi egyetemről: A lenyűgöző egyetemi könyvtár

Diákújságírók a szegedi egyetemrő: BTK

Diákújságírók a szegedi egyetemről: a lelki egészség ápolója a szociális munkás

Diákújságírók a szegedi egyetemről: FOKozott tudásszomj és élvezet

Diákújságírók a szegedi egyetemről: SZTE GTK-diplomával jó munka és fizetés vár

Diákújságírók a szegedi egyetemről: az elmélet és gyakorlat összehangolói a mérnökök

Diákújságírók a szegedi egyetemről: sokoldalú az SZTE TTIK informatikai képzése


Korábban írtuk:

Siker az SZTE Tudománykommunikációs diáktábora

Javában zajlik az SZTE tudománykommunikációs diáktábora

Diákújságíró táborba hív az SZTE

 

Az SZTE Tudománykommunikációs Diáktáborát bemutató kisfilmek


ACULATI_ELEMinfoblokk_kedv_final_CMYK__ESZA

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2020. október 20.

Nyito_1956._oktober_20._AudMax

„A szövetség célja az, hogy az egyetemekről és főiskolákról kikerülő ifjúság, ne közönyös tömeg, vagy megfélemlített réteg legyen, hanem a népért, a hazáért, a boldogabb jövőért harcoló bátor, lelkes sereg” – idézte a helyi napilap a szegedi MEFESZ 1956. október 20-i nagygyűlésén elhangzottakat. A szegedi egyetemisták és oktatóik 64 évvel ezelőtti napjait az SZTE Klebelsberg Könyvtár Contenta rendszeréből kiemelt visszaemlékezéssel és újságcikkel, valamint fotókkal és hangképekkel is fölidézhetjük.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.