Bezár

SZTEhírek

umbrella-4425160_1280

Tippek frontérzékenyeknek

Tippek frontérzékenyeknek

2022. május 04.

Fejfájás, magas vagy épp alacsony vérnyomás, kedvetlenség, passzivitás, ízületi fájdalmak, gyomor, epe vagy épp vesegörcs – kellemetlenségek, amelyek mind-mind a szeszélyes időjárásnak, a frontoknak köszönhetők.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A frontokkal telített időszakok és a frontmentes időszakok is egyaránt kihatással vannak az emberi szervezetre. A hatások attól függnek, hogy ezek a bizonyos frontok meleg vagy épp hidegfrontok. Sőt, a tüneteket és a kellemetlenségeket is ez az, ami befolyásolja. Na de mégis mit és, hogyan lehet ellenük tenni? Többek között erre a kérdésre is választ kaptunk Prof. Dr. Ábrahám Györgytől, a SZTE SZAOK Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ Belgyógyászati Klinika belgyógyászától, egyetemi tanártól.

 

- Milyen hatásokat gyakorolnak az emberi szervezetre a frontok?

 

- Hazánkat évente nagyjából 100 front érinti, ami azt jelenti, hogy hozzávetőlegesen minden harmadik, negyedik napra jut egy. Sőt, az is gyakran megesik, hogy a fronthatás kettős. Ezen frontok változásának érzékelése egyrészt pozitív, másrészt negatív. Pozitív azért, mert ez azt jelenti, hogy az adott személy hőszabályozása, keringése jól működik. Negatív azért, mert például a melegfront megérkezése előtt az illető szervezete már jó néhány órával korábban jelzi, hogy változás következik. Ezekben az esetekben megnő a hőmérséklet és a páratartalom, ugyanakkor csökken a légnyomás. Ez pedig alacsony vérnyomást, magas pulzusszámot produkál, amely gyengeséget, izzadást, fejfájást, depresszív hangulatot generál. Ezzel szemben a hidegfront érkezését csak annak jelenlétekor, illetve átvonulása után érzékeli az emberi test. Csökken a hőmérséklet és a páratartalom, a légnyomás pedig nő. Ez ízületi fájdalmakat, légzőszervi problémákat, bizonyos esetekben pedig asztmás rohamokat, de gyomor, epe és vesegörcsöket is okozhat. Mindemellett szívritmus zavar és koszorúér szűkület is jelentkezhet. Emellett a koraszülések is gyakoribbá válnak. Vagyis kijelenthetjük, hogy a hidegfront jelenléte veszedelmesebb. De vannak olyan tünetek, amelyek a front milyenségétől függetlenül megjelennek annak érkezésekor. Ilyen a levertség, a passzivitás, a gyengeség, a nyugtalanság, az ingerlékenység és fáradékonyság. Ennek ellenére a legtöbb esetben az emberek mégsem tudják magukat kipihenni, tehát mindez alvászavarokkal is jár. A tünetek többsége a reflexekre is kihat. Ezek pedig mind megnehezíthetik a koncentrációt, a teljesítmény eredményességének létrejöttét, a munkavégzést és magát, a hétköznapok elviselését is.

 

- Mitől függ az, hogy ki, melyik frontot érzékeli?

 

- Alapvetően a vegetatív idegrendszer érzékenysége határozza azt meg, hogy melyik ember, melyik frontra érzékenyebb, egyáltalán érzékeny-e. Azok, akik könnyebben megijednek, többet izgulnak, apróságokon is idegeskednek, képesek gyorsan bestresszelni, ők érzékenyebbek. Azok viszont, akik nyugodtabbak, türelmesebbek, kiegyensúlyozottabbak, ők kevésbé érzékenyek. Ám a légkör elektromos töltöttsége is hatással van minderre. Ebből adódóan sokan a nagy szelektől is képesek rosszul lenni, nem véletlen, hiszen a szél a légtömegek egymástól való elmozgása, ezek pedig elektromos töltöttséget hoznak létre. Az egész rendszer úgy működik, mint egy óriási kondenzátor: akiknek szárazabb, vastagabb a bőre, azok kevésbé érzékenyek a légkör elektromos töltöttségére, azok viszont, akiknek vékonyabb, fehérebb a bőre, nagyobb a bennük lévő víztartalom, sokkal érzékenyebbek.

 

- Hogyan befolyásolható, szabályozható ez az érzékenység?

 

- Ez az érzékenység ma már többféle módon is befolyásolható, szabályozható: a rendszeres fizikai aktivitás, - legyen szó egy fél óra, egy óra sétáról, kerékpározásról, futásról - már nagyban hozzájárul a vérkeringés megerősítéséhez, mely a szív és az anyagcsere működésére is jó hatással van. De ugyanilyen pozitív hatást kelt a hideg-meleg vízzel való zuhanyzás is. A stresszoldás is erősebbé teheti a szervezetet, erre a legalkalmasabb a masszázs, melyet különböző illóolajokkal érdemes kombinálni. Azoknak, akiknek azonban erre nincs lehetőségük, azt javaslom, hogy odahaza párologtatók segítségével végezzenek aromaterápiát. A citromfű, a komlótoboz, a macskagyökér, a levendula és az orbáncfű is mind-mind kiválóan relaxálják a szervezetet. És a különféle jógagyakorlatok is segítséget nyújtanak mindebben. Ám a táplálkozás és a vitaminok bevitele is ugyanennyire lényeges. Vagyis, ha odafigyelünk önmagunkra és előtérbe helyezzük a mentális, és fizikai egészségünket, akkor sokkal kisebb az esély arra, hogy ezek a bizonyos frontok rendszeresen negatív hatást gyakorolnak majd ránk. Ez persze minden esetben plusz időt, energiát és anyagi vonzatot kíván, de hosszútávon mindenképp kifizetődő.

 

- Az elmúlt években nőtt a frontérzékenyek száma?

 

- A tapasztalat azt mutatja, hogy nem nőtt a frontérzékenyek száma. Ennek egyrészt az az oka, hogy szerencsére egyre több ember folytat tudatos életmódot. Azaz képes és hajlandó is megtenni mindent azért, hogy mentálisan, és fizikálisan is egészséges legyen. Ebbe beletartozik az is, hogy rendszeresen részt vesznek a különböző szűrővizsgálatokon. A másik véglet azonban éppen ennek az ellenkezője. Ők azok, akik a frontok által okozott kellemetlenségeket, rosszulléteket sem veszik komolyan, ami idővel gondokat is okozhat.


SZTEinfo - Pósa Tamara

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek