SZTE Info

menta_mockup

SZTE Menta App az egyetemisták egészségéért

Lelki problémák megoldását és a fizikai egészség javítását segítő alkalmazást fejlesztett az SZTE BTK Pszichológiai Intézete és az SZTE ÁOK Magatartástudományi Intézete. Az oktatók és hallgatók által létrehozott SZTE Menta App célja, hogy az egyetemi hallgatóknak segítő ötleteket, gondolatokat, vagy éppen konkrét technikákat javasoljanak a mindennapjaikban jelentkező nehézségek leküzdésére.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Egy átlagos egyetemi hallgató – egyéntől függően – szinte végtelen számú lelki nehézséggel találhatja szemben magát. A rohanó világ, a folyamatosan változó körülmények mellett hatalmas kihívás egy fiatalnak, amikor a szülői házból kikerülve egyetemre megy, és egy teljesen új közösségben, új életformában találja magát. A családtól távol, a középiskolától eltérő tanulási környezetben, a magasabb elvárások nyomása alatt, a felnőtté válás problémáival küzdve, ugyanakkor a vizsgák, a párkeresés, és a teljesen új életmód kialakításával is olyan teher nehezedik a fiatalokra, amellyel nehéz elboldogulni.


Mobil alkalmazás a hallgatók életminőségének javítására

Az SZTE BTK Pszichológiai Intézete az SZTE ÁOK Magatartástudományi Intézetével és az Egyetemi Életvezetési Tanácsadó Központtal együttműködve hozta létre az SZTE Menta App névre keresztelt alkalmazást, melynek célja, hogy a hallgatóknak segítő ötleteket, gondolatokat, vagy konkrét technikákat mutassanak a mindennapjaikat érintő nehézségek leküzdésére. A lelki problémák megoldása mellett az egészség is elsődleges, így az alkalmazás készítői erre a területre is kidolgoztak számos kiváló eszközt. 


kihivas_terkep


– A létrehozott alkalmazás ötlete egy ezt megelőző gondolat továbbfejlesztése volt. Az EFOP programban először egy, a gólyák beilleszkedését segítő „interaktív gólyakönyv” ötlete körvonalazódott bennünk – kezdte Dr. Szabó Éva, az SZTE Pszichológiai Intézetének vezetője. Majd Dragon Zoltán, Szakál Péter és Szabó Éva közösen álmodta tovább ezt az ötletet, igazodva a fiatalok információszerzési szokásaihoz. Dr. Pócs Dávid, az SZTE Magatartástudományi Intézetének oktatója az egészség megőrzésére és javítására irányuló kihívásokat dolgozta ki a projekthez. Szakértőként közreműködött még Dr. Szenes Márta, az SZTE Egyetemi Életvezetési Tanácsadó Központ vezetője, a fejlesztésért felelős csapatot pedig Dr. Georgiádes Ádám vezette. 


Dragon Zoltán felvetette, hogy inkább egy olyan alkalmazást készítsünk, amely segíti a hallgatókat a stresszkezelésben, mint amilyenek például a mindfulness alkalmazások is. Az ötletet továbbfejlesztettük, a stresszkezelésen kívül még a tanulással, életmóddal és társas kapcsolatokkal összefüggő kérdésekre is kiterjesztettük. Emellett az egészségre vonatkozóan a dohányzás, a testsúlykontroll és az alváshigiéné területén is kidolgoztunk kihívásokat – vázolta fel az ötlet születését a Pszichológiai Intézet vezetője.


terasz


Dr. Szabó Évától megtudtuk, hogy az oktatók mellett három lelkes pszichológus hallgató is részt vett a munkában, akik kreatív ötletekkel és saját korosztályuk jellemzőinek hangsúlyozásával járultak hozzá az alkalmazás megszületéséhez. Közben a célcsoportot is kibővítették az egyetemi hallgatók körére, éppen ezért a sikeres tanuláshoz szükséges témakör beépítését is szükségesnek látták a szakértők.


A fizikai egészség is fontos

Az alkalmazásban a lelki egészség mellett a fizikai egészség is kiemelt szerepet kapott. Három terület: az alváshigiénia, a testsúlykontroll, és a dohányzásról, e-cigiről való leszokás kategóriái is bekerültek az alkalmazásba. Dr. Pócs Dávidtól megtudtuk, hogy ez a három terület tartozik a legfontosabb népegészségügyi területek közé, illetve nemcsak a mentális egészséghez, de a tanulmányi teljesítmény fokozásához is hozzájárulnak ezek, amely egy egyetemista életében rendkívül hasznos lehet.


terasz


Az SZTE ÁOK Magatartástudományi Intézetének oktatója elmondta, hogy Magyarországon az egyetemisták közel 20 százaléka dohányzik. Az életkori eloszlás szerint a dohányzás a 20-as években tetőzik, és csak a 35 éves életkor után kezd csökkenni, amikor megjelennek a dohányzás okozta krónikus betegségek, illetve az ember személyisége fejlődik, értékrendszere megváltozik. A dohányzó egyetemisták körében a leszokási hajlandóság tehát igen alacsony, pedig fiatalon még sikeresebben le tudnák tenni a cigarettát, mint később.


Az applikáció tehát azért is kiemelten fontos, mert a benne rejlő segítő tartalmak hozzásegíthetik a fiatalokat a leszokáshoz. Ezen kívül a túlsúly és az elhízás is egyre gyakoribb ebben a korosztályban, a testtömeg-index (BMI) az életkor előrehaladtával folyamatosan növekszik. Éppen ezért a testsúlykontroll is egy igen fontos terület az egészséges életmód tekintetében.


kihivas


– A sikeres leszokás, a megfelelő étrend, a testmozgás és az alvás egyensúlya hozzájárul a szellemi frissességhez, ezáltal erőforrást jelenthet az egyetemisták számára. Szerintem még a szexuális egészség lett volna egy fontos terület, de ez már nem fért bele ebbe az applikációba. Remélem, a későbbi fejlesztések során ez is bele kerül majd – tette hozzá Dr. Pócs Dávid.


Saját menta növényt gondozhatunk

Az SZTE Menta App-ban saját kis menta növényünket ápolhatjuk, gondozhatjuk. Növekedéséhez menta leveleket kell gyűjteni, melyeket kihívások teljesítésével érdemelhetünk ki. Különböző kategóriákból lehet választani, éppen melyik témakör jelent gondot, vagy miben szeretne fejlődni a felhasználó. A kategóriákban különböző kérdések megválaszolása után lehet eljutni a kihívásokhoz, melyeknek teljesítésére adott idő áll rendelkezésre. A teljesítést az alkalmazásban kell jelezni, mely természetesen önbevalláson alapul, az alkalmazás nem monitorozza a személyes viselkedést és büntetést sem oszt.


menta


– A kihívások természete a kérdésre adott választól függnek. Ha egy adott területen nagyobb nehézségeket észlel a hallgató, akkor először kisebb feladatot kap, ami segíti a fejlődését. Ha már előrébb tart, akkor esetleg összetettebb feladatban próbálhatja ki magát. Ha nem csinálja meg a feladatot a felhasználó, akkor nem tud élni azzal a fejlődési lehetőséggel, amit a kihívás kínál, de visszaléphet, új témakört választhat, vagy akár később ismét rátérhet a korábban elutasított kihívásra – magyarázta az alkalmazás működését Dr. Szabó Éva.


Az alkalmazás személyes fejlődési lehetőségeket kínál, aktívan elvégezhető feladatokon, kihívásokon keresztül a hallgatók számára. Ezen kívül számos oktató videó, olvasni való is segíti a tájékozódást. Az SZTE BTK Pszichológiai Intézetének vezetőjétől megtudtuk, hogy az alkalmazásban olyan szervezetek információi is megtalálhatók, akikhez személyes segítségért fordulhatnak a hallgatók. A kihívások teljesítésével a fiatalok fejlődhetnek és önismeretet is szerezhetnek az adott területeken.


Az alkalmazás elérhető Android és IOS készülékeken egyaránt.ACULATI_ELEMinfoblokk_kedv_final_CMYK__ESZA


Az applikáció a Szegedi Tudományegyetemen valósult meg az Európai Unió támogatásával. Projektazonosító: EFOP-3.4.3-16- 2016-00014





SZTEinfo: Kocsis Bernadett

 Illusztrációk: Georgiádes Ádám, Gór-Nagy Gábor

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2020. október 20.

Nyito_1956._oktober_20._AudMax

„A szövetség célja az, hogy az egyetemekről és főiskolákról kikerülő ifjúság, ne közönyös tömeg, vagy megfélemlített réteg legyen, hanem a népért, a hazáért, a boldogabb jövőért harcoló bátor, lelkes sereg” – idézte a helyi napilap a szegedi MEFESZ 1956. október 20-i nagygyűlésén elhangzottakat. A szegedi egyetemisták és oktatóik 64 évvel ezelőtti napjait az SZTE Klebelsberg Könyvtár Contenta rendszeréből kiemelt visszaemlékezéssel és újságcikkel, valamint fotókkal és hangképekkel is fölidézhetjük.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.