Sikeres volt a Szegedi Tudományegyetem Földrajz- és Földtudományi Intézet szakértőinek közreműködésével megvalósított Park(ing) Day. A program játékos betekintést engedett abba, hogy mivel is foglalkozik a földrajz tudományága. A kezdeményezés helyszíne két Somogyi utcai parkoló volt, az SZTE rektori hivatali épület mellett.
A Szegedi Tudományegyetem az Európai Mobilitási Héthez és Autómentes Naphoz több helyszínen, több programmal is csatlakozott. A bringás reggeli és ingyenes kerékpárszerviz mellett a Park(ing) Day adott alkalmat arra, hogy szokatlan környezetben bárki elmondhassa véleményét a szegedi közlekedésről.
A szegedi Park(ing) Day a nemzetközi kezdeményezéshez csatlakozott, melynek célja, hogy világszerte városi parkolókat alakítsanak át közösségi térré, adjanak neki valami más funkciót. Felhívva a figyelmet a gyakran zsúfolt belvárosi autós közlekedésre, parkolási problémákra. A szegedi kezdeményezés idei kiemelt témája az volt, hogy „Beszélgessünk a szegedi közlekedésről!”
– A délelőtti órákban a városi autómentes programhoz kapcsolódva számos általános iskolás csoport látogatott ki a helyszínre. A Park(ing) Day keretében átalakított parkolóban óriás társasjátékkal és egy rajzos kihívással vártuk a gyerekeket. A társasjáték során játszva tanulhattak Szeged közlekedésével kapcsolatban, míg a rajzolásnál azt a feladatot kapták, hogy egy parkolóhelyet képzeljenek újra, töltsenek meg egy parkolóhelyet bármivel, amivel szeretnék, ami tetszik nekik vagy ami éppen foglalkoztatja őket. Illetve néhány egyéb kézügyességi vagy gondolkodós foglalkoztató játék is várta őket. Több mint 50 kisgyerekkel sikerült aktívan foglalkoznunk a nap folyamán – mondta el Dr. Kriska Olivér, az SZTE Földrajz- és Földtudományi Intézet oktatója.
A felnőttek is találhattak izgalmas kihívásokat a Park(ing) Day-en, hiszen a társasjáték nehezebb verziója rendelkezésükre állt és velük is szívesen leültek és beszélgettek a szakértők a szegedi közlekedésről, parkolók hasznosításáról. Sikerült olyan emberekkel is párbeszédet folytatni, akik egyértelműen kevésnek érzik a belvárosi parkolóhelyek számát, de olyannal is, akik pedig inkább úgy gondolkodnak, hogy a belvárosi autós közlekedésről minél inkább jó lenne áttérni valamilyen alternatív közlekedési módra. Az eseménynek pontosan ez volt a célja, hogy induljon el a gondolkodás erről témáról minél több emberben. Ezt a célt szeretnék a jövőben is folytatni különböző akciók, események keretében. Az érdeklődők kaptak egy kártyát is, amellyel elérhető a kezdeményezés szegedi weboldala.
– Köszönjük együttműködő partnereinknek is a támogatást, Szeged városnak, az mmcité-nek és a Kocsi-Flora virágüzletnek. A Földrajz- és Földtudományi Intézet szeretne hagyományt teremteni, évről-évre csatlakozva a nemzetközi Park(ing) Dayhez. Ehhez és más hasonló programokhoz hallgatóink is csatlakozhatnak – hangsúlyozta Kriska Olivér.
A 2024-es Park(ing) Dayt Kriska Olivér mellett az SZTE két lelkes és elhivatott mesterszakos hallgatója, Tráser Nándor és Szkalisity András szervezte. Az FFI hallgatói ugyanakkor nem csak szervezési formában csatlakozhatnak mindehhez, hiszen a városfejlesztési és környezeti kihívásokat számos kurzus keretében tanulják, a városi közlekedés pedig egy olyan téma, ami igazán magában foglalja a társadalmat, a természetet, a környezetet. A közlekedési témával kapcsolatos programok folytatódnak, hiszen pénteken és szombaton az SZTE TTIK FFI is számos érdekességet kínál a Kutatók Éjszakája program keretében. Szombaton például egy közlekedésföldrajzi kerékpáros túrán vehet részt 09:30-tól, aki ellátogat a BTK főépülete elé (Egyetem utca 2.).
Lévai Ferenc
Fotó: Kovács-Jerney Ádám, Kriska Olivér