A stockholmi Nobel-hétre kiküldött tudósítónk, Újszászi Ilona beszámolója:
A fényfüzérekkel kivilágított oszlopok a magasba rántják a tekintetet. A Nobel-díjasok tiszteletére rendezett koncertre igyekvők felpillantottak a „Konserthuset Stockholm” oromzatára, a hely kitüntetett szerepét jelző Nobel Prize zászlóra. Sokan már a bejárat előtt szelfiztek és fényképezkedtek. Nagy nap jeles eseménye érkezett el: jegyet kaptak, így beléphetnek a 2023. december 8-án 19 órakor kezdődő Nobel-díjas koncertre.
1926-ban avatták föl, Ivar Tengbom tervei alapján építették föl, a Stockholmi Királyi Filharmonikusoknak ad otthont a Stockholmi Zenepalota. Fotó: Negyedczky Szabó Gábor Tamás
Ha a ruhatár mesélni tudna
A ruhatár előtt várakoztak a svéd fővárosból és az országból ide sereglő zenerajongók. A stockholmi télben célszerű hótaposót alkalmi körömcipőre cserélték a legtapasztaltabb koncertlátogató nők. Az urak nyakkendőjüket igazgatva segítettek partnerüknek a ruhatárnál. Némelyek a kezükben pezsgőspohárral nézelődtek. Közéjük vegyültek a Nobel-díjasok vendégei, akiket külön autóbuszok hoztak Stockholm legelőkelőbb szállodájától, a Grand Hoteltől.
Az első csengőszóra komótosan lépegetve indultak az alkalomhoz illő öltözetet viselő urak és hölgyek a zeneterem felé. A hatalmas földszinti nézőtér fölött magas és tágas emeleti páholysor, afölött „kakasülő” várta a nézősereget. A széles lépcsősorok tetején, az előtérből kitárt ajtókon át lehetett belépni a hangversenyterembe.
Az üres koncertterem színpadán a zenészek helyét december 10-én a királyi család tagjai, illetve a Nobel-díjasok és vendégeik foglalják majd el
A zenekar hangolt. A nézőtér benépesült. Élénk társalgástól zsongott a terem. A férfiak öltönyben feszítettek.
A mindig elegáns Kondorosi Éva és a sármos Duda Ernő alkalmi öltözetben
Karikó Katalin vendégei közül például a sármos Duda Ernő csokornyakkendőjével tűnt ki a férfikarból. A nők többsége is a sötét tónusokat részesítette előnyben az alkalmi ruha kiválasztásakor. A mindig elegáns Kondorosi Éva fekete, testhez simuló ruhája fekete virágok egymást érintő szövevényéből állt össze, a dekoltázsnál finom szirmokban végződve. A puha fekete stóla a svéd hűvösségben is kényelmessé tette a viseletet.
A királyi páholy mellett
A királyi páholy mögötti széles folyosó falitükrébe most még belepillanthatott a kíváncsi látogató. Néhány perc múlva azonban erre a folyosóra csak a Nobel-díjasok és hozzátartozóik léphettek.
– Üdvözlet Krausz Ferencnek – szólította meg magyarul egy ismerős a Nobel-díjas fizikust. Meleg kézfogás, kedves mosoly után mindenki a koncerttermi ülőhelyére igyekezett.
A benépesülő nézőtér emeleti páholyai első sorában Karikó Katalin és családja, no meg a vendégei kaptak helyet és jegyet a stockholmi Nobel-hét kitüntetett programjára, a koncertre
Karikó Katalin és férje, Francia Béla mögött egy sorral kaptak helyet a családtagok. Lányuk, a kétszeres olimpia bajnok Francia Zsuzsanna egyik oldalán a férje, másikon a Nobel-díjas mRNS-kutató nővére, Karikó Zsuzsa ült.
– A szólista, Julia Fischer kiváló hegedűművész – lapozott a műsorfüzetbe Negyedczky Szabó Gábor Tamás. Zeneértőként igyekezett kikapcsolni a külső hangokat. Becsukta szemét. Igyekezett ráhangolódni a várható zenei élményre.
A nézők nagy része elfoglalta kényelmes ülőhelyét. A pódium felé forduló székeken ülők is a királyi páholy irányába pillantgattak. Mindenki kereste a szemével a tudományos világ híreiből és a stockholmi Nobel-hét korábbi programjairól már ismert hírességeket, a kitüntetett kutatókat.
A királyi páholytól jobbra és balra, az első sorban ültek a Nobel-díjasok és családtagjaik
– Az ülésrend logikáját jó lenne megfejteni – jegyezte meg valaki. A zenekar felé forduló királyi páholy a Nobel-díjjal elismert élettani, fizikus és kémiai csapatot is ketté választotta. Az uralkodócsalád jobbján a svéd-francia Anne L’Huillier és férje, mellettük az amerikai Drew Weissman és házastársa, majd a kémiai Nobel-díj egyik kitüntetettje, Moungi Bawendi kapott helyett. A királypáholy bal oldalán, az első sorban a francia-amerikai Pierre Agostini és kísérője, Krausz Ferenc és párja, majd Louis E. Brus és partnere; a következő blokkban Francia Béla és Karikó Katalin, mellettük a közgazdasági Nobel-díjas Claudia Goldin és párja ült.
Érdekes megoldásként a zenekar mögötti emeleten is nézők kaptak helyet. Korábbi évek Nobel-díjat átadó ceremóniáiról tudható: a koncert után, december 10-én a zenekar költözik a nézők helyére és a pódiumot majd átadja a kitüntetetteknek és a kitüntetőknek.
Már szinte mindenki megtalálta a helyét a világ egyik legismertebb hangversenytermében, amikor a megjelentek a svéd királyi család tagjaival és vendégeikkel együtt elfoglalták a királyi páholyt.
A zene ihlette képek
A hangversenyek előtt szokásos zsongásban, mintegy próbaképpen megmozdult a hatalmas nyél végére helyezett kamera. A különleges szerkezetet egy törékeny, fiatal nő, az emeleti páholysor bal oldalán dolgozó operatőr mozgatta. Neki és további két kamerának, illetve operatőrnek köszönhetően lett látványos élő műsor a koncertközvetítés.
A XVIII-tól a XXI. századig feszülő zenei hídon vezette át a közönséget a Stockholmi Királyi Filharmonikusokat vezénylő Esa-Pekka Salonen. A világhírű finn karmester Luigi Boccherini, Johannes Brahms és Maurice Ravel mellett a jelen zeneszerzőjét, Gabriella Smith művét is műsorra tűzte.
– Köszönöm, hogy arra áldozta az életét, hogy kíváncsiságát, kitartását és kreativitását használja annak érdekében, hogy az Ön által végzett munka inspiráljon minket, és reményt adjon nekünk, ami annyira fontos a kétségbeesés és a növekvő konfliktus idején – szólt a karmesteri pulpitusról az ünnepelt Nobel-díjasokhoz Laura Sprechmann, a Nobel-Prize Outreach elnöke.
A koncertterem falain a zene hangjaira mozgó fényoszlopokat az idei fizikai Nobel-díj ihlette: a kutató, aki fényvillanásokat hozott létre, hogy megvilágítsa az elektronok mozgását.
– Milyen gyakran kérdezed meg magadtól, hogy szívesen találkoztál volna-e a kétszáz évvel ezelőtti önmagaddal? – tette föl a kérdést Stefan Forsberg. A „Koncerthuset Stockholm és a Royal Stockholm Philharmonic Orcestra” igazgatója színes szavakkal készítette fel a közönséget a hamarosan felcsendülő zene ihlette képekre. – Hallani fogod a napkelte és a természet hangzásának egyik legcsodálatosabb leírását – ígérte.
Legyen Ön is részese a 2023. évi Nobel-díjasok tiszteletére rendezett koncertnek! Az alábbi linkre kattintva meghallgathatja, milyen zenei csemegét ajándékozott Stockholm az idei Nobel-díjasoknak:
https://www.svtplay.se/video/8q1VRBA/nobelkonserten/ikvall-19-00?position=3806&id=8q1VRBA
A szünet keserédes varázsa
Mintha Madridban jártunk volna, ahol Luigi Boccherini sok idejét töltötte kétszáz éve. Érkezik a katonazenekar. Hallod, ahogy egyre közelednek, aztán elhaladnak az erkélyed alatt, ahol te állsz. Menetben, egyre halkul a zene, majd csend vesz körül…
Óriási taps fogadta Julia Fischer hegedűművészt. A finom árnyalatokat hangokban is megszólaltatni képes művész édesanyja a felvidéki Kassáról indult… A hegedűt és zongorát is ihletetten megszólaltatni képes művész egyik életrajzában a nevét Júliának, vagyis hosszú ú-val írta alá. Az ékezetes betűk többletjelentését kassai szülővárosából emigránsként országról országra vándorló Márai Sándor már megírta. Julia Fischer másra koncentrál. A stockholmi Nobel-hét zeneszerető közönségének Johannes Brahms „Violin Concerto in D major op 77” című művét mutatta be.
„Ha nem hallottad a D-dúr hegedűversenyt Julia Fischerrel, akkor még soha nem hallottad igazán” – hallottam egy lelkes rajongótól. „A Julia Fischer-féle értelmezésben én is érteni vélem Brahmsot” – tette hozzá egy másik, a szünet zsongásában.
– Hagyomány, hogy pezsgővel koccintanak és az édes nedűhöz a Nobel-éremhez hasonlóan csillogó, de aranyszínű papírba csomagolt csokiérmet kóstolnak a stockholmiak – avatott be a szokásrendbe Magyarország nagykövete. Müller Adrien az emeleti társalgóban külön is köszöntötte a magyar Nobel-díjasokat, így Karikó Katalint és vendégeit.
A koncert szünetében Karikó Katalinnak minden vendégéhez volt egy jó szava. A baráti szálakkal összeszőtt csoport nagy szeretettel üdvözölte a körükben először megjelenő, kis családjával néhány órával korábban Stockholma érkező Francia Zsuzsannát. A szeretetteljes, emlékeket felidéző beszélgetést a koncertterembe visszahívó csengő hangja szakította meg.
A Csendes-óceán hullámai ihlették a fiatal zeneszerző, Gabriella Smith művét. Igazi kihívás lehetett a zenészek, a Stockholmi Királyi Filharmonikusok számára, hogy hangszereikkel a hangversenyterembe varázsolják a sirályok sikongó és a közeledő hullámok sziklának csapódó hangját, a homokba olvadó tengerhab zúgását.
Éles váltással hozott megnyugvást Maurice Ravel zenéje. A Daphnis és Chloé szenvedélyes hangjaival búcsúztatta a Nobel-díjasokat és vendégeiket a „Konserthuset Stockholm”. A hangverseny díszvendégeit új díszekkel és berendezéssel, felemelő pillanatok ígéretével visszavárja a svéd főváros Zenepalotája, a 2023. december 10-i Nobel-díj átadó ceremóniára.
Újszászi Ilona
Fotó: Ú. I., Sz. G.
További cikkek a 2023-as Nobel-hetekről szóló oldalunkon.
Karikó Katalin, Krausz Ferenc, valamint a többi Nobel-díjas stockholmi előadása és a Nobel-díjátadó
élő közvetítései itt követhetők.