Sajtónyilvános eseményen, az újságírókkal közösen várta a fiziológiai és orvostudományi Nobel-díj bejelentését a Szegedi Tudományegyetem vezetősége 2023. október 2-án, az egyetem központi épületében. Az SZTE kutatóprofesszorát, Karikó Katalint évek óta az esélyesek között tartották számon, és idén meg is kapta a tudományos világ legjelentősebb elismerését. A Szegedi Tudományegyetem élőben kapcsolta az SZTE történetének második Nobel-díjasát, Amerikából.
A magyar dizájn nemzetközi sikere egy SZTE-s hallgató díja
A magyar dizájn nemzetközi sikere egy SZTE-s hallgató díja
2022. szeptember 13.
5 perc
Losonc Edina, az SZTE JGYPK képalkotás BA szakos hallgatója, tervező, illusztrátor is kiállíthat 2022 decemberében, Ausztráliában, Adelaide-ben, mert az általa tervezett Stádiumok című mű elnyerte a C–IDEA NewStar Award 2021 nemzetközi díjat. Az elismerés és a verseny kapcsán Losonc Edinát és mesterét Kiss Ferencet kérdeztük.
A C-IDEA Design Award Worlds egy nemzetközi design verseny. Célja, hogy elismerje és támogassa a látnoki tehetségeket a vizuális kommunikáció, az ipari formatervezés, építészet, belsőépítészet, divattervezés és az új média kategóriák széles skáláján. A versenyre 50 országból több, mint 2500-an jelentkeztek. Ausztráliában, Adelaide-ben debütál 2022 decemberében a 195 nyertes design projekt, ahol a Szegedi Tudományegyetem JGYPK képalkotás szakos hallgatója, Losonc Edina is bemutatkozik. Ő a szerkesztője és a tervezője is annak a kötetnek, amit kézzel nyomtatott és elektronikus formában is kiküldtek külföldre. A kar életében ez az első olyan design objektum, ami abszolút siker lett, és felvette a versenyt azokkal az egyetemekkel, amelyek évek óta jól szerepelnek ezeken a nemzetközi megmérettetéseken, és világszerte ismertek kreatív hallgatóikról, oktatóikról, projektjeikről. Edina egy 50 oldalas klasszikus és kortárs költők verseit tömörítő könyvtervvel pályázott. A Stádiumok/Phases című szerelmi stációk a költők szívbemarkoló alkotásai mellett az általa kitalált elképzeléssel álltak össze egy összművészeti konglomerátummá. Ez az elképzelés meghozta számára a rangos nemzetközi elismerést.
- Miért indultál el ezen a megmérettetésen?
L.E: Kiss Ferenc tanár úr bíztatására indultam el a versenyen, de a személyes motivációm is volt. Úgy vélem Magyarországon nehéz érvényesülni szegediként a szakmában. Úgy gondolom, azt, hogy honnan jöttél és mit végeztél, nehéz levetkőzni. A szegedi képalkotó képzés színvonalasabb, mint sokan gondolják. Szerettem volna megmutatni, hogy az SZTE-n is lehet nemzetközi az oktatás színvonala.
- Mit éreztél, amikor megtudtad, hogy Edina sikert ért el a versenyen?
K.F: Ez a legnagyobb siker eddigi oktatói pályafutásom során az országokat és a számokat is nézve. A fiatal tehetségek patronálása mindig is egy misszió volt számomra, szerettem volna, ha bebizonyíthatom, hogy Szeged lehetne egy kreatív „aranybánya”. A 20 éves tervezőgrafikai pályafutásom során rájöttem, hogy csak a munkád bizonyítja igazán, hogy ki is vagy. A nemzetközi színtéren nem számít honnan jöttél, csak az, hogy mit tettél le az asztalra. Úgy érzem, hogy sok hallgatóban vagy egy belső gát: nem hiszik el, hogy amit csinálnak, az lehet világszínvonalú. Edina volt az, akinek egy kis motiváció segítségével sikerült létrehoznia egy olyan artefaktumot, ami eddig még nem született Szegeden.
- Hogyan épült fel a verseny?
L.E: A verseny nagy részt az online térben zajlott, az első körben 3-4 képet kellett küldeni és egy rövid leírást, ami összefoglalta, hogy miről is szól a pályázat. Az én esetemben ez különösen szükséges volt, hiszen az én anyagom magyar. Több mint 2860-an küldték be a munkáikat. Az első körből kiválasztották, amik jobbak voltak. Ezt követően részletesebb leírást és újabb képeket kellett mellékelni a pályázati anyaghoz. A harmadik körben pedig a materiális kinyomtatott anyagot kellett mellékelni, de itt már a győzteseket is kiválasztották. Nyár végén küldtem el a munkát a nemzetközi zsűrinek és augusztus legvégén érkezett meg hozzám a certifikáció a versenyről.
- Miért ehhez a szervezethez adtátok be a pályázatot Edinával?
K.F: A C-IDEA Design Award a második legnagyobb dizájn szervezet a világon. A zsűri húsz ország több mint harminc képviselőjével, magasan jegyzett tervezőkből és oktatókból áll össze, és átfogóan értékeli a kereskedelmi és művészeti értéket, a társadalmi felhasználási értéket, az innovatív teljesítményt, a téma kifejezését és minden pályaművet. A bírálók olyan szervezetekből érkeznek, mint az Oroszországi Tervezők Szövetsége, az Ausztrál Tervezőgrafikusok Szövetsége, a Koreai Vizuális Információtervezők Szövetsége, a Poznan Design Festival, a Japán Tipográfiai Szövetség, a Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége, vagy a Tajvani Kaohsiung Alkotók Egyesülete. A nemzetközi környezet mellett a C-IDEA Design Award több lehetőséget teremt a kiváló tervezőknek a kommunikációra és az együttműködésre kiállításokkal, díjátadókkal és nemzetközi rendezvényekkel. Az eredményesen végző fiatalok a C-IDEA Design Award oklevél kiállítása mellett, portfóliójukban használhatják a C-IDEA Design Award 2022 logót. A nyertesek 2022 decemberében, Ausztráliában egy kiállításon mutathatják be a munkáikat, ami lehetőséget biztosít a nemzetközi médiában való megjelenésre és publikációra a C-IDEA Design Award Évkönyvben.
- Milyen kötödésed volt a szerelmi stációkhoz?
L.E: Nagyon érdekel a pszichológia és azon belül az emberi kapcsolatok, úgy vélem, hogy a legfontosabb érzés az életünkben a szerelem. Ezt mindenki megtapasztalja és ehhez igazán tud kapcsolódni. Egy művész számára pedig az a legnagyobb elismerés, ha minél többen tudnak kapcsolódni az alkotásához. Ennek az erős érzésnek az ábrázolásához, régebbi és kortárs szerelmes verseket használtam fel. Igyekeztem nőktől és férfiaktól verseket válogatni a diverzitás miatt. Minél több nézőpontot próbáltam behozni a képbe. 5 stációra osztottam a művem a kezdettől a végig. Mindegyik fázishoz különböző verseket társítottam. Minden fejezethez és stádiumhoz készítettem egy illusztrációt. Az anyag nyelvezete magyar, de az összefoglaló, amit készíteni kellett a munkához angol nyelvű volt, de itt a vizuális elemek sikerrel közvetítették a koncepciót.
- Mit jelent számodra a díj?
L.E: Nagyon örültem neki, mert visszaigazolás a munkámmal kapcsolatban és nemzetközi siker. A munkámmal és az életszemléletemmel az is a célom, hogy összehozzuk az embereket és olyan értéket szeretnénk közvetíteni, ami megérint.
- A tehetséggondozási missziódba hogyan épül be ez az elismerés?
K.F: Számomra óriási öröm, hogy egy jó emberhez kerül egy jó díj. Ezt csak büszkén lehet fogadni. A következő hallgatóimnak igazi példaképként fogom bemutatni Edinát, hiszen hatalmas munkát tett ebbe a projektbe és szeretném, ha a jövő hallgatói is átéreznék ezt, és hasonló útra lépnének. Az én oktatói szlogenem alátámasztását is látom Edinában: „A másik az egész értelme”. Az ő komplex művének értelme a költészettől a designon át a képzőművészeti illusztrációkig terjed, az én munkámnak az értelme Edina és más hallgatók munkája és sikere. Ez a magyar irodalom-, design- és a szegedi képalkotás együttes sikere.
Losonc Edina munkájáról több információ és kép itt érhető el. Az SZTE JGYPK design munkáit, pedig itt tekinthetik meg az érdeklődők.