73 helyet javított a Szegedi Tudományegyetem a Round University Ranking (RUR) műszaki tudományok listáján. Az SZTE, a műszaki tudományokkal is foglalkozó intézmények között az 574. Mi áll az SZTE rangsoros szereplésének a hátterében? Mi történt az elmúlt évben a műszaki tudományokkal foglalkozó SZTE Mérnöki Karon? Többek között ezt is kérdeztük Dr. Habil. Bíró Istvántól, az SZTE Mérnöki Kar dékánjától.
– A Round University Ranking (RUR) orosz felsőoktatási rangsor összeállítói évről-évre a világ vezető 1100 egyetemét értékelik, 85 országból, 20 tényező alapján. Ennek eredményéről 2021. április 28-án már hírt adott az SZTE Hírportál: Javított helyezésén az SZTE a RUR legfrissebb világrangsorán címmel. A RUR úgynevezett „tantárgyi rangsorai” a világ több mint 800 vezető felsőoktatási intézményének teljesítményét értékelik 6 tudományterület szerint. A legújabb, a RUR műszaki tudományok ranglistáján előrébb lépett a Szegedi Tudományegyetem. Ehhez az eredményhez hogyan járul hozzá az SZTE Mérnöki Kar, az ottani műszaki képzés?
– A műszaki szakkínálatunk folyamatosan bővül, szem előtt tartva a valós gazdasági-társadalmi igényeket. Tekintettel arra, hogy az SZTE MK minden képzése elérhető a hallgatók számára duális és a kooperatív képzésként, egyre több vállalati partnerrel dolgozunk együtt. Hallgatóink megismerik a vállalati körülményeket, bekapcsolódhatnak a vállalati projektmunkába, későbbi szakmai karrierjük szempontjából életre szóló kompetenciákat sajátíthatnak el. Nemzetközi kapcsolataink is egyre szélesednek. Ezek közül kiemelhető az Újvidéki Egyetem Műszaki Tudományi Kar, a Szabadkai Műszaki Szakfőiskola és a kínai Ningbo University. Az együttműködés számos publikációt eredményez.
– A tavalyi 647. helyről az 574. helyre léptett előre az SZTE. Minek tulajdonítja egyetemünk pozíciójának javulását a RUR műszaki tudományokra fókuszáló rangsorán?
– Az SZTE Mérnöki Kar 2009-ben kezdte meg szakstruktúrájának fejlesztését a műszaki képzési területen. Ezt az indokolta, hogy a szegedi egyetem vonzáskörzetében hiányoztak ezek a szakok. Az SZTE MK kínálatában 2009 óta szerepel a műszaki menedzser alap- és 2011 óta a mesterszak. Az általános gépészmérnöki alapszakot, míg a mesterszakot választhatják a hozzánk jelentkezők. A mechatronikai mérnök alapszak és a mesterszak óta szerepel az SZTE MK portfóliójában. A képzés feltételeit az SZTE Mérnöki Kar fokozatosan teremtette meg. Ehhez komoly labor- és humánerőforrás fejlesztésekre volt szükség, a sikeres akkreditációt követően.
– A műszaki tudományterületi lista minden intézményt ugyanazzal a 20 mutatóval és 4 kulcsfontosságú egyetemi tevékenységi területen értékel, mint az RUR World University Rankings. E 4 terület súlyát mutatja, hogy az egyetemek értékelésben az oktatás és a kutatás 40-40, míg a nemzetközi diverzitás és a pénzügyi fenntarthatóság 10-10 százalékkal szerepel.
– Örömmel értesülünk, hogy a fejlesztések eredményei, nemzetközi rangsorokban is megmutatkoznak. A RUR műszaki tudományok listáján a kutatások területén is sokat javítottunk helyezésünkön: a magyar egyetemek között a második legjobb az SZTE. Ehhez az eredményhez az SZTE MK az infrastruktúra, a gyakorlatcentrikus oktató laborok folyamatos fejlesztésével járul hozzá. Ennek érdekében prioritásként kezeljük a hazai és nemzetközi pályázatokban, valamint a vállalatokkal közösen megvalósuló projektekben való részvételt, melyek révén az eszközparkunk eddig is jelentősen bővült.
– Milyen a szegedi gépészmérnök és a mechatronikai mérnök szak jelene?
– A képzésekben jelentős szerepet kap ma már mind az elektronika, mind az informatika. Ezzel a tantervmódosítással indítottuk a gépészmérnök alapszakon belül a gépészeti üzemfenntartás és a folyamattechnikai specializációkat. A gépészmérnökök számára jelentős kihívás a technológiai verseny, a digitalizáció, a robotika, a globalizáció, a környezettudatosság, a fenntarthatóság. Számunkra a legnagyobb kihívás a mai mérnökhallgatókat felkészíteni ezekre a feladatokra. Az SZTE Mérnöki Karon megindítottuk a mechatronikai mérnök alap- és mesterszakot. Ezek a gépészeti, az elektronikai és az informatikai területek kombinációját jelentik. Ennek a fejlesztési programnak jelentős, pozitív visszahatása volt magára a gépészmérnök képzésre. A szakok ugyanis kölcsönhatásban segítik a magasabb szakmai színvonalú oktatást.
– Milyennek látja az SZTE Mérnöki Kar dékánja a műszaki szakok jövőjét?
– Komoly kihívásként mutatkozik a modern, „ipar 4.0 alapú kiber-fizikai eszközök”, így például az egyedi termékek gyártását sorozatgyártási keretek között megvalósító berendezések integrálása az oktatásba, a gyakorlati képzésbe. Az „ipar 4.0” robottal támogatott rendszerek alkalmazása a gyártásban, termelési logisztikában, az újszerű, digitális megközelítések az oktatás területén, valamint a virtuális valóság alkalmazása a gyakorlatok során ugyancsak feladatot ad és kihívást jelent az SZTE Mérnöki Kar számára.
*
A RUR műszaki tudományterületi listája itt tekinthető meg.
A teljes ranglista itt érhető el: RUR 2021
SZTEinfo – Kovács-Jerney Ádám
Fotó: Bobkó Anna