Fél idejéhez érkezett az SZTE „Duális és kooperatív képzések és azokat támogató szolgáltatások fejlesztése a Szegedi Tudományegyetemen” című projektje. A képzésfejlesztésben részt vevő karok szakmai találkozón mutatták be eddigi eredményeiket és további célkitűzéseiket.
A rendezvényt Dr. Gellén Klára, oktatási rektorhelyettes nyitotta meg, aki elmondta, hogy a projekt 4 éves ciklusának feléhez érve már nagy eredményeket értek el. – Az EFOP-3.5.1-16-2017-00004 pályázat keretében megvalósuló képzésfejlesztés elsődleges célja, hogy gyakorlatorientált képzésben részesüljenek a hallgatók, így pedig könnyebben boldoguljanak majd a munkaerőpiacon. A duális és kooperatív képzések létrehozásában az első lépés a feltételek, a képzésfejlesztési, tartalmi elemek, modulok kidolgozása volt. Büszkén mondhatom, hogy a duális képzésekben 5 kar 20 képzése, a kooperatív képzésekben pedig 7 kar 30 képzése vesz részt – fogalmazott az oktatási rektorhelyettes.
Hozzátette: a projekt kiemelt része a képzők képzése is, az oktatók felkészítése, hiszen nekik is rendelkezniük kell azokkal az ismeretekkel, amik ezekhez a képzési formákhoz szükségesek. Egyfelől képzésfejlesztési, másfelől szolgáltatásnyújtási rendszer kiépítése is folyik, melyben a Felnőttképzési Központ, a Karrier Iroda, a Neveléstudományi Intézet és az Alma Mater vesz részt. Harmadik panelként a tananyagfejlesztés jelenik meg, melynek már 70 százaléka elkészült.
– A jövőre nézve több kart érintően már kialakultak azok a folyamatok, panelek amelyekre támaszkodhatunk. Emellett kialakításra kerül egy duális képzéseket összefogó központ, illetve folytatódik a képzők képzése és a tananyagfejlesztés. Mindez azonban csak akkor működhet, hogyha vannak hallgatók is, így egy megfelelő beiskolázási program kiépítésére is sor kerül majd – mondta el az oktatási rektorhelyettes.
Dr. Horváth Zsuzsanna szakmai vezető arról beszélt, hogy a program 4 olyan alprojektből áll össze, melyek mindegyikének az a célja, hogy a hallgatók gyakorlatorientált képzésben részesüljenek, és így már tapasztalattal lépjenek ki a munkaerőpiacra a diplomájuk megszerzése után. A duális és kooperatív képzések mellett, az alapképzésekbe beépítésre kerül egy vállalkozói ismeretek modul is, mely a Gazdaságtudományi Karon már elérhető. Kiindulásként 10 szakon kezdődtek el a duális képzési folyamatok, melyből 2 már el is indult. A kooperatív képzések közül 12 szakon folyik fejlesztés, 13 szak esetében már megkötötték a szerződéseket a vállalatokkal, és 5 szakon már el is indult ez a képzési forma.
A duális képzések esetében a hallgatóknak egy választott cégnél kell teljesíteniük megszabott számú munkaórát. Jelenleg már 70 partnere van az egyetemnek, ahol szaktól függően szakmai gyakorlatot szerezhetnek a hallgatók. A kooperatív képzések célja, hogy a hallgatók a kötelező szakmai gyakorlaton felül vegyenek részt egy vállalat, cég munkájában. Ez a képzési forma rendkívül szakma specifikus, így karonként külön szabályzat van érvényben, és szakonként készültek vállalati tantervek, melyek igazodnak a képzési fajtához.
A projekt keretében megvalósuló további feladatok körébe tartozik a Duális Képzési Központ létrehozása, a beiskolázási propaganda kialakítása, a tananyagfejlesztés befejezése, a képzők képzésének folytatása szakmai, módszertani tanfolyamokkal és további vállalati szakemberek bevonása a képzési programokba.
SZTEinfo