„Tegyük együtt mosolygóssá Szegedet! Kezdjük a vendéglátóhelyekkel!” Ezzel a célkitűzéssel 2015 szeptember végén – október elején indul a Mosolyprojekt. A Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar hallgatói csoportjának akciójáról a két ötletgazda oktatót, Kecse-Nagy Sándort és Lukovics Miklóst kérdeztük.
:) Ugye, ismerős szimbólum? Vidámságra ad okot, ha látjuk a sárga körön belüli – mosolygós szájra utaló – félkört. A jelkép megújulására példa az sms-ekben és az internetes üzenetekben terjedő – a kettősponttal és gondolatjellel és a zárójel záruló felével alkotható – smiley. És most itt a legújabb ötlet: a Mosolyprojekt! A Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar mosolykampányáról az első hír itt olvasható.
A köszönéstől az „amerikai smiley”-ig
„Mosolygós szép napot!” Ez a Kecse-Nagy Sándor, az SZTE GTK hallgatóinak Public Relations ismereteket átadó óraadó tanárának jellegzetes üdvözlése, amelyhez egy igazi mosolyt is küld a vele szembe jövőnek.
– Zseniális, mert nagyon egyedi, ahogy Kecse-Nagy Sándor köszön. Kizökkenti az embereket a komfortzónájukból. Egy ilyen köszöntésnek csak pozitív fogadtatása lehet. Szinte már közkinccsé vált a köreinkben – értékelte az oktató egyediségét építő köszöntést mosolyogva Lukovics Miklós, a kolléga, aki a mosolyprojektet is együtt építi Kecse-Nagy Sándorral.
– Működik a mosoly: mosolyt vált ki. Működik a „Mosolygós szép napot!”-köszöntés is. Hasonló, kedves gesztusokra ösztönöz. Ezt ki is próbáltuk, mikor a marketing szakos hallgatókkal Szentendrére kirándultunk – árulta el Kecse-Nagy Sándor.
|
Mosolyprojekt a hétköznapi hősökért - GALÉRIA |
Fotók is bizonyítják, hogy a szentendrei korzón is hatott a MOSOLY TEAM MOSOLYGÓS AKCIÓJA, a mosolygós köszöntés. E smiley-kampány részesei lehettek a 2015. évi szegedi Bortér látogatói is. Kecse-Nagy Sándornak ezek a szegedi és szentendrei tapasztalatai értek össze Lukovics Miklós arizóniai élményeivel.
– A felelősségteljes innovációval kapcsolatos kutatási projektet nyertem el, négy hónapig dolgozhattam az Arizona State University-n. Arizónában lépten-nyomon mosolygós emberekkel, jó hangulattal szembesültem – mesélte Lukovics Miklós. „Hogyan tudnám az ott begyűjtött pozitív élményekből a legtöbbet haza hozni?” – tette föl magának is a kérdést a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar egyetemi docense. Lukovics élménybeszámolója és Kecse-Nagy tapasztalata összegzéseként megszületett a mosolyprojekt csírája. Ezt a két ötletgazda az elmúlt fél évben hallgatói gyakorlati programmá és társadalmi célú kampánnyá fejlesztette.
A társadalmi célú kampány gyakorlati terep
– Nem az a cél, hogy ok nélkül mosolyogjunk, hanem az, hogy megteremtsük az alapját! Hogy legyen miért mosolyogni! – pontosította elképzelésüket Lukovics Miklós. Például az éttermek, a cukrászdák, a kávézók, a sörözők és a borozók így is versengjenek azért, hogy a vendég mosolygósan, vagyis jól érezze magát.
A társadalmi célú kampány, a mosolyprojekt céljaiért ingyen dolgozik mindenki – az SZTE ötletgazdáitól kezdve a karikaturistán át a szoftverfejlesztőig. A szereplők, a "hétköznapi hősök" közötti közös pont: jobbá szeretnék tenni a környezetüket.
– A szegedi gazdaságtudományi kar hallgatói számára gyakorlóterepet kínál a mosolyprojekt. A csatlakozó hallgató szlogenen agyalhat, logót tervezhet, a mosolyprojekt.hu oldalra tartalmat tölthet fel, az akciók tervezésében és megvalósításában is részt vehet – magyarázta Kecse-Nagy Sándor. – Ráadásul olyan lehetőség ez, amellyel a hallgatók saját életterük javításához is hozzájárulhatnak.
Milyen a jó vendéglátó?
Október 1-jétől okostelefonra letölthető mobil-alkalmazást is fejlesztettek a mosolyprojekt.hu népszerűsítői. A csatlakozók első lépésként a szegedi vendéglátósokat, illetve a vendéglátóhelyeket meghatározott kritériumrendszerben és szempontok alapján figyelik. A jelszó: „TEGYÜK EGYÜTT MOSOLYGÓSSÁ SZEGEDET! KEZDJÜK A VENDÉGLÁTÓHELYEKKEL!” Így például nézik a vendéglátóhely arculati elemeit: pl. krétával írt táblájukra rajzolnak-e smiley-t. Mosolygósak-e a pincérek? Ösztönöznek-e mosolygásra?
– Nem az a cél, hogy a vendéglőben szórakozóktól elvegyük az időt, ezért a projektbe bekapcsolódók gyorsan jelezhetik a mobilos alkalmazással a véleményüket. Egy adatbázisban gyűjtjük az információkat. Egy zsűrit állítunk föl Szeged közismerten vidám személyiségeiből – árulta el Lukovics Miklós. – Az adatok és a zsűri döntése alapján Szeged város napján hirdetjük ki a mosolyprojekt aktuális győzteseit.
E címet elnyerni és megtartani is a vendégek szavazataival lehet. Ezért fontos, hogy minél többen részesei legyenek a mosolyprojektnek. A vendéglátóhelynek is „megéri” mosolyogni, hiszen a mosolyprojektbeli helyezését például marketing célokra is hasznosíthatja. Ha a projekt végigfut a vendéglátóhelyeken, következhet a többi szolgáltató – az autószerelő műhelytől kezdve a fodrászatokon át az orvosi rendelőig.
Mosoly Challenge
A MOSOLY CHALLENGE is a projekt eleme. 30 napon át feladatokat adnak és tesznek közzé az SZTE GTK hallgatói. Például: „Fényképezkedj egy mosolygós kutyával!” Vagy: „Egyetlen szelfin hány mosolygós embert tudsz szerepeltetni?” Már hatvan felett járnak azokkal a feladatokkal, amelyeket majd a „ mosolycselendzs” idején, reggelente közhírré tesznek. Az SZTE GTK hallgatói és az akcióhoz csatlakozó önkéntesek Szegeden sétálva, kerékpározva, autózva figyelik, kik és miként teljesítik a felhívásban foglaltakat. A megoldásokat hasthtagelve összegyűjtik, majd eredményt hirdetnek. A szervezők mindenkit biztatnak: „A Mosoly Challenge aktivitással együtt sokat tehetünk a mosolygós környezetünkért” – olvashatjuk a proketről informáló oldalon: http://www.mosolyprojekt.hu/
A mosolyprojektes facebook csoport like-olóinak száma ugrásszerűen növekszik: pár hét alatt átlépték a 700-at. Aki erről és más friss tudnivalókat is szeretne olvasni, vagy „csak” meg akar győződni a mosoly erejéről, annak ajánlható a https://m.facebook.com/mosolyprojekt
Csatlakozni lehet még: örömmel várnak minden önkéntes mosolygót. E „hólabdamódszerrel” azt szeretnék elérni, hogy a „napfény városának” nevezett Szeged legyen a „mosoly fővárosa” is! Ehhez persze sok-sok :) kell!
SZTEinfo – Újszászi Ilona
Fotók: Bobkó Anna