SZTE Info

MentorPro_Dr_Kaposi_Jozsef_kiemelt

Mentor(h)áló 2.0: projekt a pedagógusképzés megújításáért

A pedagógusképzés tartalmi és módszertani megújítása a célja a Mentor(h)áló projekt második felvonásának. A 2014. április 29-én az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Karán tartott konferencián az alprojektek is bemutatkoztak.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar dísztermében nagy érdeklődés övezte a TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0008 számú, „Mentor(h)áló 2.0 program” projekt megnyitó konferenciáját 2014. április 29-én. A kezdeményezés fő célja a tudásalapú gazdaság, a tudástársadalom elvárásaihoz innovatívan alkalmazkodó, annak fejlődését elősegítő pedagógusképzés kialakítása és továbbfejlesztése a dél-alföldi régióban. A projekt keretében a Dél-alföldi Régió valamennyi pedagógusképző intézményének együttműködésével megvalósuló szakmai-tartalmi fejlesztések lehetőséget kínálnak a pedagógusképzés tartalmi és módszertani megújítására.
A megnyitón beszédet mondott Homoki-Nagy Mária professzor, az SZTE oktatási rektorhelyettese, aki hangsúlyozta a tanárképzés fontosságát. – A köznevelésben résztvevő szakembereket fel kell készíteni a 21. század kihívásaira – mondta a rektorhelyettes asszony, kiemelve a jelenlegi elképzelések hatásait. Bár elismerte, hogy a hosszú távú hatásokról még nincsenek tapasztalatok, de hozzátette, hogy mindig szükség lesz jól képzett és elhivatott óvodapedagógusokra és oktatókra, akik a gyerekekért dolgoznak. – Ehhez azonban arra van szükség, hogy a szakemberek ne elégedjenek meg a diplomával megszerzett tudással, hanem folyamatosan képezzék magukat – jelentette ki Homoki-Nagy Mária, utalva arra, hogy a pályázatnak valójában ilyen eredményeket kell elérnie.
Pukánszky Béla professzor, a projekt szakmai vezetője rövid áttekintést adott a Mentor(h)áló második fejezetéről. Azt mondta, a pedagógusképzés fejlesztését és megújítását tartják szem előtt, amely nemcsak a tanárokra, de az oktatás más területein dolgozó pedagógusokra (például gyógypedagógusokra) is kiterjed. - Minden tanár pedagógus, de nem minden pedagógus tanár – elevenített fel egy jól ismert mondást Pukánszky Béla. Előadásában hangsúlyozta, hogy a fő szempont a hálózatépítés és a tartalmi megújulás. – A siker érdekében folyamatos érdekegyeztetésre és a pedagógusképzésen belüli párbeszédekre van szükség – zárta a gondolatait a szakmai vezető.


Mentorhalo_galeria
Mentor(h)áló 2.0: projekt a pedagógusképzés megújításáért - GALÉRIA


Rádli Katalin, az EMMI Felsőoktatási Államtitkárság főosztályvezető-helyettese a projektben megvalósuló oktatáspolitikai koncepcióról beszélt. Először röviden áttekintette a megelőző projektet, majd pedig rátért az aktuális kérdéskörökre. Ezek közt szerepelt, hogy a megújítás a továbbképzést végzőkre egyaránt vonatkozik, továbbá pedig alkalmazkodni kell a köznevelési környezet változásaihoz is. – Egy pedagógusnak számolnia kell azzal, hogy bizonyos időközönként számot kell adnia a tudásáról – jelentette ki.
Mivel Kaposi József, az Oktatáskutató- és Fejlesztő Intézet főigazgatója sajnos nem tudott megjelenni, Baráth Tibor, az SZTE KÖVI igazgatója vette át a szót, ismertetve a projekt filozófiáját. A tapasztalatfejlesztés és tanuló szervezetek kapcsán elmondta, hogy egy ország versenyképességét nagyon erősen meghatározza, hogy miként tudja a tudásgazdaságot megvalósítani. Azt mondta, ma már nincs fal az oktatás és a munka világa között, hiszen a munka alapú tanulás is legalább olyan fontossá vált. – Elkerülhetetlen, hogy az iskola egy olyan jövőre is felkészítse az embereket, amelyeknek problémáit ma még nem is ismerjük – utalt arra, hogy az olyan újdonságok, mint a Facebook vagy az okostelefonok milyen gyökeres változást tudnak eredményezni a társadalomban néhány év leforgása alatt. Baráth Tibor a magas szintű tanulást és tanítást szorgalmazta, amely a tanuló szervezeteken keresztül érhető el. Itt ugyanis a tanulók egymástól is tanulhatnak. – Mára fontossá vált, hogy az egyének és csoportok egy kiépült hálózatban tudják segíteni egymást – zárta gondolatait az előadó.
A konferencián az alprojektek vezetői ismertették a különböző részterületeket. Ezek közt szerepelt az újonnan megalapozott SZTE Tanárképző Központ és Térségi Pedagógia Központ, valamint a pedagógiai fejlesztési szolgáltatások bemutatása is.


Szöveg: Őszi Tamás
Fotók hamarosan

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2020. március 24.

nyito_Nemeth_Aniko

Az SZTE Füvészkert felújítása és működtetése mellett a gyermekek és fiatalok környezettudatosságra nevelése, valamint az ismeretterjesztés terén is sikeres intézményvezetői munkája elismeréseként Magyar Bronz Érdemkereszt polgári tagozata kitüntetést kapott Németh Anikó. A Füvészkert igazgatóját munkájáról és a botanikus kert növénygyűjteményeiről is kérdeztük.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.