SZTE Info

Szegedi középiskolákat látogatott meg a Nobel-díjas tudós

Bert Sakmann, a XXXI. OTDK Orvos- és Egészségtudományi Szekciójának meghívott Nobel-díjas vendége április 3-án három szegedi középiskolába is ellátogatott, hogy beszélgessen a jövő generációjának tudósaival.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A Nobel-díjas professzor és felesége, Christiane látogatásának első állomása az SZTE Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium volt, ahol az intézmény igazgatója, Dobi János fogadta az érkező vendégeket, majd bevezette őket a gimnázium oktatói szobájába, ahol a többi oktató mellett Papp Balázzsal, a Szent-Györgyi Albert Talentum Díj első nyertesével is megismerkedtek. A bemutatkozásokat követően Sakmann és felesége egy rendhagyó biológiaórába is bepillantott. A diákok négy asztalon négy különböző kísérletet végeztek a fiziológus bevonásával. A mikroszkópos vizsgálatnak helyet adó minilaborban különösen sokat időztek, még a Nobel-díjas professzor is belepillantott a speciális nagyító készülékbe. Christianét azonban láthatóan jobban érdekelte a mellette lévő asztalnál kiállított négy preparált állat, melyek nevét magyarul is megtanulta. A biológiaóra után Sakmann professzor egy magyar nyelű kiadvány, egy díszoklevelet, valamint egy, a Ságvári címerével ellátott kitűzőt is kapott Dobi Jánostól. A kutató a vendégül látásért bekeretezett emlékplakettet adott át az igazgatónak.

 

SZS20130403_bert_sakmann_iskolalatogatasa_007Bert Sakmann és Christiane iskolalátogatásának második úti célja a Novotel Hotel szomszédságában található Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium volt, ahol az igazgató, Gál Béla várta és kalauzolta őket. Az intézmény vezetője röviden ismertette vendégeivel a már több mint százéves iskola fennállásának történetét, majd megkérte Sakmannt, hogy szignózza intézményük „emlékkönyvét”. Az igazgatói szobából egy diákokkal zsúfolt terembe kísérte át őket, ahol a professzor a tudományok fontosságáról beszélt, valamint a következő jó tanáccsal látta el a diákságot: – Kövessétek a technikai fejlődéseket, tanuljatok, és legyen sok szerencsétek. Számos kérdés érkezett a húsz fő feletti gimnazista csoporttól, főként az agykutatás tudományterületéről és arról, hogy a jövőben hol milyen esélyekkel tudják leginkább hasznosítani tudásukat. Sakmann professzor – miután nem érkezett hozzá több kérdés – ő maga vette át a kérdező szerepét, és villámfelmérést végzett a középiskolások között. Arra volt kíváncsi, mennyien készülnek informatikus, biológus vagy orvosi pályára. A teremben ülők elenyésző száma szeretne biológus lenni, viszont körülbelül felüket vonzza az orvosi pálya. A Ságváriban lehetőségünk volt villáminterjút készíteni két gimnazistával, a 10. évfolyamos Hajdú Petrával és a 9. évfolyamos Krajnyik Gergővel. Arról kérdeztük őket, milyen élmény számukra, hogy találkozhattak egy Nobel-díjas kutatóval. Petra meghatározó élményként értékelte: – Fantasztikus, hihetetlen. Nem gondoltam volna, hogy valaha is találkozhatok egy Nobel-díjassal az iskolában. Gergőnek kérdése is volt Sakmannhoz. Arra volt kíváncsi, melyik országokban érdemes kutatni, ha a biológia területe érdekli. A professzor úgy válaszolt: a biológia egy nagyon változatos és átfogó tudományág, ezért az érdeklődési kör dönti el, hol érdemes kutatásokat végezni. Zárásképp Gál Béla és Bert Sakmann emléktárgyakkal ajándékozták meg egymást. Az intézményvezető egy, a tudós aláírásával ellátott emlékplakettet kapott.

 

SZS20130403_bert_sakmann_iskolalatogatasa_027A Szegedre érkező Nobel-díjas középiskolai körútjának záró helyszíne a Deák Ferenc Gimnázium volt. Az intézményvezető, Kis Gábor fogadta a két látogatót. Az iskola folyosóján a vendégek megcsodálták a diákok kiállított fotó- és ceruzarajz munkáit, miután az igazgató ismertette, ebbe az intézménybe főként humán beállítottságú tanulók járnak. Sakmann érkezésére az egyik diák vázolta a fiziológus életének és munkásságának főbb állomásait. Bár itt is elhangzott néhány, az orvostudomány területét érintő kérdés, a tanulók inkább olyan személyes dolgokra voltak kíváncsiak, mint a tudós hobbija és azok a tantárgyak, melyek középiskolai éveiben nehézséget okoztak neki. Kiderült, Sakmann szabadidejében a kiteboarding extrém sportot űzi, ami lényegében a vízen való ejtőernyős szörfözés, de ha nyugodtabb kikapcsolódásra vágyik, akkor a családja társaságát keresi. Gimnazista korában a zene és az irodalom tantárgyak okoztak neki nehézséget. A Deák két tanulójával, a 11. osztályos Víg Rékával és osztálytársával, László Lilivel beszélgettünk arról, hogyan értékelik a Nobel-díjas professzor látogatását. Réka szerint megtisztelő és érdekes, hogy egy ilyen nagy tekintélyű tudós látogatott el hozzájuk, és beszélgethettek is vele. Lilinek kérdése is volt az ún. patch-camp technikáról, amit még bonyolultnak talál, de örül, hogy első kézből, a technika felfedezőjétől kaphatott választ. A lányok egyelőre nem tudják pontosan, milyen felsőoktatási szakokat jelölnek meg jövőre, viszont, mindkettejüknek nagy álma válna valóra, ha a Szegedi Tudományegyetemen tanulhatnának tovább. Bert Sakmann a Deák Ferenc Gimnáziumnak szignózott emlékplakettet adott, végezetül pedig magyarul köszönte meg a fogadtatást.

 

szöveg: Gaál Bernadett

fotó: Szuda Sándor


Sakmann_kozepiskolas_korutja_galeria
A középiskolai látogatáson készült képek itt megtekinthetők




Kapcsolódó cikkek:

Átadták a Szent-Györgyi Talentum-díjat

Nobel-díjas kutató adott elő az orvosi OTDK-n

A tudomány jövőjéről beszélgettek a TIK-ben

Elkezdte munkáját az OTDK Orvos- és Egészségtudományi Szekciója

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2020. május 26.

IMG_9666

Marton Ákos Barnabás és Vinkó Leó fiatal festőművészek, mindketten a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar rajz szakán végeztek. Évek óta alkotnak együtt, és dekorálnak: szórakozóhelyeken, fürdőben és épületek hatalmas tűzfalain csodálhatjuk meg monumentális munkáikat. Az alkotópárossal aktuális megbízásuk helyszínén beszélgettünk.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.