Az október 13. és november 7. között 950 egyetemista, oktató megkérdezésével végzett online látogatói elégedettségi felmérés is igazolta: a felhasználók szeretik a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) József Attila Tanulmányi és Információ Központot.
Negyedik alkalommal tartott látogatói elégedettségi vizsgálatot az SZTE József Attila Tanulmányi és Információs Központja (TIK), mely decemberben ünnepli hetedik születésnapját. A 2011. október 13. és november 7. között 950 fős mintán elvégzett kutatás eredményeit kedden ismertette Erdélyi Evelyn, a TIK igazgatója.
A központ vezetője arról tájékoztatott, hogy a felmérést online, kérdőíves módszerrel végezték magyar és angol nyelven egyaránt, zárt, valamint nyílt (kifejtős) kérdéseket feltéve. A válaszadók 97 százaléka az SZTE hallgatója, a többiek oktatók, egyetemi dolgozók vagy más felsőoktatási intézmények diákjai. Összesen 893 magyar és 57 külföldi kitöltött adatlapját elemezhették a szakemberek.
Kiderült, hogy a látogatók 22 százaléka naponta, 53 százaléka hetente több alkalommal fordul meg a TIK-ben, ez a korábbi évek tendenciáinak felel meg. A válaszadók 1-től 5-ig tartó skálán összességében 4,52-re értékelték a „hallgatók Mekkáját”, ami azt mutatja, rendkívül elégedettek a működésével. Egy hasonló skálát alapul megállapították: a központban megfordulók fontosnak tartják, hogy egy olyan állami intézmény, mint a TIK szerepet vállaljon a környezettudatos magatartás népszerűsítésében (4,62). Az ez irányú törekvéseket, programokat 4,46-os eredménnyel illették.
A szolgáltatások közül leginkább a számítógépes kabinetet veszik igénybe (naponta 12 százalék, hetente többször 37 százalék), ami jól mutatja Erdélyi Evelyn szerint, hogy az ilyen funkció Magyarországon még hiánypótlónak számít. Az „élmezőnyben” végzett még a kiállítási tér mint találkozási pont és tanulási lehetőség (naponta 7, hetente többször 16, hetente egyszer 10 százalék veszi igénybe), illetve a könyvtári kölcsönzés, valamint az olvasótermi helyben olvasás lehetőségének kihasználása. Ami az elégedettségi mutatókat illeti, a központ nyitva tartásáról a magyar válaszadók pozitívan nyilatkoztak (46 százalék adott ötöst, 37 százalék négyest), míg a külföldiek jóval kevésbé (49 százalék egyesre értékelt). Az igazgató szerint ennek oka, hogy Nyugaton nem ritkán este tízig, akár éjfélig használhatóak a hasonló centrumok, ugyanakkor hazánkban egyelőre erre nem adnak esélyt a gazdasági körülmények.
A TIK egyes szolgáltatásai általában a felmérésben részt vevők több mint 40 százalékától kaptak ötöst. A külföldiek esetében voltak inkább jellemzőek a négyesek, hármasok, amit az igazgató arra vezet vissza, hogy a nyugati kultúrákban más alapszolgáltatásokon szocializálódtak a most Szegeden tanuló fiatalok. A szolgáltatásokat a válaszadók összességében 4,27-re értékelték. A legkevésbé a biztonsági szolgálattal, a központi ügyfélszolgálattal és az automata csomagmegőrzővel vannak kibékülve, illetve sok kritikával illették a kávézót is. Erdélyi Evelyn ezzel kapcsolatban úgy tájékoztatott: külső vállalkozó bérli a kávézót, kínálata és működése tehát nem a TIK hatáskörébe tartozik, ám a tapasztalatok tükrében tárgyalásokat kezdeményeznek az ügyben. Ugyanígy a vizsgálat eredményei alapján egyeztetnek az SZTE Klebelsberg Kuno Könyvtár vezetésével, valamint a műszaki munkatársakkal is a nyitva tartás hosszabbításának feltételeiről, lehetőségeiről.
A felmérés készítői az iránt is érdeklődtek: általában véve mit kedvelnek a leginkább a felhasználók a központban? 842 beérkezett válasz alapján kiderült: a hangulatát, a hallgató-központúságát, a környezet- és energiatudatosságát, a fejlődésre törekvését, a könyvtárat és a gyors internetkapcsolattal rendelkező számítógépes kabinetet, a közösségi tér funkcióját és a rendezvényeket, valamint a TIK sokoldalúságát, azt, hogy a tanulásra és a kikapcsolódásra is lehetőséget ad. A legkevésbé kedvelt dolgok (748 válasz) között a kávézót, a tömeget és a zsúfoltságot, a nyitva tartást, illetve a beléptetést említették a résztvevők.
Erdélyi Evelyn úgy összegzett: a TIK vezetése elégedett a felmérés eredményével, s pozitív visszajelzésként értékeli azt.
A hallgatói elégedettségi felmérést bemutató ppt prezentáció innen letölthető
A hallgatói elégedettségi felmérés teljes dokumentuma innen letölthető
SZEGY