A 29. Őszi Kulturális Fesztivál keretében, a Szegedi Tudományegyetem Kulturális Irodájának szervezésében került színre Bartók Béla különleges misztériumjátéka, A kékszakállú herceg vára. Oberfrank Péter zongoraművésszel, Töreky Katalin énekművésszel, valamint Altorjay Tamás operaénekessel, az SZTE-JGYPK Ének-zene Tanszékének tanárával beszélgettünk a mű történelmi, zenei és lelki mélységeiről, valamint arról is, miért szólhat ma talán még erősebben, mint valaha.
Egy opera, amely megelőzte a saját korát – Oberfrank Péter gondolatai Bartók forradalmi zenei világáról
Bár ma a világ operaszínpadainak állandó szereplője, Bartók Béla A kékszakállú herceg vára hosszú ideig mostohagyermek volt a zenetörténetben. Első bemutatójára is csak 1918-ban került sor, a közönség sokáig értetlenül fogadta.
„Már a librettónak köszönhetően is formabontó opera. Nincsenek benne áriák, klasszikus értelemben vett zárt számok – sőt, színpadon megjeleníteni is majdnem lehetetlen” – mondja Oberfrank Péter zongoraművész, karmester. A korrepititorként és pedagógusként is ismert művész szerint a darab zenei nyelve is forradalmi: „A frissen felfedezett magyar paraszti zenéből, a népdalok nyelvéből indult ki, és teljesen egyéni harmóniarendszert használ. Ez nemcsak szokatlan, de rendkívül nehéz is az előadók számára.”
A darab sorsa a harmincas évek közepén vett fordulatot: 1935-ben Bartók MTA-levelező tagságának elnyerését követően 1936-ban a mű új rendezésben tért vissza a színpadra, és innentől indult nemzetközi sikere. A korszakban egyre nagyobb teret kaptak a népi gyökereket kutató irodalmi és tudományos művek, illetve az elmagányosodást, elidegenedést tematizáló alkotások. Ebben a szellemi közegben a Kékszakállú is jobban rezonált a közönséggel, így talán elmondható, hogy az opera megelőzte kora szellemét.

Oberfrank Péter
A zongoraművész úgy véli: „A valódi magyar zene Bartókkal kezdődik. Korábban, amit magyar zeneként ismertek – Erkel, Liszt, Brahms vagy Beethoven műveit – a cigányzenéből indultak ki, nem az autentikus népzenéből. Bartók és Kodály munkássága alapjaiban formálta át a nemzeti zenei identitást.”
Szegedhez is szoros kapcsolat fűzi: „Öt évig tanítottam a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán. Az egyik legtehetségesebb növendékem diplomamunkája éppen a Kékszakállú volt, amit a Kolozsvári Magyar Operában is előadtunk. Ez a növendék nem más, mint Töreky Katalin, aki most is Judit szerepét énekelte.”
„Judit bennem is változik” – Töreky Katalin személyes vallomása a női főszerepről
Kevés olyan női szerep van az operairodalomban, amely annyira lélekbe markoló és intimen személyes lenne, mint Judit alakja Bartók operájában. Töreky Katalin számára a karakter különösen fontos: „A diplomám megszerzésekor énekeltem először Juditot, azóta bizony jónéhány év eltelt… Ennyi idő alatt emberként, nőként, anyaként is sokat változtam – és mivel az éneklés rendkívül személyes, az új Judit is az aktuális énem szűrőjén keresztül születik meg újra.”

Töreky Katalin
A szerep különleges zenei nehézségekkel is jár, hiszen az opera nem hagyományos áriákra épül, hanem párbeszédes, balladai szerkezetű. „Zeneileg nehezebb, mint sok más szerep. Nincsenek megszokott támpontok – ezért állandó figyelmet, belső jelenlétet kíván.”
De miről szól a történet a Juditot éneklő művész számára?
„Számomra leginkább a másik ember elfogadásáról, tiszteletéről – vagy annak hiányáról szól a Kékszakállú. Ma már úgy érzem, minden előadás végére: kár, hogy Judit nem elégszik meg azzal, amit egy férfi őszintén, szeretettel képes megosztani magából.”
A város is fontos szerepet játszik az életében: „18 évesen kerültem Szegedre, itt ismertem meg a színpadot, később itt tanultam operaszakon, és végül itt diplomáztam Judit szerepével. Szeged mindig különleges hely marad számomra.”
A Kékszakállú: a lélek metaforája – Altorjay Tamás a férfiszerep mélységeiről
Bartók operájának egyetlen férfiszereplője, Kékszakállú herceg nem egy mesebeli szörnyeteg, hanem mélyen emberi, összetett figura. Altorjay Tamás énekes, a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karának Ének-zene Tanszékén tanító oktató szerint épp ez a modernitása a darabnak: „Balázs Béla nem a régi, kegyetlen ősképet választotta, hanem a magányos, városi férfi alakját. Ez a Kékszakállú sokkal közelebb áll hozzánk.”

Altorjay Tamás
Az énekes számára a szerep sokat ad – és közben sokat is kíván. „Énekesi pályám elején, épp Oberfrank Péter felkérésére énekeltem először. Azóta sokszor újra előkerült, és minden alkalommal máshogy alakul, hiszen a rendezés, a partner és a saját élettapasztalat is mindig más.”
A korra - melyben Balázs Béla megírta a librettót - nagy hatással volt Friedrich Nietzsche filozófiája és Sigmund Freud pszichoanalitikus felfedezései. Az opera pedig bővelkedik a lélekre utaló allegorikus képekben. Tekinthető-e komolyabb lélektani műnek a Kékszakállú?
„Kékszakállú a bonyolult, ellentmondásos emberi lélek jelképe. A kapcsolata Judittal azt bizonyítja: párkapcsolatainkban is tiszteletben kell tartani a feltárulkozás önkéntességét. A másik kisajátítása nem lehet cél.” A mű pszichológiai mélységei és a 20. század eleji szellemi háttér csak még erőteljesebbé teszik az üzenetet. „A digitális elszigetelődés korában talán aktuálisabb, mint valaha.”
Örök visszhang – ma is élő opera
Bartók Béla Kékszakállúja nemcsak zenei, hanem lelki kaland is – előadó és néző számára egyaránt. Az előadás színpadán három olyan művész állt most együtt, akik nemcsak a darab minden rezdülését ismerik, hanem életük egy szakaszát is e mű formálta. A szegedi előadás ennek az összhangnak adott teret – és emlékeztetett: a zárt ajtók mögött ma is mindannyian a saját titkainkat őrizzük.
Császár Dorina
Fotók: Ágoston Bence