Bezár

Hírarchívum

KJA-Number-6160

A hallgatói motiváltság fenntartása az egyik kulcsa az oktatás hatékonyságának

A hallgatói motiváltság fenntartása az egyik kulcsa az oktatás hatékonyságának

2025. február 24.
4 perc

A világ vezető egyetemein már az oktatott tananyag mellett egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak annak is, hogy a hallgatói motiváltságot fenntartsák és a kiégést megelőzzék. Magyarországon úttörő módon, a Szegedi Tudományegyetemen is zajlanak ezzel kapcsolatos kutatások, sőt bizonyos módszerek már meg is jelentek a képzésekben. A téma szakértőjének, Dr. Kiss Hedvignek jelenleg is elbírálásra vár egy rangos nemzetközi szaklapban egy ezzel kapcsolatos tanulmánya. Az SZTE SZAOK Magatartástudományi Intézet kutatóját kérdeztük az egyre több fiatalt érintő jelenségről.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A hallgatói kiégés világszerte növekvő probléma, különösen azoknál a képzéseknél, amelyek magas követelményekkel és intenzív mentális terheléssel járnak, így a hallgatók széles rétegei érintettek lehetnek. Magyarországon, bár még korlátozott mennyiségű adat áll rendelkezésre, az eredmények igen hasonlóak a nemzetközi trendekhez: a hallgatók jelentős része érintett lehet.

KJA-Number-6173

Dr. Kiss Hedvig az élményalapú oktatásban hisz. Fotó: Kovács-Jerney Ádám

Dr. Kiss Hedvig az SZTE Szent-Györgyi Albert Orvostudományi Kar Magatartástudományi Intézet oktatója orvos, angol-magyar egészségtudományi szakfordító és tolmács is. Oktatott tárgyai között szerepel a bevezetés az orvostudományba és az orvosi antropológia. A viselkedési addikciók témakörében írta a disszertációját, amelyet 2021-ben védett meg és ezt követően is foglalkozott a témával, leginkább szakdolgozók és TDK-hallgatók kutatásain keresztül. Ezek közül több publikáció is született, amiben társszerzőként vett részt, a legutóbbi épp néhány hete jelent meg a FoMO (Fear of Missing Out, félelem a valamiből való kimaradástól) témakörében. Az utóbbi években először az egészségműveltség, majd a hallgatói jóllét kutatásának irányába fordult, jelenleg is van két beadott kézirata az egészségműveltségről, illetve egy másik az orvostanhallgatók kiégéséről.

– Milyen árulkodó jelei vannak a kiégésnek?

– A hallgatói kiégés megjelenése egyénenként eltérő lehet, ugyanakkor számos árulkodó jel utalhat a fokozott kockázatra. Az érzelmi kimerülés tartós fáradtság, alvászavarok, visszatérő testi panaszok, valamint fokozott ingerlékenység és motivációvesztés formájában is jelentkezhet. A cinizmus a tanulmányokkal és a szakmai jövővel kapcsolatos elidegenedésben, közömbösségben vagy negatív attitűdben nyilvánulhat meg, míg a csökkent hatékonyság koncentrációs nehézségekkel, teljesítményromlással és a kompetenciaérzés csökkenésével társulhat. A kiégést gyakran kísérik a szorongás és depresszió különböző tünetei is, tovább súlyosbítva annak hatásait az akadémiai és személyes jóllétre nézve – mondta el Dr. Kiss Hedvig.

– Hogyan befolyásolja a kiégés a hallgatók tanulmányi eredményeit, általában az életüket?

– Az egyetemi környezetben a kiégést a tanulmányi terhek okán megjelenő érzelmi kimerülés mellett a tanulmányokkal szembeni cinizmus és a csökkent tanulmányi hatékonyság (teljesítmény) jellemzi. Emellett a kiégés és kapcsolódó pszichés problémák, mint a depresszió és szorongás, jelentős hatással lehetnek a hallgatók tanulmányi eredményeire, lemorzsolódására, szakmai sikereire. Egy friss vizsgálatunk – melyet az SZTE orvostanhallgatói között folytattunk le és várhatóan néhány héten belül megjelenik cikk formájában – eredményei szerint a magas depressziós és szorongásos tünetek, valamint az alacsony belső motiváció növelhetik a kiégés kockázatát, amelyek együttesen igen káros hatással lehetnek a hallgatók tanulmányi előmenetelére és életminőségére egyaránt. Persze, felmerül a kérdés: hogyan lehet motiválni egy hallgatót, aki már eleve belső motiváció nélkül érkezik, és egyáltalán, kinek a felelőssége ez? Oktatóként az egyik legfontosabb célom, hogy olyan példát mutassak a hallgatóimnak, amely segít nekik megerősödni abban a hitükben, hogy miért választották ezt a hivatást, miért akarnak orvosok lenni. Úgy vélem, a szakmai identitás megtalálása és megerősítése kulcsfontosságú a kiégés megelőzésében. Éppen ezért indítottuk el egy újabb kutatásunkat, amelyben már nemcsak a hallgatói, hanem a tanári kiégést is vizsgáljuk – hiszen egy kiégett oktató hogyan tudná a leghatékonyabban inspirálni a hallgatóit? Véleményem szerint ennek megértése és kezelése elengedhetetlen, ha valódi változást szeretnénk elérni.

pexels-olly-3767411

A kép illusztráció. Forrás: pexels.com

– Milyen lépéseket érdemes tennie annak, aki – akár ezen cikk alapján – ráismer arra, hogy ő is érintett? Hová fordulhat segítségért?

– Ha valaki felismeri magán a kiégés jeleit, fontos, hogy ne maradjon egyedül a problémával, és időben segítséget kérjen. Az SZTE Egyetemi Életvezetési Tanácsadó Központ ingyenes tanácsadást biztosít a hallgatóknak, ahol szakemberek segítenek a stresszkezelésben és a mentális jóllét fenntartásában: a Léleknavigátor és a KortársAid például olyan pszichoedukációs foglalkozást is kínál, amelyek gyakorlati eszközökkel támogatja a hallgatókat a megküzdési stratégiák fejlesztésében. Emellett a kiégés megelőzése érdekében érdemes tudatosan foglalkozni a stresszkezeléssel, a mentális ellenállóképesség fejlesztésével, továbbá elengedhetetlennek tűnik a reális célok kitűzésére való képesség, valamint azokra a tevékenységekre történő fókuszálás, amelyek segítenek visszatalálni a kezdeti motivációhoz.

A kortárs mentorprogramok is nagy segítséget nyújthatnak, hiszen a tapasztaltabb hallgatók támogatása megkönnyítheti az alsóbb évesek beilleszkedését és a kezdeti nehézségek leküzdését – zárta gondolatait Dr. Kiss Hedvig.

KJA-Number-6183

Fotó: Kovács-Jerney Ádám

A szakértők által, a tavalyi Kutatók Éjszakáján szervezett sikeres program során is középpontba került a kiégés egyéb más pszichológiai problémák mellett, amelyen laikusok mérték össze tudásukat egy interaktív versenyben. A kutatók a jövőben az intervenciók kidolgozására, finomhangolására és konkrét jógyakorlatok kidolgozására szeretnének összpontosítani, hogy még hatékonyabban támogathassák a hallgatók mentális jóllétét. A Szegedi Tudományegyetemen már működő hallgatói jóllétet támogató programok és mentálhigiénés kezdeményezések mellett cél, hogy még inkább bekapcsolódjanak mentorprogramokba, specifikus, szabadon választható kurzusokat indítsanak a témában, és mélyebben integrálják a prevenció eszközeit a jelenlegi tantárgyak felépítésébe.

Lévai Ferenc

Nyitóképen Dr. Kiss Hedvig Fotó: Kovács-Jerney Ádám

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek