Bezár

Hírarchívum

Az_Oktatas_Modernizacios_es_Innovacios_Klaszter_az_SZTE_oktatas_strategiainak_megvalositasaban

Az Oktatás Modernizációs és Innovációs Klaszter (OMIK) az SZTE oktatás stratégiáinak megvalósításában

Az Oktatás Modernizációs és Innovációs Klaszter (OMIK) az SZTE oktatás stratégiáinak megvalósításában

2023. szeptember 22.
5 perc

Országosan is egyedülálló átalakulás zajlik a Szegedi Tudományegyetemen, amely minden területet érint, így az oktatási struktúrát is. Az Interdiszciplináris Kutatásfejlesztési és Innovációs Kiválósági Központ (IKIKK) hat fő pillére közül az egyik az Oktatás Modernizációs és Innovációs Klaszter, melynek szakmai vezetőjét, Prof. Dr. Gellén Klára oktatási rektorhelyettest kérdeztük a változás részleteiről.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A Szegedi Tudományegyetemen évek óta tart az országban egyedülálló innovációs és kutatási rendszer átalakítása, amely a hazai felsőoktatási szereplők számára példaértékű, a minisztérium által is támogatott fejlesztés. Az Interdiszciplináris Kutatásfejlesztési és Innovációs Kiválósági Központ (IKIKK) célja az SZTE innovációs teljesítményének növelése, a kutatási eredmények gyakorlati hasznosításának fokozása, az együttműködések erősítése a kutatásfejlesztési és innovációs ökoszisztéma szereplői között. Mindezt hat nagy területen (klaszter) valósítja meg az egyetem, az egyik ezek közül az Oktatás Modernizációs és Innovációs Klaszter, amit Prof. Dr. Gellén Klára irányít.


OMIK_az_SZTE_oktatas_strategiainak_megvalositasaban

Képgaléria az OMIK bemutatkozó sajtónyilvános eseményéről Fotó: Kovács-Jerney Ádám

Az OMIK 2023. szeptember 22-én mutatkozott be egy sajtónyilvános eseményen, ennek kapcsán kérdeztük az oktatási rektorhelyettest.

gk

Jellemzően az adott területek rektorhelyettesei vezetik az adott klasztereket is. Az OMIK-ot, Prof. Dr. Gellén Klára Fotó: Kovács-Jerney Ádám

- Milyen pluszt jelent az SZTE számra az Oktatási Modernizációs és Innovációs Klaszter létrejötte?

- Eddig is voltak modernizációs, innovációs célok -az oktatás területén is folyamatos megújításra törekedtünk. Ami ebből a szempontból egy abszolút újdonság, hogy az IKIKK rendszeren belül még szervezettebben, még rendszerezettebben és transzparensebben felsorakoztattuk, egy ernyő alá gyűjtöttük az aktuális stratégiai céljainkat, kvázi programokként, projektenként. Még direktebb, egyértelműbb szervezést jelent ez tulajdonképpen, konkrét személyekhez kapcsolódóan: ők a programok vezetői, akik végig menedzselik a folyamatot a cél hatékonyabb elérésének érdekében. Egy olyan nagy intézmény esetében, mint amilyen az egyetemünk, természetes, hogy több különböző területről jelentkeztek a különböző célok. Az IKIKK rendszerében mégis kijelöltünk néhány stratégiai célt, amelyeket becsatornázunk egy metodikai folyamatba, szervezetileg is a folyamatot hasonlóan kezelve. Így sokkal lekövethetőbbek a folyamatok. Indokolja ezt az is, hogy egyre inkább piaci alapon működik a felsőoktatás egésze, vagyis gyorsabbnak kell lennünk, direktebb oda- visszacsatolásokra van szükség. A működtetés és a folyamat eredményessége és hatékonysága szempontjából különösen fontos az, hogy legyen egy ernyő, ami ezeket az aktuális stratégiai célokat jól összefogja, és az egyes területek számára is biztosítja a kapcsolódási pontok felismerésének, a szinergiák kialakításának a lehetőségét.

omik_nap2

Nagy érdeklődés mellett mutatkozott be az SZTE OMIK, Fotó: Kovács-Jerney Ádám

- Hogyan működik az OMIK?

- Egy abszolút XXI. századi egyetem stratégiájának megfelelő struktúrát igyekeztünk megfogalmazni, amit a Szegedi Tudományegyetem speciális adottságaihoz, erősségeihez igazítottunk. Ezek a programok nem különülnek el egymástól hermetikusan, mégis körülhatárolható témák alapján rendeződnek el. A főbb témákhoz kapcsolódóan így már könnyebben tudunk alprogramokat besorakoztatni a főbb irányvonalak alá. Az kifejezetten jó, ha ezek a programok segítik is egymást bizonyos folyamatokban, mégis mindegyiknek megvan az a profilja, amire azt mondhatjuk, hogy az a sajátja.Minden program szakmai és operatív vezetője folyamatosan menedzseli a hozzá tartozó területet, ami minden résztvevő számára egyfajta támogatást, transzparenciát, világos és átlátható stratégiai folyamatkezelést jelent. A klaszter projekteket valósít meg, koordinál, a stratégiai célok megvalósítását és működtetését teszi hatékonyabbá. 4-6 fő területtel le lehet fedni a Szegedi Tudományegyetem összes stratégiai célját az oktatás területén.

fj

Dr. Fendler Judit, az SZTE kancellárja elmondta az OMIK Napon, hogy az SZTE - mint oktatási intézmény - jövőjét az oktatás színvonala, rendszere fogja meghatározni, Fotó: Kovács-Jerney Ádám


- Milyen fő területekben gondolkodnak?

- Az SZTE adottságaihoz és erősségeihez, valamint a piaci, hallgatói igényekhez igazítva határozzuk meg a fő témákat, ezek közül ötöt emelnék ki első körben. Nemzetközi Együttműködési és Idegennyelvi Oktatás Fejlesztési Programunkban kiemelten szükséges a nemzetközi képzési tartalmak megújítása, új, különösen a felmerülő igényekhez igazodó, így például interdiszciplináris képzések indítása. Köznevelés Fejlesztési Programunk célja a gyakorlóintézmények átfogó fejlesztése, szükséges szerkezetbővítése. Az az óvodától az érettségiig nevelési, oktatási koncepciót fogunk bevezetni, harmonizáljuk az intézmények pedagógiai gyakorlatát a köznevelésben az érték és mérték, a hagyományok és újítások mentén.

A Szakképzés Fejlesztési Program feladata olyan képzések, közös programok kidolgozása, amelyek biztosítják a tanulók társadalmi integrációját, a céljaik megvalósításához szükséges kompetenciák elsajátítását. A szakképzés rendszerének fejlesztéséhez elengedhetetlen feltétele a Szegedi Tudományegyetem, a középfokú oktatási intézmények és a dél-alföldi szakképzési centrumok együttműködése. A Pedagógus Képzési Terület Fejlesztési Program fő célkitűzése, hogy a tervezett szakmai beavatkozások és együttműködések a teljes pedagógusi életút során, tehát a hallgatói szakasztól egészen a pedagógus pálya zárásáig, biztosítsanak minőségi támogatást a pedagógus hivatást választók részére. A Lifelong learning Fejlesztési Program kompetenciaközpont célja, hogy a Szegedi Tudományegyetem az élethosszig tartó tanulás hátterét biztosítsa az egyetemi polgárok, a cégek, vállalkozások és a régió valamennyi szereplője számára.

A hallgatói, oktatói, dolgozói digitális készségek fejlesztésére irányuló programok iníciálása és a létrejött programok koordinálása, működésének és eredményességének monitorozása, értékelése, a programok disszeminációja, kapcsolódó elektronikus tananyagfejlesztések kezdeményezése, támogatása, nyilvántartása lesz a Digitalizációs és Módszertani Fejlesztő Program fókuszában.

omik_nap_1

Prof. Dr. Gellén Klára, Prof. Dr. Kónya Zoltán, Prof. Dr. Rovó László, Dr. Fendler Judit és Prof. Dr. Csóka Ildikó az OMIK Napon, Fotó: Kovács-Jerney Ádám

- Hogyan épül fel a klaszter, mint szervezet?

- A kialakítás során törekedtünk arra, hogy jól átlátható rendszert hozzunk létre, ezért az IKIKK-en belül mint innovációs, fejlesztő, az oktatás stratégiai célokat megjelenítő területre a Klaszter – Program– Projekt formát alakítottuk ki. Ennek eredményeként az összetartozó egységek és folyamatok, de a kialakított programok egymással is, rugalmasabban, szinergiában, együttműködésben, egy strukturált rendszeren belül sokkal hatékonyabban funkcionálnak az OMIK „ernyő” alatt.

Lévai Ferenc

Borítókép: 2023. szeptember 22-én, Prof. Dr Gellén Klára vezetésével bemutatkozott az OMIK Fotó: Kovács-Jerney Ádám

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek