A Szegedi Tudományegyetem Interdiszciplináris Kutatásfejlesztési és Innovációs Kiválósági Központ Oktatás Modernizációs és Innovációs Klaszter Köznevelés Fejlesztési Programjának támogatásával szakmai napot tartott a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolája, Napközi Otthonos Óvodája 2023. október 18-án.
Az „Óvodából az iskolába” szakmai napot 2023. október 18-án, szerdán Dr. Zsigriné Dr. Sejtes Györgyi nyitotta meg a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar dísztermében. Az intézményvezető megnyitóját követően plenáris előadások hangzottak el.
Magonyné Dr. Varga Emőke, az SZTE JGYPK Alkalmazott Pedagógiai Intézet Óvodapedagógus-képző Tanszékének tanszékvezető főiskolai tanára (Képes (a) mese. A képeskönyv, mint az óvoda-iskola váltást segítő eszköz) és Bartáné Tóth Mária, a Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata Óvodák Igazgatóságának vezetője (A mesében rejlő lehetőségek a sikeres iskolakezdés érdekében) a mese és a könyvek szerepét mutatták be az iskolába induló kisgyermekek fejlesztésében; Mátyás-Bondor Mónika igazgatóhelyettes pedig arról beszélt, miért is jó jugyusnak lenni, valamint ismertette a 2024/2025. tanévben a gyakorlóiskolában induló orientációkat a résztvevőkkel.
A program célja az volt, hogy a résztvevők tanuljanak egymástól: hogyan könnyíthetik meg a hozzájuk járó kisgyermekek óvodából iskolába átmenetét. A pedagógusok játékos műhelygyakorlaton és kerekasztal-beszélgetésen vettek részt.
Az eseményen szó esett többek között a mesében rejlő lehetőségekről, az említett cél elérése érdekében. A műhelygyakorlaton beszéltek például a legózás szerepéről az oktatásban, és az irányított mozgás szerepéről az agyi fejlődésben óvodás és kisiskolás korban.
A program második részében a gyakorlóiskola épületében az óvó nénik és bácsik négy játékos műhelygyakorlaton vettek részt forgószínpadszerűen. A Honnan – hová – hogyan? Hogyan lett a buta libából okos gúnár? mesefoglalkozáson Magyarné Tóth Éva óvónő az iskolába lépés előtti önbizalom, érzelmi intelligencia fejlesztésének lehetőségét mutatta be 6-7 éves korban a mese segítségével. A Legózunk együtt? Varázslatos kalandok legóvilágban műhelyfoglalkozáson a résztvevők megtapasztalhatták, hogyan használható a LEGO-StoryStarter oktatócsomag a gyermekek szövegértési és szövegalkotási képességének fejlesztésére kisiskolás korban. A legóelemekkel létrehozott történetalkotás során cél a tanulók szenzomotoros fejlesztésének összekapcsolása az anyanyelvi képességek és a digitális kompetenciák fejlesztésével.
A Mozog a test, pörög az agy elnevezésű műhelyben gyakorlati példákat láttak a tanítók és óvodapedagógusok az irányított mozgás szerepére az agyi fejlődésben óvodás és kisiskolás korban. A testnevelésórákon túlmutató irányított mozgás széleskörben használható spektrumát járták körül a résztvevők, elméleti és gyakorlati úton egyaránt. A műhelygyakorlat során bemutatott és kipróbált gyakorlatok rávilágítottak arra, hogy a gyermekek fizikai, mentális és szellemi fejlődésének mindez erős alappillére. A varázstábla titkai műhelyfoglalkozáson a részvevők megismerték az interaktív panelen bemutatott játékos digitális feladatok típusait és azok céljait, a digitális kompetencia fejlesztésének lehetőségeit az első osztály előkészítő szakaszában.
A forgószínpadszerű gyakorlatokat kerekasztal beszélgetés követte, ahol a résztvevők közös eszmecserét folytattak a korai tehetségazonosításról, az iskolára felkészítésről, valamint az óvoda lehetőségeiről a kisgyermekkori fejlesztésben.
SZTEinfo