Hogyan legyünk tudatosak az online térben? címmel rendezett előadássorozatot a Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar Üzleti Jogi Intézete. A középiskolásoknak szóló útmutató eseménynek, amely a digitális világ előnyeire és hátrányaira, veszélyeire és megoldásaira egyaránt felhívta a figyelmet, az SZTE ÁJTK főépületének aulája adott otthont, amely 2023. december 4-én megtelt fiatalokkal, középiskolásokkal és számtalan érdeklődővel.
– Nagyon örültem, amikor megtudtam, hogy az üzleti jogi modul végzős hallgatói azon gondolkodnak, hogy miként támogathatják, hogyan edukálhatnák meglévő ismereteikkel a középiskolás hallgatókat. A legjobbnak azt tartották, ha ők maguk mesélnek Önöknek a digitális világ előnyeiről és hátrányairól, útmutatóként, a digitális fogyasztói társadalomban történő eligazodást segítve. Az elsődleges céljuk természetesen az volt, hogy közelebb hozzák Önöket a jogi karhoz, és a jogászképzéshez, ezen belül is az üzleti joghoz, amely többek között a fogyasztóvédelemmel, szűkebb értelemben a digitális fogyasztóvédelemmel is foglalkozik. A szegedi jogi karon zajló jogászképzés egyedülálló, mivel az első három és fél év után modult lehet választani. Ez azt jelenti, hogy aki jártas az idegennyelvi és nemzetközi jogi ismeretekben, az a nemzetközi jogi modulba léphet be; aki a gazdasági, kereskedelmi, üzleti szféra iránt érdeklődik, az az üzleti jogi modul irányába orientálódhat; akit viszont a büntetőjog érdekel, az a büntető jogi modult célozhatja meg; de negyedik lehetőségként akár az általános képzésben is maradhat. Az Üzleti Jogi Intézet vezetőjeként is mondhatom: a képzés során, így kifejezetten az üzleti jogi modulképzésben törekszünk arra, hogy a kurzusok hallgatóközpontúak és gyakorlatorientáltak legyenek, hogy megfeleljenek annak, amit a munkaerőpiac elvár egy friss diplomástól – kezdte gondolatait Prof. Dr. Gellén Klára, a Szegedi Tudományegyetem oktatási rektorhelyettese, az SZTE Állam- és Jogtudományi Kar Üzleti Jogi Intézetének vezetője.
Prof. Dr. Gellén Klára
A megnyitó során a hallgatók sokszínűségét figyelembe vevő és támogató modulképzés egyedülálló lehetősége mellett említésre került számos pozitívum is, amely a szegedi jogi kar mellett szól: így a különböző megpályázható ösztöndíjak, illetve tanulmányi versenyek, közösségi programok, és az olyan pro bono joghallgatói kezdeményezések is, mint a mai esemény.
Az ÁJTK végzősei több témában is előadtak.
Az előadásokra – annak érdekében, hogy valóban útmutatóként szolgálhassanak a középiskolások számára és a praktikus, használható tudást megfelelő módon adják át a hallgatóság számára – interaktív formában került sor, az üzleti jogi modul végzős joghallgatói rendkívül színes repertoárral készültek az eseményre. Auer Bence András a digitális tudatosságról és a fogyasztóvédelmi alapvonalakról tartott előadást annak érdekében, hogy megkönnyítse a középiskolások számára a mindennapi eligazodást a digitális fogyasztói társadalomban. Dogan Ezgi Mária a megtévesztő kereskedelmi gyakorlatokat és az egyes releváns feketelistás tényállásokat mutatta be, melyekről fontos, hogy a fogyasztók mielőbb, így már középiskolás korban is tudomást szerezzenek. A digitális tudatosság egyik alapvető elemeként Sasvári Viktória előadásában felhívta a figyelmet a fogyasztói hitelezés egyes digitális aspektusaira, és az egyetemi élet előtt álló középiskolások számára valódi útmutatóként a diákhitelt térképezte fel. Kotroczó Kinga Fanni a célzott online hirdetések adatvédelmi kérdéseit boncolgatta, mint a digitális társadalom kihívásainak egyik fontos szegmensét. Radácsi Zsófia a fiatalok körében kiemelkedő számban alkalmazott hashtagek kavalkádjáról, a középiskolások mindennapjaiban aktívan megjelenő, és a hétköznapokra is hatással lévő influenszerekről, valamint az influenszer marketing egyes kérdéseiről tartott előadást. A nap végén egy szintén nagyon hangsúlyos témakörrel zárult az előadássorozat: Dávid Andrea a kiskorúak influenszer reklámokban való megjelenéséről beszélt, mely a fiatalabb generációkat hatványozottan érintő problémakör napjainkban.
Sokan voltak kíváncsiak az előadásokra.
A joghallgatók a digitalizációval összefüggő fogyasztóvédelmi, médiajogi és adatvédelmi kérdéseket előadásaik során közérthető módon, kézzelfogható példákkal ismertetve adták át a középiskolások és a megjelent érdeklődők számára. Az esemény különlegességének számított, hogy a szervezők a rendezvény során egy kérdőíves kutatásba is bevonták a részt vevő érdeklődőket.
Mindegyik téma mellé példákat is támasztottak az előadók.
Zárszóként Auer Bence András, az esemény előadója és moderátora köszönt el a résztvevőktől, bizalmát fejezve ki abban, hogy a szegedi joghallgatók pro bono előadásaikkal olyan kapaszkodót, segítséget tudtak nyújtani az érdeklődők és középiskolások számára, ami valóban praktikus útmutatásul szolgálhat a digitális világban való tájékozódáshoz és elősegítheti a fiatalok tudatosabb online létét.
SZTEinfo
Borítókép: Útmutató a középiskolásoknak - A fiatalok digitális tudatosságának fejlesztése céljából tartottak előadást a szegedi joghallgatók.
Fotó: Heródek Szabolcs, Kovács-Jerney Ádám