Bezár

Hírarchívum

Nyito_MTA_pedagoguskepzesrol_CsB_52086498648_a5697a1085_k

Diskurzus a tanárképzésről az Akadémián – Csapó Benő, az SZTE professzora a tudásátadásról

Diskurzus a tanárképzésről az Akadémián – Csapó Benő, az SZTE professzora a tudásátadásról

2022. július 13.
2 perc

„Melyek a hazai pedagógusképzés főbb jellemzői? Milyen szintjei vannak a tanárképzésnek, és mit jelent a kutatásalapú pedagógusképzés?” Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresték a választ az akadémiai konferencián. Előadást tartott Prof. Dr. Csapó Benő, az SZTE BTK professzora is. Az MTA székházában tartott tanácskozáson készült videofelvétel és összefoglaló megtekinthető az mta.hu oldalon.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A „tavaly megjelent tanárképzési rendelet ősztől egységesíti és egy évvel lerövidíti a tanárképzés tanulmányi idejét, másként strukturálja a pedagógiai tárgyakat és a tanárjelölti gyakorlatot, ugyanakkor számos konkrét részlet hiányában a keretrendelet ebben a formájában még csak ígérvény” – olvasható a Magyar Tudományos Akadémia honlapján, mi az aktualitása a magyar pedagógusképzés állapotát elemző konferenciának.

MTA_pedagoguskepzesrol_CsB_52086498633_e7fae4579a_c

A 2022. május 20-i, A mai magyar tanárképzés helyzete és problémái című tanácskozást rögzítő videofelvétel immár elérhető az mta.hu oldalon.

MTA_pedagoguskepzesrol_CsB_52086498678_6ac2f9757e_c

A Szegedi Tudományegyetem neveléstudománnyal foglalkozó, rangos kutatócsoportját megalapító egyetemi tanár, Prof. Dr. Csapó Benő is előadást tartott az MTA Filozófiai és Történettudományok Osztálya Pedagógiai Tudományos Bizottsága által szervezte konferencián.

„A tudást nem lehet átadni: az csak személyes tapasztalattal, személyes munkával szerezhető meg” – állította a neveléstudományi kutató. Prof. Dr. Csapó Benő, az Akadémia Közoktatási Elnöki Bizottságának elnöke Linda Darling Hammondot, a Stanfordi Egyetem professzorát idézve kiemelte:

„A gyakorlati problémákra adott bürokratikus megoldások mindig elbuknak, mert

  • az eredményes tanítás nem rutinmunka,
  • a diákok nem passzívak,
  • és a gyakorlati kérdések nem egyszerűek, nem megjósolhatók és nem sztenderdizálhatók. Következésképpen
  • a tanítás során szükségessé váló döntéseket nem lehet formulákba foglalni, kész csomagokba összerakni, és átadni a tanároknak.”

Ennek fényében az előadó hangsúlyozta: ahogy

  • a tanításban fontos tanári feladat az önszabályozó tanulás kialakítása – vagyis az, hogy a diákoknak akkor is legyen belülről vezérelt motivációjuk a tanulásra, ha nem áll mellettük a tanár –, úgy
  • a tanárképzésnek is feladata, hogy kialakítsa a leendő tanárokban azt a belső indíttatást, hogy akkor is tanuljanak, amikor senki nem képezi őket.”

Prof. Dr. Csapó Benő előadásában részletesen bemutatta a nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő finn, kutatásalapú tanárképzést, és összegezte azokat a problémákat is, amelyek miatt a hazai tanárképzés gyakorlatában nem élünk a rendelkezésünkre álló lehetőségekkel és módszerekkel.

Az MTA honlapcikke összefoglalja a magyarországi tanárképzés jelenével és jövőjével foglalkozó tanácskozás előadóinak legfontosabb üzeneteit is.

SZTEinfo – Forrás: mta.hu

Fotó: mta.hu

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek