Egyensúlyban lenni önmagunkkal – vajon ez lenne a boldog élet titka? Iskola,- és óvodapszichológusok, pszichológusok, terapeuták, mentálhigiénikus szakemberek: akik mind-mind azon a bizonyos egyensúlyon dolgoznak, amely elengedhetetlen a boldog élethez. Beszélgetés Kóródi Kittivel, az SZTE alumnájával.
Kóródi Kitti 2015-ben vette át pszichológus diplomáját a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karon. Az alapképzésen túl a mesterképzést, később a pedagógiai szakpszichológus szakképzést is itt végezte el. A kihívások már akkor sem riasztották el attól, hogy elérje célját, vagyis, hogy másokon segítsen.
Tanulmányai befejezése után hat évet dolgozott iskolapszichológusként. Jelenleg egyetemi tanársegéd a szegedi Pszichológiai Intézetben, ahol főleg szociálpszichológiai témájú kurzusokat tanít. Emellett a Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskolájának végzős hallgatója. Doktori disszertációjának megírásán dolgozik, melynek témái: iskolai klíma és az iskolai sikeresség összefüggései, kiemelve a tanulási nehézséggel küzdő gyerekek szempontjait és igényeit. Célja: kutatási eredményeinek kamatoztatása a gyakorlatban.
- Már az alapképzés elvégzése után tudtam, hogy hosszútávon gyerekekkel szeretnék majd foglalkozni, ezért a mesterképzést tanácsadás- és iskolapszichológia szakirányon folytattam. Az oklevél megszerzése után Szegeden kezdtem el állást keresni. Szerencsém volt ugyanis ebben az időszakban nyíltak meg az iskolapszichológus státuszok a nagyobb létszámú általános iskolákban. (A Köznevelési Törvény szerint az 500 fő feletti iskolák félállásban foglalkoztathatnak iskolapszichológust, emiatt az iskolapszichológusok nagy része a teljes állásuk keretében több intézményt is elláthat.) Így két általános iskolában kezdtem a pályafutásomat. Az első néhány hónap nagy kihívást jelentett, ám egykori tanáraimtól és tapasztaltabb kollégáimtól sok segítséget kaptam – kezdte gondolatait Kóródi Kitti, az SZTE egykori hallgatója.
Kitti már pályakezdőként is látta hogy mekkora szükség van a pszichológusokra, annak ellenére, hogy az emberek többsége még mindig feleslegesnek tartja a különböző, terápiás kezeléseket.
- A pszichológusokról és a tevékenységükről általában terápiás kezelések jutnak eszébe az embereknek, pedig ma már egyre több munkahelyen alkalmaznak szakembert a hatékonyság növelése céljából. Hasonló a helyzet az oktatási intézményekben is. Az iskola-, és óvodapszichológusok a nevelési munkát segítik. Azért dolgoznak, hogy a gyerekek komfortosan érezzék magukat az iskolában, motiváltabbak legyenek, a pedagógusok pedig hatékonyan tudjanak tanítani, nevelni - tehát nem csak akkor keresik őket, ha baj van, sőt! Szemléletében inkább a prevenció az elsődleges – összegezte a pszichológus.
Az iskola-, és óvodapszichológusok munkája változatos. A szakértők ugyanis folyamatosan konzultálnak a pedagógusokkal, a szülőkkel és a gyerekekkel - egyéni és csoportos formában is, ha kell. Ezutóbbi esetben különböző tematikára épülő foglalkozásokat tartanak, segítenek nekik elsajátítani a tanulás módszertanát, fejlesztik az önismeretüket, megtanítják nekik a stresszkezelés alapjait és segítenek a szociális készségfejlesztésben. Együttműködve más, iskolai szakemberekkel, például: védőnő, gyógypedagógus, iskolai szociális segítő. Szükség szerint a krízishelyzetekben is helytállnak.
- Engem legtöbbször teljesítményszorongás és magatartásproblémák miatt kerestek meg osztályfőnökök, tanárok, szülők, de személy szerint a csoportos tréningeket szerettem a legjobban. Tapasztalataim szerint a gyerekek alapvetően szeretnek iskolapszichológusi foglalkozásokra járni. A pedagógusok és a szülők visszajelzései alapján pedig igény is van rájuk, így bízom benne, hogy idővel egyre több oktatási intézményben lehet majd velük találkozni – mesélte Kóródi Kitti.
Szerencsére ma már más területen is alkalmaznak pszichológusokat. Ilyenek a pedagógiai szakszolgálatok, a kórházak, a szociális intézmények vagy az alapítványok. A kör egyre csak bővül. Ezt bizonyítja az is, hogy ma már a legtöbb helyen kiemelkedő szerepe van a lelki egészség fontosságának. A médiában és a közösségi oldalakon is egyre elfogadottabbá válik, hogy ezzel is foglalkoznunk kell.
- Zárásképp kiemelném: a szegedi egyetemisták sem maradnak magukra a bajban! Az SZTE Életvezetési Tanácsadó Központhoz fordulhatnak, ahol 5 ingyenes pszichológiai tanácsadásban lehet részük. Tudomásom szerint erre is egyre nagyobb igény van – hangsúlyozta az SZTE egykori hallgatója.
SZTEinfo - Pósa Tamara