SZTE Info

weboldal_nyito_fizika

Izgalmas kísérletek, érdekes kérdések az SZTE fizika versenyén

Szép eredményeket értek el az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola tanulói a legutóbbi "Játsszunk fizikát!" versenyen. A centenárium alkalmából, a Szegedi Tudományegyetem korábbi kiemelkedő oktatóinak munkássága szolgáltatta a témaköröket.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Az általános és középiskolás diákok számára szervezett megmérettetést 22. alkalommal rendezte meg az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Csongrád-Csanád megyei Csoportja és a Szegedi Tudományegyetem Fizikai Intézete. Három fordulóban, elméleti és gyakorlati kérdésekkel, otthon is könnyen elvégezhető, látványos kísérletekkel hívták a fizika iránt érdeklődőket a szervezők a „Játsszunk fizikát!” vetélkedőre. Az ezredforduló óta hagyományos megmérettetésen az egész országból rendszeresen vesznek részt iskolák.


EtelfestekesCukorkristaly


- A verseny arra igyekszik ösztönözni az általános és középiskolás diákokat, hogy fedezzenek fel érdekességeket a körülöttük lévő világban. Hat héten keresztül, kéthetente egy tudománytörténeti kérdést és három megoldandó kísérleti feladatot küldtünk a résztvevőknek. A feladatok megoldásait, a kísérletek körülményeit, az azokból származó tapasztalatokat és a jelenségek magyarázatait kellett visszaküldeniük – tudtuk meg Dr. Kopasz Katalintól, az SZTE TTIK Fizikai Intézetének adjunktusától, a verseny egyik főszervezőjétől.


Magnesek


Az SZTE centenáriuma alkalmából, a jubileummal kapcsolatosak voltak az idei tudománytörténeti kérdések. A három fordulóban, egy-egy legendás fizikus oktató, kutató életpályáját, munkásságát idézték fel. A legötletesebb és legszorgalmasabb beküldők jutalomban részesültek és meghívást kaptak a Kreatív Tudományos Program Középiskolásoknak záró rendezvényére.


A legügyesebb versenyzők lehetőséget kaptak arra, hogy kísérleteiket filmek segítségével bemutassák.

A kisfilmek ezen a linken megtekinthetők.


A versenyen való részvétel már önmagában komoly presztízzsel bír, ezért különösen értékesek azok az elismerések, amelyeket az erős mezőnyben az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola tanulói kaptak. A középiskolások kategóriájában a II. helyen végzett Sántha Eszter és Víg Zsófia, akiket Csiszár Imre készített fel a megmérettetésre. Ebben a kategóriában kiemelt dícséretben részesült Jenei Klaudia és Kicska Imola, valamint dícséretet kapott Tóth Dóra, akik mindhárman Szélpál Szilveszter tanítványai.

 

A 22. Játsszunk fizikát! verseny győztesei:


Általános iskolai kategória (megosztott első hely):


I. díj: Csanda Martin András, Görög Máté, Magony Roland, Constantinum Katolikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Technikum, Kollégium, Kiskunfélegyháza. Felkészítő tanár: Dr. Hidegné Torma Erzsébet Rita.

I. díj: Miklós Farkas Bence, Selényi Dávid Krisztián, Fóti Ökumenikus Általános Iskola és Gimnázium. Felkészítő tanár: Éva Angéla


Középiskolai kategória (megosztott első hely):


I. díj: Varga Szabolcs, Ódé Bence Levente, Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum. Felkészítő tanár: Kovács Olivér.

I. díj: Schmercz Blanka, ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium, Felkészítő tanár: Schmerczné Kormos Nóra


Az Együtt a jövő mérnökeiért szövetség különdíját Pásztor Attila, a Kiszombori Dózsa György Általános Iskola tanára kapta.



A díjazottak teljes listája az alábbi linken érhető el.

 

SZTEinfo – Lévai Ferenc

Fotó: Szilák Zsófia

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2021. április 19.

Nyito_NE_Janaky

A Nature Energy című rangos tudományos folyóiratban publikált az SZTE hat kutatója. A csoportot vezető Janáky Csaba, az SZTE Kémiai Intézete Fizikai Kémiai és Anyagtudományi Tanszékének egyetemi docense 2021-ben elnyerte a Magyar Érdemrend lovagkeresztje polgári tagozata kitüntetést. A kutatót a kétféle elismerés előzményéről és hatásáról kérdeztük.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.