Passiójáték
Passiótörténet a Jézus Krisztus Szupersztár. Krisztus kínszenvedésének és kereszthalálának bibliai története a zeneirodalomban is számtalan formában és műfajban fordul elő. A VIII. századtól a gregorián liturgikus rendbe beékelődtek különböző bibliai történetekből eredeztethető „játékok”. Ezek közül a passió a leggyakoribb. A liturgiához is kapcsolódtak, bár a későbbiekben csak lazán: például úgy, hogy templom előtt játszódtak – emlékeztetett a zenetörténész Illés Mária.
|
A Dóm téri szabadtéri első előadásáról a Délmagyarország 1936. augusztus 2-i, ünnepi száma is megemlékezett. |
Gyertyák az egyetemi épületek ablakában
A Szegedi Szabadtéri Játékok első előadásának – salzburgi mintára – passiójátékot javasolt Klebelsberg Kunó. A szabadtéri első történetírója, Lugosi Döme újságíró 1937-es cikkéből kiderül: „a kórust és a néma szereplőket az egyetemi ifjúsággal” óhajtották megoldani. A „nézőtéri hangulat fokozására” „a Dóm teret körülvevő püspöki és egyetemi épületek ablakaiban az esti előadások alatt gyertyákat” égettek.
A „polgárpukkasztó” Messiás
A Tim Rice és Andrew Lloyd Webber alkotópáros Jesus Christ Superstar című művét Händel Messiásával állította párhuzamba Illés Mária. Mindkét mű közelebb hozza az emberekhez Jézus történetét.
A Messiás az első műzenei kompozíció, amely nem liturgikus keretek közé állította Krisztus alakját. Bizonyos szempontból polgárpukkasztónak számított az 1741-ben született oratórium, a puritán szellemiség közegében. A Messiás teljes történet – a jövendöléstől és a születéstől kezdve a kereszthalálon és a feltámadáson át Krisztus második eljöveteléig, vagyis az utolsó ítéletig. Händel csak bibliai szövegeket használ. A Messiás az egyetlen olyan zenemű, amelyet az elmúlt 280 évben szinte minden esztendőben eljátszottak. Az oratórium részlete felcsendült az 1986-os szegedi Jézus Krisztus Szupersztár előadásában is.
A Jézus Krisztus Szupersztárban az emberközelség és a jelenben való beilleszkedés, a musical stílus megteremtése a legfontosabb „újítás”.
Angliából Amerikán át a világhírig
Aggódott Andrew Lloyd Webber a művéért. – Az eredetileg 1970-ben született zenemű első változatában egy bakelit lemezre rögzített hangfelvétel. Nem tudták, miként fogadják az emberek – mondta a zenetörténész. Az angol szerzők 1971-ben Amerikában tették próbára a rockoperává fejlesztett művet. A Broadway-sikert követően, 1972-ben mutatták be Londonban a Jézus Krisztus Szupersztárt, amely innen indult el világhódító útjára.
Sosztakovics is rajongó
A szovjet-orosz Dimitrij Dimitrijevics Sosztakovics, a XX. század egyik legnagyobb komolyzenei alakja részt vett a Jézus Krisztus Szupersztár 1972-es londoni előadásán. Kétszer is megnézte. Illés Mária szerint dicsérte a hangszerelést, „rajongott” a Jézus Krisztus Szupersztárért.
Betiltott rockopera
50 éve mutatták be, 3 hónappal később már elkészült a Jézus Krisztus Szupersztár magyar változata. 1972-ben egy jugoszláviai, pontosabban belgrádi előadásról is beszámol a szöveget magyarra fordító Miklós Tibor a Musical! című könyvében. – Számomra is új információ volt, hogy 1972-ben „a Magyar Népköztársaság betiltotta a vallási eszmék propagálása” miatt – sorolta Illés Mária. Az 1973-as Jézus Krisztus szupersztár című film mindent vitt.
Jézus-mozgalmak kora
Attól vált kivételes művé a „szupersztár”, hogy másképp közelített a bibliai karakterekhez. A szereplők szövegbeli megjelenítéséhez hozzájárult Fulton Sheen, az egyik első tévés és rádiós evangelista 1958-ben megjelent „Life of Christ” című könyve is – emlékeztetett a római katolikus egyház „tiszteletre méltóvá” avatott amerikai érseke szerepére Illés Mária. Rice és Lloyd Webber műve időben egybe esik a Jézus-mozgalmak amerikai megjelenésével és terjedésével.
Csöndes lázadás
– A 70-es évek második felében „csöndes lázadásként” bejátszottuk a gimi iskolarádiójában például a Hozsannát, vagy Mária Magdolna „Én hogy szeressem őt?” című dalát – idézte saját emlékeit a zenetörténész. – Úgy érzetük: „Huh, valami nagyot mertünk!” Tehát egyfajta szabadságérzetet adott ez a zene nekünk itt, Kelet-Közép-Európában.
A szegedi szabadtéri szerepe
Magyarországon és az egész „szocialista táboron belül” először 1986-ban mutatták be a Rock Színház produkciójaként a Jézus Krisztus Szupersztárt a Szegedi Szabadtéri Játékokon.
„A világon a szenvedéstörténet, a passió mindig is embervoltunk örök gyengébb, esendőbb, érzelmesebb, szóval szükségszerűen titkoltabb rekeszeit kívánta nyitogatni – írta Domonkos László a Délmagyarország 1986. július 28-i számában. A kritikus kiemelte, hogy „az előadást mindent elborító, fenséges ékessége” „Krámer György koreográfusi” teljesítménye. Dicsérte Pilátus szerepében Vikidál Gyula, és Kajafásként Gregor József „szenzációs alakítását”.
35 év múltán
A Jézus Krisztus Szupersztárt 35 éve Szikora János állította színpadra, most Szirtes Tamás rendezésében tér vissza a szegedi Dóm térre. Sasvári Sándor akkor Jézus szerepében egy csapásra közismert rockszínész-sztár lett, most Pilátust alakítja.
– Óriási lehetőség volt 1986-ban fellépni a legendás Rock Színház társulatával – Vikidál Gyulával, Deák „Bill” Gyulával, Nagy Anikóval… – sorolta a 2021. június 29-i közönségtalálkozón Sasvári Sándor. – Jézus szerepében tizenegy éven át volt lehetőségem átélni ezt a csodát. Ez nagy lehetőség és felelősség is egy színész életében.
Sasvári 12 éves korában a rockopera összes szerepét, még Mária Magdolnát és Pilátust is elénekelte a nővérével, zongora és gitár kísérettel. – Az 1971-es ősbemutató lemezéről tanultam meg Jézus szerepét. Számomra a Deep Purple együttes énekese, Ian Gillan az etalon – válaszolt kérdésünkre Sasvári Sándor. – Személyesen találkoztunk, egy órát beszélgettünk a budapesti koncertje után. Kaptam tőle tanácsokat, s a szerephez hozzátettem a saját személyiségemet… Megkaptam az elérhetőségét is, én pedig átadtam a bakelit lemezt, amit a Rock Színházzal készítettünk.
– Nagyon boldog vagyok, hogy 35 évvel a Jézus Krisztus Szupersztár Dóm téri bemutatója után ugyanazon a színpadon, ugyanolyan kondícióban, kicsit más hajszínnel, de jelen lehetek. Most Pilátusként – mondta. Hozzátette: – Ha a Jézus Krisztus Szupersztárban, a kedvenc rockoperámban mondjuk húsz év múlva ügyelőnek hívnának, azt is elvállalnám.
A jelen főszereplője
A Madách Színház társulatának előadásában 2021. július 2-án, majd 3-án, 4-én, továbbá 9-én és 10-én tér vissza a Szegedi Szabadtéri Játékok színpadára a Jézus Krisztus Szupersztár.
|
Képgaléria az előadásról. Fotó: Madách Színház / Jardek Szabina |
A címszerepet alakító Feke Pál 2020-ban már életre keltette Jézus karakterét a Musical Színház előadásában. A jelenlegi produkció közönségtalálkozóján elmondta: A 2021-ben Szegedre hozott előadás modern és friss produkció, de megmaradt a Madách-produkció kompaktsága.
Egy barátság története
A világ legmegrázóbb története Jézusé. A musical-irodalom egyik legnagyobb drámája Júdásé – vélekedett a Júdást alakító Serbán Attila, akinek a filmbeli főszereplők – Carl Anderson és Ted Neeley – a kedvencei. – A jelenlegi produkcióban sok ponton megjelenik Jézus és Júdás kapcsolata, ami valójában mély barátság. Szeretik, de nem értik egymást.
Kétségek közt
– Mária Magdolna nyugalmat és békét sugároz – jelentette ki szerepéről Gallusz Nikolett. – Kétségeit elmondja az égnek, a jó Istennek.
A Jézus Krisztus Szupersztár szereplői szerint Szegeden, a Dóm előtti téren fellépni és énekelni a négyezres nézőtér előtt óriási lehetőség és felelősség. Remélik, óriási élmény a nézőknek is.
Merész szöveg és zene
– Passiótörténetről a saját gondolatait, a saját szavaival és zenéjével meséli el a Time Rice és Andrew Lloyd Webber alkotópáros. Fölmutatják, milyen választási lehetőségek lettek volna… – összegzett Illés Mária. Szerinte zeneileg nagyon igényes a mű. – A rockopera klasszikus darab lett – szép és jó és hatásos. Kerek egész!
– A musical élvezetéhez kevesebb információ és zenei tudás kell, dallamosabb, mint a komolyzene – ismerte el a zenetörténész. Ám nem szeretné, ha a musical végleg kiszorítaná az operát a szegedi Dóm előtti nagyszínpadról.
SZTEinfo – Újszászi Ilona
Fotók: Madách Színház / Jardek Szabina, Ú. I., internet;
Archív fotók: SZTE Klebelsberg Könyvtár
A Szegedi Szabadtéri Játékok 2021. évi műsoráról írtuk:
Az idén 90 éves Szegedi Szabadtéri Játékok a zene ünnepe is
Kedvezménnyel nézhetik meg az SZTE dolgozói a Puskás musicalt
*
A Szegedi Szabadtéri Játékok 2021. évi műsora:
06. hónap 22. – Dumaszínház (Kőhalmi Zoltán) – ÚJSZEGED
június 24. – Ajándékkoncert (90 éves a Szegedi Szabadtéri Játékok nyitó est), Dóm tér
július 02., 03. 04., 09., 10. – Rice-A.L.Webber: Jézus Krisztus szupersztár (rockopera)
07. hónap 09.,10. – Cooney-Chamman: Kölcsönlakás (vígjáték) – ÚJSZEGED
július 17., 18. – Juhász-Szente-Galambos: Puskás (musical), Dóm tér
július 23. – Magyar Állami Népi Együttes: Tánc-ünnep (néptánc, koncert), Dóm tér
07. hónap 23., 24. – Mozart: Szöktetés a szerájból (vígopera) – ÚJSZEGED
július 30., 31.; augusztus 01.. – Menken-Slater: Apáca show (musical), Dóm tér
08. hónap 06., 07. – Moliére: Scapin furfangjai (vígjáték) – ÚJSZEGED
augusztus 13., 14., 15. 20., 21., 22. – Laurents-Bernstein-Sondheim: West side strory (musical), Dóm tér
08. hónap 19., 20. – Lane-Yazbek- Almodovar: Nők az idegösszeomlás szélén (musical) – ÚJSZEGED
08. hónap 23. – Dumaszínház (Kiss Ádám önálló estje) – ÚJSZEGED