A Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kara – egyetlen magyar résztvevőként – elnyerte az ’EIT Food Consumer Engagement Labs’ nemzetközi pályázatban való részvétel jogát.
Spanyolországtól Litvániáig, Olaszországtól Lengyelországig tíz egyetem kapta meg a lehetőséget, hogy az Európa-szerte ismert EIT Food program keretében az élelmiszeripari innovációkkal és azok fogyasztói megítélésével foglalkozzon.
A tíz európai egyetem együttműködésével zajló projektben megvizsgálják a fogyasztók élelmiszeripari innovációkkal kapcsolatos véleményét. Feltárják az élelmiszergazdaság szereplői, a regionális élelmiszeripari vállalatok, kereskedők és csomagolóanyag gyártó cégek innovációs tevékenységét. Az egyik legfontosabb cél, a közvetlen kapcsolat megteremtése az innovációs fejlesztésekben résztvevők és a fogyasztók között. A magyar fogyasztók általában konzervatívak, ezért fontos annak megértése és feltárása, hogy milyen élelmiszeripari fejlesztéseket fogadnak el. A projekt különlegessége, hogy a sokszor elhanyagolt idősebb fogyasztói réteg véleményét is feltárja.
Az európai élelmiszergazdaság soha nem látott mértékű átalakuláson megy keresztül. A biztonságos és egészséges élelmiszereknek, körforgásos gazdaságban, fenntartható, környezetkímélő módon való előállítása, a digitalizáció és más innovációk, ipari fejlesztések terén kialakuló, európai együttműködésben Magyarországról kizárólag a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kara vesz részt.
Korábban az SZTE Mérnöki Kar szakértője, hazánkból egyedüliként, vett részt az EIT Food Foresight, azaz élelmiszergazdasági előretekintési tanulmány elkészítésében.
Négy hónappal ezelőtt a SZTE Mérnöki Karának két hallgatói csapata nyerte el az EIT Food Hackatlon első két díját. Az élelmiszermérnök és mechatronikai mérnök hallgatókból álló csapatok először indultak az élelmiszeripari digitalizációs versenyben. A mérnöki képzéseknek ilyen kombinációja egyedülálló a hazai felsőoktatásban.
EIT Food:
Az EIT Food Európa legnagyobb és legszélesebb körű élelmiszeripari innovációs együttműködése, amelynek fő célja az élelmiszeripar illetve az egész élelmiszergazdaság fenntarthatóvá tétele. Cél hogy a fogyasztók számára átlátható és megbízható módon, egészséges és biztonságos élelmiszereket állítson elő. Az élelmiszeripari digitalizáció, a pazarlás csökkentése, az élelmiszer-feldolgozási technológiák fejlesztése, a kiegyensúlyozott táplálkozást szolgáló egészséges élelmiszerek előállítása, a fogyasztók véleményének feltárása, a fenntartható mezőgazdasági termelés és feldolgozás csupán néhány, az EIT Food célkitűzései közül.
A programban részt vevő egyetemek:
- Bulgária: University of Food Technologies, Plovdiv
- Görögország: American Farm School Post-Secondary Educational and Training Association (Perrotis College)
- Magyarország: Szegedi Tudományegyetem
- Olaszország: University of Bari Aldo Moro
- Litvánia: Kaunas University of Technology
- Lengyelország: Poznan University of Life Sciences
- Románia: Babes-Bolyai University
- Szlovákia: Slovak University of Agriculture
- Szlovénia: University of Ljubljana
- Spanyolország: University Institute for the Research in Agri-food Resources (INURA), University of Extremadura
Az EIT Food Consumer Engagement Labs nemzetközi élelmiszeripari projekt célkitűzéseiről, valamint a Mérnöki Kar projektben betöltött szerepéről, feladatairól Prof. Dr. Bánáti Diána beszélt a Kossuth Rádió adásában.
Az interjú 08:49:48-tól ide kattintva meghallgató.
SZTEinfo