SZTE Info

NyitoJ_IMG_1117-001

Együttműködik az SZTE és a Szegedi Orvosbiológiai Kutatások Jövőjéért Alapítvány

Közel 9 millió forint értékű műszert, laboratóriumi eszközt és vegyszert kapott az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola a Szegedi Orvosbiológiai Kutatások Jövőjéért Alapítványtól. A civil szervezet és a köznevelési intézményt fenntartó SZTE együttműködési megállapodást kötött: az egyetemi gyakorló gimnázium lett az alapítványi Szegedi Tudós Akadémia 3. Országos Középiskolai Képzési Központja.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

„Játssz még! …” – énekelte három diáklány, a biológia tanáruk, Csigér István gitárkíséretével. A népszerű popszám új értelmet nyert az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola épülete tetőterében kialakított Szegedi Regionális Természettudományos Diáklaboratóriumban kifejlődő 2020. június 23-i ünnepségen.


IMG_1050

 

 

Az „egyetemi gyakorló”: országos képzési központ

 

– A szívizmot és a szívbillentyűket, a pitvarokat, a kamrákat vizsgáljuk – magyarázta szikével a kezében Tatár Botond. A 11. osztályba lépő gimnazista kifejtette: a tanévben a csütörtöki laborgyakorlatok a kémia, a fizika és a biológia óra témájának a megértését segítik. A SzeReTeD laborban boncoltak már sertésszívet és -szemet is.


B_IMG_1119

 

A tanév végi bemutatón anatómiai gyakorlatot reprezentáltak a középiskolások, de új eszközökkel is megismerkedhettek. Az orvosnak készülő Tatár Botond figyelmét leginkább a mágneses keverők ragadták meg. Most már tapasztalatból tudja, hogy hatékony a munka a fűthető mágneses keverővel, mert az eszköz az adott hőfokon tartja és elegyíti a kísérlethez szükséges anyagokat.


IMG_1049

 

– Mérföldkőhöz érkeztünk – jelentette ki prof. dr. Hegyi Péter. A Szegedi Orvosbiológiai Kutatások Jövőjéért Alapítvány programigazgatója arra emlékeztetett, hogy a kezdeményezésükre 2012-ben induló Szegedi Tudós Akadémia célja, hogy a középiskolai biológia, fizika és kémia oktatást összekapcsolja a Szegedi Tudományegyetemmel. – E program előnyeit immár több mint kétezer gimnazista élvezi. Ez a szám is indokolja, hogy a tehetséggondozás e formáját hasznosító 123 gimnáziumot és 12 bázis iskolát támogató Országos Középiskolai Képzési Központok számát kettőről háromra növeljük az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola bekapcsolásával.

 

A Szegedi Tudós Akadémia (SZTA) bázisiskolái a gimnazisták tudományos szintű képzésének helyszínei, míg az immár 3 országos középiskolai képzési központ a tudományos szempontból is összetettebb programokat biztosítja, például rangos kutatók, köztük Nobel-díjasok főszereplésével.

 

 

A jövő iskolája épül

 

– Nagy öröm, hogy intézményünk szakmai kapcsolatai ismét bővülnek – hangsúlyozta köszöntőjében prof. dr. Gellén Klára. Az SZTE oktatási rektorhelyettese összefüggésrendszerbe helyezte a felsőoktatási intézmény és az Szegedi Orvosbiológiai Kutatások Jövőjéért Alapítvány együttműködésének a jelentőségét. Az élettudományokhoz kötődő egyetemi fejlesztések közül kiemelte – többek között – a skill-központot, a fül-orr-gégészeti klinikai tömb közelgő átadását, a 4.8 milliárd forint értékű technikai eszközök vásárlását, az egészségügyi képalkotó és radiológiai tevékenység saját kézbe vételét. Ezek is hozzájárulnak ahhoz, hogy az SZTE ilyen irányú képzései népszerűek a magyar és a külföldi hallgatók körében.


– Az SZTE feladata összetett: az oktatás és kutatás mellett a régió első számú betegellátó intézményeként is helytáll. Ez társadalmi felelősséget jelent, ami megköveteli a legmagasabb szintű szakmai minőséget. Minőségi munka jellemzi az SZTE Gyakorló Gimnáziumot és Általános Iskolát is – mondta a rektorhelyettes, aki kifejezte reményét, hogy az „egyetemi gyakorló” és a Szegedi Orvosbiológiai Kutatások Jövőjéért Alapítvány együttműködése sok fiatalt segít majd tudományos pályája megalapozásában és kibontakoztatásában.


IMG_1061

 

Az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola tanárai is részt vettek a SzeReTeD laboratóriumban rendezett ünnepségen.


IMG_1057


A jövő épül iskolánk falai között – legyen szó művészetről, nyelvekről, tudományokról, vagy az informatika rejtelmeiről, a természettudományokról. Ehhez járul hozzá az a műhely, amelynek építése 10 éve kezdődött – nézett körbe Dobi János. Az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola igazgatója elárulta: a Szegedi Regionális Természettudományos Diáklaboratórium közel egy évtizede szolgálja az oktatást és a tehetséggondozást. Az egyetemi gyakorló gimnázium és általános iskola összevonásának köszönhetően a SzeReTeD labor kinyílt az alsóbb évesek számára is, a kisdiákok is felfedezhetik a természettudományok szépségeit. Így az intézmény bekapcsolódhatott az MTA természettudományi módszertani programjába. Az itt kialakuló „jó gyakorlat” és az ökoszemléletű oktatási tapasztalat átadását teszi lehetővé, hogy az „SZTE gyakorló” az Oktatási Hivatal bázisiskolája lett. Az igazgató kifejezte örömét, hogy elkezdődhetett a közös munka az SZTE Junior Akadémiával is.


IMG_1074

 

Az SZTE nevében prof. dr. Gellén Klára oktatási rektorhelyettes és Dobi János iskolaigazgató, míg a Szegedi Orvosbiológiai Kutatások Jövőjéért Alapítvány képviseletében prof. dr. Hegyi Péter írta alá azt a megállapodást, amely részletezi a civil szervezet és az SZTE gyakorló iskolája közötti együttműködés bővülését.


IMG_1085

 

– Közel 9 millió forint értékben műszereket és a kísérletekhez szükséges vegyszereket adományoz az SZTE gyakorló gimnáziumnak a Szegedi Orvosbiológiai Kutatások Jövőjéért Alapítvány – adta át az élettudományokhoz kötődő képzést és a tehetséggondozást segítő eszközöket dr. Buzás Norbert, az alapítvány operatív igazgatója.


IMG_1044

 

Az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola immár a Szegedi Orvosbiológiai Kutatások Jövőjéért Alapítvány Szegedi Tudós Akadémiája Országos Középiskolai Képzési Központja. Az ezt rögzítő fémlapot az alapítvány középiskolai programjának képzési igazgatóhelyettesétől, Bán Sándortól vette át a gimnázium igazgatója.

 

 

„Helyszínelős” eszköz a laborban

 

– Bonckészlet anatómiai gyakorlatokhoz. Mobil légzésmérő készülék. Pici spektofotométer, amely a belehelyezett oldatoknak a fényáteresztő képességét vizsgálva és mérve segít megállapítani az adott oldat mennyiségi és minőségi összetételét. Ez összekapcsolható egy számítógéppel, és a szoftver grafikusan rajzol – magyarázta az alapítványi adomány egy-egy darabja, az új laboreszközök használatának a hasznát Csigér István, az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola biológia tanára. – Ez a kicsi és hordozható EKG-készülék összekapcsolható egy mobil telefonnal, s azonnal kiírja, milyen a vizsgált személy szívműködése. Itt egy termosztát, amelyben különböző mikrocsövekbe helyezett anyagokat lehet meghatározott hőfokon tartani. Érdekes ez a mikroszkóp, mert nincs nézőkéje: a GPS-készülékhez hasonló monitoron mutatja meg a vizsgálandó anyag mély struktúráit. Óriási érték a polimeráz láncreakció precíz készüléke, az úgynevezett PCR készülék, mert a DNS mintákhoz a megfelelő vegyszereket adva mintegy 90 perc alatt sokszorosítani tudja a vizsgálathoz szükséges mennyiségű mintát. Hasonlóval dolgoznak a helyszínelős tévé-sorozatokban a pohár széléről levett, vagy a COVID vírusteszthez szükséges száj-, orr- vagy szem-nyálkahártya minta sokszorosításakor is.


IMG_1098

 

Az ünnepség után a sztereómikroszkóp kipróbálása mellett az új műszerekkel is megismerkedhettek a laborbemutatóra megjelent diákok.


IMG_1106


– Ennek a gélelektroforézis készüléknek a segítségével fehérjéket és DNS-darabkákat lehet szétválasztani egymástól – magyarázta a gyógyszerésznek készülő Láng Nóra. A 12. osztályos gimnazistát elvarázsolták az új laborműszerek. Szerinte megtiszteltetés, hogy diákként kipróbálhatnak egy olyan készüléket, amellyel a koronavírus tesztjét is vizsgálják.


IMG_1103

 

Az automata pipetta és a centrifuga használatát is gyakorolhatták a diákok a SzeReTeD laborban.


L3_IMG_1112

 

– A heti egy-két labor-óra a gyakorlati és elméleti tudásomat egyaránt fejleszti – vélekedett az elméleti fizikusnak készülő Csapó Zita. Az SZTE gyakorló gimnázium 12. évfolyamos diákja a 2020. június 23-i, laborbemutatóval kísért ünnepség lényegéről azt mondta: a Szegedi Tudós Akadémia kitüntette az iskolánkat.

 

SZTEinfo – Újszászi Ilona

Fotók: Bobkó Anna

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2020. május 26.

IMG_9666

Marton Ákos Barnabás és Vinkó Leó fiatal festőművészek, mindketten a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar rajz szakán végeztek. Évek óta alkotnak együtt, és dekorálnak: szórakozóhelyeken, fürdőben és épületek hatalmas tűzfalain csodálhatjuk meg monumentális munkáikat. Az alkotópárossal aktuális megbízásuk helyszínén beszélgettünk.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.