SZTE Info

Nyito_diploma2021

Dobogós helyezett az SZTE 12 karának többsége a HVG-rangsorban

A legjobb bölcsészképző hely az SZTE BTK és a legkiválóbb informatikusképzést az SZTE TTIK kínálja – derül ki a HVG friss rangsoraiból. A felvételi jelentkezéshez segítséget nyújtó Diploma 2021 című kiadványban közölt listákon dobogós helyeken végzett a Szegedi Tudományegyetem 12 karának 67 százaléka.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A második legjobb vidéki tudományegyetem az SZTE a 38 felsőoktatási intézményt összehasonlító HVG-rangsorban. Ez összesítésben a 4. helynek számít. A Diploma 2021 kiadvány az idei jelentkezési és felvételi adatok, továbbá a hallgatók és az oktatók tavalyi száma alapján hasonlítja össze a felsőoktatási intézményeket. Az összkép árnyalásához figyelembe veszik – többek között – a gólyák felvételi pontátlagát, a belépéskor meglévő nyelvvizsgát, illetve az oktatók tudományos fokozatát.


Ha a dobogós helyezéseket emeljük ki a HVG listáiról, akkor összesítsében 3. helyet tudhatja magáénak a Szegedi Tudományegyetem az elsőhelyes jelentkezők és a tudományos fokozattal rendelkező oktatók száma alapján.

 

Az összesített, 147 részes kari rangsorban az SZTE egységei közül a legjobb a 3. helyezést elérő Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar. Ezen az országos listán az SZTE 12 kara közül a második legjobb a Természettudományi és Informatikai Kar, míg a harmadik „leg” az SZTE Általános Orvostudományi Kar. Ez az eredmény részben annak köszönhető, hogy az összehasonlításba bevont 147 kari intézményi egység közül az SZTE három kara jól teljesít az oktatói kiválóság alapján: az SZTE BTK a 3., az SZTE TTIK az 5., az SZTE ÁOK a 16. helyre sorolódik.

 

A 14 képzési területen belüli eredményeket is bemutatja a Diploma 2021.

A bölcsészképzésben a legjobb az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar a 22 akkreditált intézmény között. E kiváló eredményhez hozzájárult, hogy az SZTE BTK 1. az MTA-címmel rendelkező oktatók, 2. az egy tudományos fokozattal rendelkező oktatóra jutó hallgatók és 3. a tudományos fokozattal rendelkező oktatók száma alapján is.


Első az SZTE Természettudományi és Informatikai Kar az informatikai képzési terület 20-as intézményi listáján. Ha csak a dobogós eredményeket soroljuk, akkor „aranyérmes” a tudományos fokozattal rendelkező oktatók száma és aránya, valamint az MTA-címmel rendelkező oktatók aránya alapján is. Hallgatói statisztikái közül e kiemelt körbe tartozik két 3. hely: az elsőhelyes jelentkezők és a középiskolai versenyen helyezettek száma alapján.


Második a 9 jogi képzőhely versenyében az SZTE Állam- és Jogtudományi Kar jogi területe, miközben ugyancsak „ezüstérmes” a tudományos fokozattal rendelkező oktatók, s „bronzérmes” az elsőhelyes jelentkezők statisztikai adatain alapuló versenyben.


Részeredmények alapján „bronzérmese” a 30 gazdasági képzőhelynek, mert a 3. legjobb az SZTE Gazdaságtudományi Kar, ha az MTA-címmel rendelkezőm oktatók arányát nézzük. A műszaki képzési területen a gépészmérnök alapszakot oktató 14 képzőhely között a 3. legjobb az SZTE Mérnöki Kar, míg ugyancsak 3. az SZTE TTIK a 8 villamosmérnöki alapszak adatait összesítő rangsorban.


Művészeti képzést biztosító 15 képzőhely közül a legjobb az MTA-címmel rendelkező oktatók aránya alapján az SZTE Bartók Béla Művészeti Kar.


Orvosi és egészségtudományi képzésben a 8 intézmény 20 kara között oktatói statisztika alapján 3. az SZTE Általános Orvostudományi Kar, 4. az SZTE GYTK, 19. az SZTE Fogorvostudományi Kar és 20. az SZTE Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar. A legjobb az SZTE Gyógyszerésztudományi Kar, ha a tudományos fokozattal rendelkező oktatók arányát hasonlítjuk össze, 3. az SZTE ÁOK, ha az egy tudományos fokozattal rendelkező oktatókra jutó hallgatók számára fókuszálunk. A hallgatói adatsorból kiemelkedik, hogy a felvettek pontátlaga és a középiskolai versenyen helyezettek száma alapján az SZTE ÁOK a 3.


Pedagógusképzésben 36 intézmény 42 kara vesz részt. Oktatói kiválósága alapján abszolút „aranyérmes” az SZTE BTK, mert 1. az MTA-címmel rendelkező oktatók aránya, 2. tudományos fokozattal rendelkező oktatók száma és aránya, 3. az egy tudományos fokozattal rendelkező oktatóra jutó hallgatók száma alapján. Az SZTE érintett karai közül a 2. legjobb a JGYPK, 3. az SZTE BBMK. A hallgatók kiválósága alapján „bronzérmes” az SZTE Tanárképzési Központ, amely 2. a középiskolai versenyen helyezett diákok száma alapján.


A természettudományi képzésben jeleskedő 13 intézmény között hallgatói alapján az SZTE TTIK a 2. az elsőhelyes jelentkezők és a középiskolai versenyen helyezettek száma alapján-Az alap- és mesterszakos képzést jellemző statisztikáik alapján dobogós eredményt elérő SZTE-egységeken kívül az élbolyba vagy a középmezőnybe tartozik az SZTE többi kara.


27 intézményt vet össze a társadalomtudományi képzési területet bemutató lista. Hallgatói adatai alapján az SZTE ÁJTK a 7., az SZTE BTK a 11., az SZTE JGYPK a 23., az SZTE ETSZK a 26. Az agrárképzést kínáló SZTE Mezőgazdasági Kar az oktatói kiválósága alapján a 12., a nappali tagozatos hallgatói eredményei szerint a 17. a 23 képzőhely között. Sportképzést 8 intézmény indít, a hallgatók adatai alapján a 6. az SZTE JGYPK. Művészetközvetítési képzést 9 intézmény, köztük az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar kínál, ám köztük a HVG nem állított föl rangsort.


A 14 képzési terület közül egyedül az államtudományi képzést kínáló intézményi listán nincs ott az SZTE neve, mert ilyen szakokat csak kevés magyarországi egyetem kínál.

 

SZTEinfo – Ú.I.

Illusztárció: Gór-Nagy Gábor

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2021. április 19.

Nyito_NE_Janaky

A Nature Energy című rangos tudományos folyóiratban publikált az SZTE hat kutatója. A csoportot vezető Janáky Csaba, az SZTE Kémiai Intézete Fizikai Kémiai és Anyagtudományi Tanszékének egyetemi docense 2021-ben elnyerte a Magyar Érdemrend lovagkeresztje polgári tagozata kitüntetést. A kutatót a kétféle elismerés előzményéről és hatásáról kérdeztük.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.