SZTE Info

nyito_odu

Izgalmas virtuális programokat kínál "Az Odu", a BTK online kávézója

Megnyitotta virtuális kapuit Az Odu, a Bölcsészkar online kávézója, amely virtuális tavaszi programsorozatával próbál a járványhelyzetben tartalmas kulturális és aktuális témákat érintő kikapcsolódást nyújtani.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Miben különbözik a digitális oktatás a távoktatástól? Milyen oktatási módszerek alkalmazhatók leginkább, melyek működnek kevésbé? Az 56-os magyar forradalom kultfilmje-e a Kolorádó Kid? Mit mond el Vágvölgyi B. András mozija a művészet és az emlékezetpolitika viszonyáról? Hogyan befolyásolja a mindennapjainkat és a mentális egészségünket a járványhelyzet? Biztos bizonytalanság vagy bizonytalan biztonság – mik a biztos és bizonytalan módszerek nyugalmunk megőrzésében? Lehetünk-e szabadok a bezártságban? Hogyan értelmezik a filozófusok a rendkívüli helyzeteket? Miért olvassunk ma középkori német udvari irodalmat? Miért vállalkozik a Nibelung ének újrafordítására egy kortárs szépíró? Hogyan hat ki a hazai független előadói-művészi szcénára a pandémia? Mik a hazai és nemzetközi forgatókönyvek és következmények, esélyek és remények, avagy tanulunk-e a történtekből vagy minden megy tovább úgy, ahogy eddig? Mi fán terem a kortárs képtudomány és képelmélet? Mit tudunk kezdeni a művészeti képekkel a képi fordulat után? Ezekre a kérdésekre és persze még rengeteg másra kaphatnak választ azok, akik ellátogatnak Az Odu tavaszi virtuális programsorozatára.


2020 márciusában nyitotta meg kapuit Az Odu, a szegedi Bölcsészkar Facebookon működő online társalgója, mely a BTK Bálint Sándor Programjának jegyében működik. Célja, hogy a Karon létrehozott tudományos és kulturális értékeket minél szélesebb közönséghez eljuttassa, illetve hogy a vendégelőadók tudását és tapasztalatait is megismertesse a nagyközönséggel, a Kar, az egyetem és a város polgáraival. A virtuális kávézó a Bölcsészkar már épülő, valódi kávézójának előképe, mely a járványhelyzetben, a személyes kapcsolatok minimalizálása ellenére teremt lehetőséget online találkozásokra a diákokkal, a tanárokkal, a szegediekkel és nem szegediekkel; bölcsészeknek és nem bölcsészeknek ad virtuális beszélgetési teret; sőt április 17-én indította el első tavaszi virtuális programsorozatát is. A keddenként és péntekenként este 6 órakor kezdődő programok mindenki számára elérhetőek és interaktívak, hiszen a 20-25 perces videóelőadások vagy -beszélgetések után a meghívott vendégeknek cseten a közönség is kérdéseket tehet fel, melyekre élő videón keresztül válaszol a kérdezett.


A Bölcsészkar oktatói mellett a meghívott vendégek között szerepel egy gyakorló középiskolai tanár (aki a digitális oktatás egyik hazai úttörője), egy író-filmrendező (aki a gonzó újságírás atyjának, Hunter S. Thompsonnak a magyar fordítója), egy színházi szakember (aki a független színházi szcéna aktív résztvevője és a Trafó igazgatójaként meghatározó alakítója is), egy József Attila-díjas író, drámaíró (aki többek között Goethe, Ransmayr, Kleist és Vogelweide fordítója), egy művészettörténész-professzor (aki az ELTE Művészettörténeti Intézetének a vezetője) és nem utolsó sorban pszichológusok, filozófusok, irodalomtörténészek.


A programok helyszíne tehát az SZTE BTK Az Odu nevű csoportja. Ide bárki kérheti fölvételét, ebben az esetben a programokon kívül tett bejegyzéseket is látja. Az előadások, beszélgetések idejére azonban a Kar mindenki számára kinyitja a virtuális kávézóját: a csoportot az esemény idejére nyilvánossá teszik, ezt követően azonban újra bezárják, így a rögzített videót, a kérdéseket és a hozzászólásokat, válaszokat csak a virtuális kávézó törzsközönsége láthatja.

Látogassanak el Az Oduba, és otthoni kávét, teát iszogatva beszélgessenek, vitatkozzanak az online térben, kövessék velünk a Bölcsészkar virtuális társalgójának tavaszi előadóit!

 

Részletes program:

április 17.: 21. századi tanárok? Beszélgetés Prievara Tiborral, a digitális oktatási módszerek egyik első hazai alkalmazójával

április 21.: Kolorádó kid. A filmvetítés után Vágvölgyi B. Andrással, a Kolorádó kid rendezőjével Sághy Miklós filmkritikus beszélget

április 24.: Biztos bizonytalanság – stresszkezelés és mindfulness. Beszélgetés Szabó Éva pszichológussal, az SZTE BTK Pszichológiai Intézetének a vezetőjével

április 28.: Szabadság a bezártságban. Bölcselkedések járvány idején. Laczkó Sándor a szabadság megélésének lehetőségeiről kérdezett filozófusokat – és kérdezhetik őket Az Odu vendégei is

május 5.: Miért olvassuk ma – a Nibelung-éneket. Márton László írót, a Nibelung-ének új fordítóját kérdeztük; Tóth-Czifra Júliával, a kötet szerkesztőjével Szilágyi Zsófia irodalomtörténész beszélget

május 8.: Függöny fel? Színház a járvány után. Barda Beátával, a Trafó – Kortárs Művészetek Háza igazgatójával Jászay Tamás színikritikus beszélget

 

május 12.: A kép játéka – avagy hogyan nézzünk képeket? Beszélgetés Rényi András esztétával, művészettörténész-professzorral, az ELTE Művészettörténeti Doktori Program vezetőjével

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2020. október 20.

Nyito_1956._oktober_20._AudMax

„A szövetség célja az, hogy az egyetemekről és főiskolákról kikerülő ifjúság, ne közönyös tömeg, vagy megfélemlített réteg legyen, hanem a népért, a hazáért, a boldogabb jövőért harcoló bátor, lelkes sereg” – idézte a helyi napilap a szegedi MEFESZ 1956. október 20-i nagygyűlésén elhangzottakat. A szegedi egyetemisták és oktatóik 64 évvel ezelőtti napjait az SZTE Klebelsberg Könyvtár Contenta rendszeréből kiemelt visszaemlékezéssel és újságcikkel, valamint fotókkal és hangképekkel is fölidézhetjük.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.