SZTE Info

Kiemelt_ETSZK_dualis

Kinek miért jó a duális képzés az SZTE ETSZK szociális munka szakon?

Duális képzésben vehetnek részt a Szegedi Tudományegyetem szociális munka alapszakos hallgatói is. E lehetőséggel e fiatalok 75 százaléka élt a 2018-2019. tanév második szemeszterétől. A tapasztalatok összegzésére az SZTE ETSZK Szociális Munka és Szociálpolitikai Tanszék vezetőjét, dr. Vida Anikót kértük.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Mit tanácsol, ki jelentkezzen a Szegedi Tudományegyetemen a duális képzési lehetőséget is kínáló szociális munka alapszakra? – kérdeztük dr. Vida Anikótól. Az SZTE ETSZK Szociális Munka és Szociálpolitikai Tanszék vezetője szerint az a fiatal talál önmagára e szakon, aki szeret hasznos dolgokban részt venni; aki többet akar tudni az emberekről és a társadalomról; aki szeretne másoknak segíteni; aki szeretne többet tudni saját magáról; aki kreatív, talpraesett és jó kommunikációs készségekkel rendelkezik.

 

 

A minimálbér 65%-a a juttatás

 

A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 108. § 1b. pontja határozza meg a duális képzés fogalmát. E szerint duális képzés az agrár, a gazdaságtudományok, az informatika, a műszaki, vagy a természettudomány képzési területeken indított, gyakorlatigényes alap- és mesterképzési szakokon, valamint szociális munka alapképzési szakon folytatható.


Dualis_hallgatok

 

– Az SZTE a szociális munka szakon is kínálja duális formájú képzést – hangsúlyozta dr. Vida Anikó, aki szerint ez növeli az SZTE Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar népszerűségét is.

 

Az először a 2018-2019. tanév második szemeszterétől elérhető duális képzési formát a szociális munka alapszakra járó hallgatók 75 százaléka veszi igénybe.

 

– A 2019 őszén belépő hallgatók számára 2020 februárjától nyílik a lehetőség a duális képzési formára – hívta fel a továbbtanulásra készülő fiatalok figyelmét dr. Vida Anikó.

 

A duális képzési forma olyan, a felsőoktatás és a gazdasági szereplők együttműködésével megvalósuló speciális gyakorlatorientált felsőoktatási képzés, amely sajátos tanulási környezetet biztosít. Így a hallgatók már egyetemi éveik alatt részletes ismereteket szereznek a munka világáról, képzési idejük alatt közvetlenül megismerhetik és részesévé válhatnak a munkafolyamatoknak.

 

– Évente 26 hetet egyetemen, 22 hetet a gyakorlati partnernél tölt a duális képzésbe bekapcsolódó hallgató, aki a mindenkori minimálbér 65%-át kapja juttatásként – emelte ki SZTE ETSZK Szociális Munka és Szociálpolitikai Tanszék vezetője.

 

A duális képzési rendszer nyitott; abból kötelezettség nélkül bármikor kiléphet a hallgató és a partnerszervezet is, a hallgatói munkaszerződés, valamint az együttműködési megállapodás felmondásának vonatkozó törvényi előírásainak figyelembe vételével.

 

 

7 partner

 

– Az EFOP 3.5.2. „Duális és gyakorlatorientált felsőoktatási képzések fejlesztése és oktatási innováció a szociális munka és a segítő szakmák terén a Dél-alföldi régióban” című pályázat keretében újabb gyakorlati helyekkel bővült a duális képzési forma – összegzett a tanszékvezető.


ETSZK_Dualis_partnertalalkozo

 

Az SZTE szociális munka szakos hallgatóinak immár 7 intézményben nyílik lehetőségük a duális képzésre. Azaz: a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság Szegedi Dr. Waltner Károly Otthonában; a Szegedi Ősz Idősotthonban; az EMMI Budapesti Javítóintézetében; a kecskeméti Egészségügyi és Szociális Intézmények Igazgatóságán; a mórahalmi Homokháti Szociális Központban; Rákoskeresztúron a Magyarországi Református Egyház, Kallódó Ifjúságot Mentő Misszió, Drogterápiás Otthonban; a Szent Ágota Gyermekvédelmi Szolgáltató Országos Egyházi Módszertani Intézményrendszerben.

 

 

Szupervízió után

 

– Az SZTE ETSZK Szociális Munka és Szociálpolitikai Tanszék munkatársai, valamint a duális képzésbe bekapcsolódó 6 partner intézmény képviselői 2019. november 12-én szupervíziós módszerrel összegezték tapasztalataikat – árulta el dr. Vida Anikó, aki szerint a pontosan megtervezett képzési programok nagyon jól segítették a hallgatók fejlődését. – A duális hallgató az intézményi minőségfejlesztést szolgálja, hiszen jelenlétével a hozzá kapcsolódó szükséges mentori tevékenységgel folyamatosan jelen van a transzparencia: hogyan lehet egy intézményt nyitottá és a működését átláthatóvá tenni – mondta. Úgy véli: a partner intézmény profitál a hallgatóval való közös munkából, innovatív személete, reflexiói haszonnal épülnek be a működésbe.


Dualis_kepzes_1

 

Az SZTE szociális munkás szakosaival foglalkozó szakemberek megállapították – többek között –, hogy ezt a keresztféléves oktatási formát vonzóvá teszi a fiatalok körében a 6-7 szemeszteren át havi rendszerességgel elnyerhető nettó 80-90 ezer forint „fizetés” és az összegyűjthető szakmai tapasztalat. Az egyetem szemszögéből a duális hallgató naprakész ismereteket hoz a gyakorlatból, a működést átláthatóvá teszi, vagyis a minőségfejlesztést szolgálja, miközben a szociális szférához tartozó partner intézményekben csökkenti a munkaerőhiányt.

 

SZTEinfo – Ú. I.

Fotó: ETSZK

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2019. december 02.

Kiemelt_Hernadi_Klara_1

A nyugati világban a mezőgazdaság, valamint a 3. világban például a textilipar szennyező anyagait képes kiszűrni az édesvizekből az a berendezés, amelynek a prototípusát az SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszéken a dr. Hernádi Klára professzor irányításával dolgozó csapat, az indiai Amity Egyetemmel közösen, fejlesztette ki.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • január 21.
    18:00 - 19:00
    Nyáry Krisztián nem akármilyen témával tér vissza Szegedre a Magyar Kultúra Napjának előestéjén: a Himnusz (talán kevésbé ismert) történetével!
    Jegyárak: kedvezményes 1.600 Ft (SZTE-kártya, diákigazolvány, pedagógusigazolvány); teljes árú 2.300 Ft. Kedvezményes jegyek csak személyesen vásárolhatók, a vásárláskor be kell mutatni a kedvezményre jogosultságot igazoló dokumentumot! Jegyek november 11-től kaphatók az IH Rendezvényközpontban és online, a http://jegyek.ihrendezvenykozpont.hu/event/NYARYKRISZTIAN200121 weboldalon.
    Az SZTE Mentor(h)áló 2.0 projekt programja
  • január 22.
    18:00 - 19:00
    Irán – régi nevén Perzsia – mindig befolyásolta múltunkat, és jelenünket is. A több mint 2500 éves kultúra rányomta bélyegét a mai társadalmunkra. A klasszikus európai műveltséggel mindig szoros kapcsolatban élt. Az ősi selyemút révén nem csak árucikkek jutottak hozzánk, hanem az eszmék cseréje is fontos lépés volt. Az iráni és hazánk történelme között – annak ellenére – hogy nagy a távolság, sok közös vonás van. Csodálatos paloták, városok, terek és a régmúlt emlékeiről, és ami a legfontosabb, az ott élő emberekről szeretnék majd beszélni.
  • január 23.
    09:30 - 13:00
    Országos konferencia a tanfelügyeleti és pedagógusminősítési rendszer tapasztalatairól, jövőjéről és fejlesztési lehetőségeiről, a Szegedi Tudományegyetem Közoktatási Vezetőképző és Továbbképző Intézete (SZTE KÖVI) szervezésében
    Előadók: dr. Szikora Ágnes főosztályvezető (Oktatási Hivatal Tanügy-igazgatási és Köznevelési Hatósági Főosztály); Ritter Attila intézményvezető, szakértő (Janus Pannonius Gimnázium, Pécs); Málnási-Szász Myrtill igazgató, szakértő (ÉSZC Százhalombattai Széchenyi István Szakgimnáziuma és Gimnáziuma); Szabó Győzőné tréner, ICF coach, a KÖVI oktatója; dr. Keczer Gabriella egyetemi docens (SZTE JGYPK), a KÖVI oktatója
  • január 23. 09:30 - 24. 16:20
  • január 24.
    09:00 - 15:00
    Program:
    09:00 A résztvevők köszöntése
    09:15 Közérthetően a vastagbélrákról – Prof. dr. Molnár Tamás (SZTE I. sz. Belgyógyászati Klinika)
    09:45 Rizikóbecslés – interaktív felmérés a részt vevők között – Prof. dr. Molnár Tamás, dr. Ruttka Mariann, dr. Szántó Kata és Dr. Pigniczki Daniella (I. sz. Belgyógyászati Klinika)
    10:00 A vastagbélrák szűrés módszerei – Prof. dr. Molnár Tamás (SZTE I. sz. Belgyógyászati Klinika)
    10:15 Colonoscopos modell bemutatása az Oktatási épületben – Prof. dr. Molnár Tamás, dr. Ruttka Mariann, dr. Szántó Kata és Dr. Pigniczki Daniella (I. sz. Belgyógyászati Klinika)
    10:45 Vissza a SZAB székházba
    11:00 Szendvicsebéd
    11:30 Mi okozza a méhnyakrákot? Milyen megelőzési lehetőségek vannak? Mit jelent a méhnyakrák szűrés? Interaktív helyzetelemzés, kérdés-felelet szekció – Prof. dr. Kahán Zsuzsanna és dr. Fábián Gabriella, valamint dr. Hodoniczki László (SZTE SZAKK Onkoterápiás Klinika)
    12:30 Sugárterápia: hogyan gyógyít, mik a veszélyei, és hogyan lehet e veszélyeket kivédeni? Interaktív bemutatás, kérdés-felelet szekció – Dr. Varga Zoltán és Deák Bence (SZTE SZAKK Onkoterápiás Klinika)
    13:30 A méhnyakrák kezelési lehetőségeiről. Gyógyítható-e? Mik a kezelési módok korai és előrehaladott méhnyakrák esetén? Gyakorlatias bemutatás videok segítségével, Kérdés-felelet szekció – Dr. Végváry Zoltán, Dr. Kószó Renáta és Dr. Együd Zsófia (SZTE SZAKK Onkoterápiás Klinika)