Meghökkentően érdekes kurzusokat kínál a Szegedi Tudományegyetem hallgatóinak. Az SZTE Mérnöki Karán és az SZTE Természettudományi és Informatikai Karán tanuló fiatalok egyaránt felvehetik tantárgyaik közé a Pneumobil és az Eco Marathon versenyjárművekhez kötődő kurzusokat. A versenyek és a képzés, az egyetem és a partner cégek segítő kapcsolatáról az SZTE Mérnöki Kar oktatóját és dékánját kérdeztük.
„Egy nagy szerelés, amit időnként futamok szakítanak meg” – találóan így jellemezte egy újságíró a felsőoktatási intézmények hallgatói által fejlesztett, alternatív energiahordozókkal működtetett járművek versenyeit. A sűrített levegővel hajtott pneumobilok tíz éve elstartolt futamain a kezdetektől részt vesz, egyre jobb eredményeket ér el a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kara. Az Eco Marathon kisfogyasztású járműveinek nemzetközi vetélkedésébe három éve kapcsolódtak be az SZTE Mérnöki Kar, valamint az SZTE Természettudományi és Informatikai Kar hallgatói.
Autóversennyel záruló egyetemi kurzusok
Az SZTE Mérnöki Karán Pneumobil címmel, míg az SZTE MK és az SZTE TTIK hallgatói számára is Shell Eco-Marathon elnevezéssel meghirdetett, autóversennyel záruló kurzusokon eddig félszáznál is több egyetemista ismerhette meg az érzést, amit egyikük, az SZTE MK gépészmérnök hallgatója, Gyulai Zoltán úgy fejezett ki, hogy: „alkottunk valamit és ez király!”
– A legutóbbi, a X. Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyt 2017. májusának első hétvégéjén Egerben tartották. A 7 ország 48 csapata között sikeresen szerepelt a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karának két csapata is. Az SZTE MK Arriari csapata a pneumobilok ügyességi versenyében a normál kategória 11. helyén végeztünk, a teljes mezőnyben 14. helyen. A gyorsulási versenyben a normál kategóriában az 5. helyet, a teljes mezőnyben a 8. helyet szereztük meg. Csapatunk elnyerte a „Legszebb karosszéria” különdíjat. Az elektromos motorral működő járművek 2017. június 23-25. közötti, a franciaországi Le Mans-ban rendezett Shell Eco Marathon versenyen az 1 kWh energia felhasználásával megtehető távon is jelentősen javítottak tanítványaink a tavalyi számaikhoz képest: a szegedi egyetem STECO gárdája 18 csapat közül lett ötödik a kategóriájában – újságolta Péter Szabó István okleveles gépészmérnök, az SZTE Mérnöki Kar főiskolai docense.
A Ferrari-piros pneumobil az SZTE Mérnöki Kar, a padlizsán-lila Eco Marathon versenykocsi pedig az SZTE Mérnöki Kar, valamint az SZTE Természettudományi és Informatikai Kar közös projektje. Péter Szabó István, az SZTE MK Folyamatmérnöki Intézet főiskolai docense a mérnöknek készülőket vezényli, míg az SZTE TTIK hallgatói közül érdeklődőket Kokavecz János főiskolai docens irányítja. Az Airrari pneumobil csapatban dolgozó hallgatók az Eco-Marathon csapat tagjai is egyben. A sűrített levegővel hajtott autók versenyén az SZTE Mérnöki Kar több csapattal is indul: például az SZTE MK Műszaki Intézet főiskolai docense, Tóth István Tibor vezette Pepp-Air Team Szeged csapat léghajtánya legutóbb Egerben a gyorsulási versenyben volt eredményes, normál kategóriában a 6., összetettben a 9. helyet szerezte meg.
Az ipar is segíti az SZTE céljait
– A legutóbbi egyetemi kurzus és a tervezés 2016 szeptemberében kezdődött, 2017 januárjától az elektromos jármű fejlesztésével és építésével járó munka sűrűvé vált. A céljaink eléréséhez nélkülözhetetlen az együttműködés az iparral. Az SZTE-vel együttműködő partner cégek és az egyéni támogatók biztosították – többek között – a szereléshez szükséges anyagokat és teret. Például a hallgatók a szerelőmunkához az Entra-Sys Kft., a váz gyártásához a Tornádó International Kft. műhelyét használhatták, a Duna Aszfalt eladásra szánt csarnokában készíthettük el a burkolatot, az egyenruhának számító overállunkat pedig a Vektor Kft. varrta – sorolta a legjelentősebb szponzorokat Péter Szabó István. – Legnagyobb támogatónk idén is a Knorr-Bremse Magyarország Kft. volt, de évek óta segít bennünket a Varinex Zrt., a Loctite, a Havancsák Kft. is. Köszönettel tartozunk az összes támogatónknak.
Az egyetem két alapítványa is segíteti az SZTE és az ipar kapcsolatára is építő képzés, a járműfejlesztők munkájukat. Az adományozók a Szegedi Universitasért 2007 Alapítvány, illetve A Természettudományos Műszaki Képzés és Kutatás Támogatásáért Közhasznú Alapítvány részére személyi jövedelemadójuk 1%-át is odaadták.
– Jó működés közben látni a tanári munka eredményét. Élvezetes egy járműfejlesztési projektet végigvinni, miközben a tanítványaim közössége is fejlődik. A társaság nagy része csapattag marad és folytatja a felkészülést a 2018-évi Shell Eco Marathon versenyre: a hajtómű tökéletes, a súlycsökkentésben kell eredményesnek lennünk – jelentette ki Péter Szabó István. Tanítványainak a célja az, hogy a továbbfejlesztett jármű tesztelésére és a pilóta edzésére több idő jusson. Ebben segít az immár három éve népszerű, az SZTE Mérnöki Karán a 2017-2018. tanévben is meghirdetett különleges kurzus, melynek elnevezése: Shell Eco Marathon.
A vetélkedőktől a duális és kooperatív képzésig
– Jelentősen hozzájárul a pneumobilok versenye és a Shell Eco Marathon a gépészmérnök és mechatronika szakos hallgatóink képzéséhez – vélekedett Bíró István, az SZTE MK Műszaki Intézetét vezető egyetemi docens, az SZTE MK új dékánja. – A számításokon alapuló tervezéstől és a dokumentáció összeállításától, elfogadtatásától kezdve az alkatrészek sok manuális munkát igénylő gyártásán át a projekt teljes levezényléséig számos területen szereznek gyakorlati tapasztalatot a tanrendben is meghirdetett kurzust elvégző fiatalok. Ehhez hasonló módon más versenyek – például a tésztahíd-építés – is hozzájárulnak hallgatóink gyakorlati ismereteinek bővítéséhez, mint a duális és a kooperatív képzés.
A duális képzésben részt vevő hallgató számára a vállalati kapcsolat az egyetemre történő belépésétől kezdődik. Az elméleti és a gyakorlati képzés párhuzamosan halad, a hallgató tanévenként 19 hetet annál a cégnél dolgozik, amely együttműködik az SZTE Mérnöki Karával. A kooperatív képzés annyiban rugalmasabb, hogy a motivált és a diplomája megszerzéséhez közeledő egyetemista 1 vagy 2 féléven át főállásban az adott vállalat munkatársaként heti 4 napot dolgozik, 1 napig – egyéni tanrend alapján – a tanulmányaival foglalkozik. A duális képzés németországi minta alapján izmosodik az SZTE Mérnöki Karán is: jelenleg 28 hallgató vesz részt a programban, 2017 őszén indul a harmadik tanév, amelyre a vállalatok összesen 107 gyakorlati képzési helyet hirdettek meg.
Az SZTE MK új dékánja szerint feladatuk, hogy kiszolgálják a térség mérnökök iránt mutatkozó munkaerő-piaci igényeit. – Az alap- és mesterszakot elvégző hallgatóink iránt egyaránt nagy a kereslet, szükség van munkájukra. Ezért indítunk új képzéseket a munkaerőpiac elvárásainak megfelelően, miközben – a duális és a kooperatív képzésünket erősítve a vállalati kapcsolatainkat mélyítjük és szélesítjük – húzta alá Bíró István. – Örömteli tapasztalatunk, hogy több duális partner vállalatunknál közreműködtek kollégáim műszaki fejlesztési projektekben.
SZTEinfo – Újszászi Ilona
Fotók: Dani Géza, SZTE csapatok