SZTE Info

elektromos_auto_mk_kiemelt_nagy

Elkészült az SZTE első elektromos prototípus autója

A Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar valamint a Természettudományi és Informatikai Kar hallgatói közösen terveztek és építettek elektromos prototípus autót. Az innovatív járművel a 2015. május 21-24. közötti Shell Eco-marathon rotterdami versenyén áll rajthoz a STECO csapat.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Saját tervezésű és építésű prototípus autójával először indul a Szegedi Tudományegyetem a Shell Eco-marathon világversenyen.



A jövő mérnökei mérkőznek


A Shell Eco-marathon minden évben különleges kihívás elé állítja a diákokat a világ minden pontján, hiszen saját tervezésű és építésű energia-hatékony járműveikkel újabb és újabb üzemanyag-hatékony technológiákkal kell megbirkózniuk. Az Amerikában, Ázsiában és Európában megrendezett versenyeken 400 csapat közel 4000 diákja méri össze mérnöki tudását. A megmérettetésre hat magyarországi oktatási intézmény nevezett, köztük az SZTE csapata. A verseny innovatív, problémamegoldó és kreatív gondolkodást, valamint együttműködést igényel. A csapatok két kategóriában nevezhetnek: prototípus és városi koncepció. A formációk különféle hagyományos és alternatív üzemanyagtípusokat használhatnak járműveik meghajtásához. A belsőégésű motorok esetén ezek a 95-ös benzin, dízel, GTL, biodízel, etanol és a CNG. Az elektromos hajtásúak esetében hidrogén, illetve hálózatról tölthető akkumulátoros autók versenyezhetnek. A Shell Eco-marathon európai futamára 30 ország, 16 és 25 év közötti diákjai érkeznek, hogy összemérjék tudásukat. A verseny győztese az, aki az autó tervezésének és a felhasznált technológiáknak köszönhetően a legnagyobb távot teszi meg 1 kWh energiával, vagy 1 liter üzemanyaggal.


Elektromos_auto_Shell_MK
Elkészült az SZTE első elektromos prototípus autója - GALÉRIA


Újonc a STECO csapat


A Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar, valamint Természettudományi és Informatikai Kar hallgatóiból és oktatóiból álló STECO csapat újonc a nemzetközi versenyen, így az idei év elsősorban a mérkőzés megismerésével és a felkészüléssel telt. A csapat tagjai – Kasza Krisztián, Tóth-Molnár Gábor, Horgosi Zsolt, Terhes Péter, Varró Ervin, Seres Imre, Kőrös Pál Csaba és Nagyillés Balázs – 2014. novemberében kezdte meg az előkészületeket és a jármű tervezését, majd 2015. márciusában a kivitelezés is kezdetét vette – tudtuk meg Tóth-Molnár Gábortól. A csapat menedzsere hozzátette: a prototípus autón már csak apró simításokat kell elvégezni és befejezni a zárt burkolatot. „Mivel idén indulunk először ezen a nagy hagyományú versenyen, célunk hogy próbára tegyük magunkat, fejlesszük a megmérettetésre való készüléssel a készségeinket. A felkészülés egyfajta szakmai pluszt is jelent, számos tapasztalatot szerzünk a műszaki problémák megoldásában. Emellett az együtt töltött felkészülési idő a csapatszellemet is erősíti. Reményeink szerint magas hatásfokú lesz a jármű, így a középmezőnyben zárhatjuk a versenyt” – nyilatkozta a csapat menedzsere.



Nagy kihívás a világverseny


A „Zeus” nevet viselő jármű elektronikáját az SZTE TTIK-s hallgatók készítették, az MK-sok pedig a jármű hajtását és karosszériáját. A tehetséges fiataloknak már vannak tapasztalatai az akkumulátorok és az elektromos hajtású járművek tervezése területén. A legnagyobb kihívást kezdetben a tervezés, a gyártási feladatok és a logisztika jelentette a diákoknak. A főként kerékpáralkatrészekből álló prototípus autó alumínium vázát polikarbonát borítja, melyre – vélhetően – karbon mintás matricák kerülnek. A jármű megalkotásakor a környezettudatosságot is szem előtt tartották a fiatalok: újrahasznosított anyagból készült például a kormány. A körülbelül 30 kilogrammos autó maximum 35 km/h sebességre képes – tájékoztatott Kasza Krisztián. A csapat pilótája elmondta: a hagyományos autóvezetéstől eltérően nagyon oda kell figyelni az innovatív jármű fogyasztására, hiszen ez alapján dől el a verseny. „ Nagy kihívás vezetni a járművet, a fogyasztás csökkentése miatt sokat kell gurulni. A tesztelésen méréseket is végzünk, melyekből következtethetünk az optimális sebesség megválasztására” – fogalmazott. A csapat az idei megmérettetés után jövőre is szeretne starthoz állni, de akkor már egy másik autóval.


SZTEinfo – Gajzer Erzsébet

Fotó: Herner Donát


Korábban írtuk:

Elektromos prototípus autóval indul világversenyen az SZTE

Innovációs világversenyre készül az SZTE mérnök csapata

SZTE-csapat a mérnöki világversenyen

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2020. május 26.

IMG_9666

Marton Ákos Barnabás és Vinkó Leó fiatal festőművészek, mindketten a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar rajz szakán végeztek. Évek óta alkotnak együtt, és dekorálnak: szórakozóhelyeken, fürdőben és épületek hatalmas tűzfalain csodálhatjuk meg monumentális munkáikat. Az alkotópárossal aktuális megbízásuk helyszínén beszélgettünk.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.