SZTE Info

Roma integrációs tanulmányok a szegedi egyetemen

Az MTA Szegedi Akadémiai Bizottság Filozófiai és Történettudományi Szakbizottság Szociológiai Munkabizottsága és az Európai Ifjúsági Kutató-, Szervezetfejlesztő és Kommunikációs Központ „Eszményektől a kompetenciák felé” címmel rendezett konferenciát 2014. november 21-én. A tanácskozás az ifjúságügy és a roma integráció kérdésköreire fókuszált.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A konferencia megnyitóján Pászka Imre, az MTA Szegedi Akadémiai Bizottság Filozófiai és Történettudományi Szakbizottság Szociológiai Munkabizottság vezetője így fogalmazott: „az eszmény és a kompetencia nem zárja ki egymást, kompetensek is lehetünk jó eszményekkel és eszmékkel.” Hozzátette: a tanácskozás témáinak aktualitását mutatja, hogy különböző tudományágakban, a filozófiában, az antropológiában és a szociológiában is egyaránt vitatják ezeket a témaköröket. Kiemelte: a SZAB keretein belül a szegedi ifjúságszociológiai műhely által szervezett jeles rendezvények is azt mutatják, hogy a kutatásokat érdemes tovább folytatni, és számos hozzáértő szakember van, aki útmutatást ad az ifjú kutatóknak.


Ifjusagkonferencia_SZAB_2014._november_21_galeria
Roma integrációs tanulmányok a szegedi egyetemen - GALÉRIA


Karsai Krisztina, a Szegedi Tudományegyetem oktatási rektorhelyettese elmondta, 90 évvel ezelőtt a Szegeden létesített Ferenc József Tudományegyetemen címzetes rendes tanári kinevezést kapott Herman Antal etnográfus. Fontos esemény volt ez a professzor és az egyetem életében is, és jelentőséggel bír a mostani rendezvény apropóján is. Herman Antal a szegedi egyetemen eltöltött néhány esztendő alatt megalapozta a néprajztudomány iránti érdeklődését, és tevékenységnek hatására 1929-ben elsőként Magyarországon, Szegeden létesült néprajzi tanszék. A tudós tanár a cigányügy megoldásának érdekében a közösségért való felelősségvállalás jegyében közéleti szerepet is magára vállalt – fogalmazott. Kiemelte: a konferenciának is a Szegedi Tudományegyetem ad otthont, az universitas kínálatában a roma kisebbség több tudományos diszciplína tárgyaként is megjelenik. – Az egyetem célkitűzéseit megvalósító kezdeményezéseket kötelességünk támogatni és azok számára olyan körülményeket teremteni, hogy a bennük rejlő potenciálok ne maradjanak kihasználatlanul, és a célok elérésére való alkalmasságuk mindennapi realitássá váljon. Ez a helyzet a roma integrációs tanulmányok specializációval is – mondta. A Szegedi Tudományegyetem és a Szegedi Keresztény Roma Szakkollégium együttműködésében megvalósuló képzés olyan tudásanyagot hordoz, amit a szegedi kutatók más intézmények szakembereivel együtt teremtettek és transzformáltak át oktatásban is meghirdethető tantárgyakká. Kiemelte: a roma integrációs tanulmányok képzés megalapozása és a hallgatók számára való hozzáférés megteremtése nem kampányszerű projekt, ez egy hosszú távra szóló elköteleződés, amely a többségi magyar társadalom és a roma közösség közötti integrációt szolgálja. A specializáció attól különleges, hogy az egymással való élést, az együttélést, és nem az egymás mellett élést emeli középpontjába. Hozzátette: olyan készségeket szeretnének fejleszteni, amelyek az integrációt segítik elő, és a nem cigány származású ifjúság számára is szemléletformálással adják át a tudást. A képzés attól is különleges, hogy minden karról várja a jelentkezőket, azaz az egyetemen belüli integrációt szolgálja, a szegedi egyetem az ilyen kezdeményezést pedig csakis támogatni tudja.

 

SZTEinfo – Gajzer Erzsébet

Fotó: Ócsai Gábor

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2020. május 26.

IMG_9666

Marton Ákos Barnabás és Vinkó Leó fiatal festőművészek, mindketten a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar rajz szakán végeztek. Évek óta alkotnak együtt, és dekorálnak: szórakozóhelyeken, fürdőben és épületek hatalmas tűzfalain csodálhatjuk meg monumentális munkáikat. Az alkotópárossal aktuális megbízásuk helyszínén beszélgettünk.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.