Bezár

Hírarchívum

Szabadegyetem – Szeged: Piaci átrendeződések a gyógyszeriparban

Szabadegyetem – Szeged: Piaci átrendeződések a gyógyszeriparban

2013. október 03.
2 perc

Pénzt vagy életet! – ezzel a provokatív címmel indította el előadását Buzás Norbert, aki a gyógyszeripari fejlesztések világát járta körül a Szabadegyetem – Szeged negyedik előadásában.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Buzás Norbert, az SZTE kutatás-fejlesztési és innovációs igazgatója kiemelt ismeretekkel rendelkezik az alkalmazott gazdaság, valamint a környezetvédelem terén. A Gazdaságtudományi Kar, továbbá a Természettudomány és Informatikai Kar munkatársa is volt. Emellett jelentős vállalati tapasztalattal is bír.

 

Október 2-i előadása kezdetén Buzás Norbert igyekezett hangsúlyozni, hogy az egészségipar nem különbözik sokban más iparágaktól, bár sokan nem így látják. Pedig az elmúlt évek során ez az iparág igen innovatívvá vált, és hatalmas változásokon ment keresztül. Hogy megalapozza a téma megfelelő befogadását, bevezetett néhány gyakran használt szakmai „szlengszót”. Ilyen a „big pharma” amely a világ legnagyobb és legértékesebb gyógyszergyárait jelöli (piaci kapitalizációjuk alapján) vagy a generikum, amely egy lejárt szabadalmú gyógyszer formuláját alkalmazza, ám sokkal alacsonyabb áron.

 

– A gyógyszerfejlesztés lassú, drága és igen kockázatos tevékenység szögezte le Buzás Norbert, és ennek folyamatát és fázisait egy ábrán keresztül be is mutatta. A gyógyszeriparnak az elmúlt években változni kellett, mert a kutatások kiadása folyamatosan nő, míg az új, engedélyezett gyógyszerek száma stagnál. Emellett a klasszikus fejlesztési modellek sorra megbuktak, a szabályozások szigorodtak, a konkurenciát jelentő generikumgyártó cégek száma pedig nőtt. Ezzel szemben bebizonyosodott, hogy a nyílt innovációs paradigma (amikor a tömeget bevonják a fejlesztésbe) sikeres tud lenni.

 

A gyógyszeripar így a következőképpen válaszolt a krízist jelentő változásokra: kezdetben összeolvadások és felvásárlások történtek, ám ez nem bizonyult minden esetben hatékonynak. Ezt követően bevetették a „distributed partnering” modellt, azaz a fejlesztési fázisokat más-más szereplővel végeztették el. Megemlítendő, hogy a gyógyszeripar már nemcsak a biztos sikert jelentő fejlesztésekbe fektet, hanem nagyobb lett a bizalma a nyílt fázisú fejlesztések iránt. Végül pedig a gyógyszergyárak befektetési alapokat hoztak létre kezdő biotech cégek támogatására. Hiszen ahogy Buzás Norbert mondta előadása végén: „A jó ötletek ma már sokszor a kis cégeknél születnek.”

 

Őszi Tamás

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek