Még a beteggel való első találkozásuk előtt begyakorolhatják majd a klinikai protokoll műveleteit az SZTE Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar hallgatói. Ezt segíti elő 2024 őszétől az a virtuálisvalóság-szimulációval támogatott tananyag, amelyet a Mozaik Kiadóval közös projektben fejlesztenek az SZTE ETSZK oktatói.
Közösen fejleszt digitális tananyagot és képzést segítő élettudományi szimulációs platformot a Szegedi Tudományegyetem Egészségtudományi és Szociális Képzési Kara és a szegedi Mozaik Kiadó Kft. A NKFI-alapból 2021-ben elnyert pályázat célja, hogy 2024 szeptemberére az SZTE egészségtudományi képzésébe beilleszthető, új technológiai megoldásokkal támogatott oktató anyag készüljön el.
A 2020-1.1.2-PIACI-KFI-2021-00199 jelű projektben a napokban tartottak megbeszélést az SZTE ETSZK képzési tartalmat író oktatói és a tananyag digitális szerkesztését, valamint a virtuálisvalóság-szimulációit és 3D-animációit készítő Mozaik Kiadó fejlesztői.
– Az e-learning tananyag az egészségtudományi képzés 4 évének szinte teljes képzési programját lefedi majd. Az oktatási anyag tartalmait beépítik az egyes tantárgyakba, az új szimulációs és szemléltetési technológiákat pedig a képzés új módszertanaként használják majd – mondta projekt szakmai vezetője, Dr. Nagy-Grócz Gábor, az SZTE ETSZK oktatási dékánhelyettese, az Alkalmazott Orvostudományi Szakcsoport szakcsoportvezető főiskolai docense.
A megbeszélésen a Mozaik Kiadó bemutatta a fejlesztés újdonságát, a VR-szimulátoros platform első készülő animációját. A VR-szemüveget viselő felhasználó ezen keresztül saját valós mozdulataival a virtuális környezetben mozogva lesz képes elvégezni és egy check listán ellenőrizni az EKG-készítés menetét.
VR-szimulációs projektbemutató. Fotó: Márton Gábor (Mozaik Kiadó)
– A tananyag VR-szimulációi arra lesznek alkalmasak, hogy a hallgatók az elméleti képzés után az egészségügyi eljárásról tapasztalatot is szerezzenek, mire a harmadik évfolyamban a klinikai gyakorlatra kerülnek. Így a valódi betegekkel találkozva, már készségszintű, alkalmazható tudásuk lesz olyan eljárásokról, mint az EKG-készítés vagy a hólyagkatéterezés – vélekedett Dr. Nagy-Grócz Gábor.
Az SZTE Egészségtudományi és Szociális Képzési Karán úgy tervezik, hogy a következő hónapokban elkészülő tananyagfejezeteket még a teljes tananyag kiadása előtt bevinnék a képzésbe, hogy a hallgatókkal együtt kipróbálva tudják véglegesíteni. A projektben Élettudományi Virtuális Oktatási Rendszernek nevezett anyag a teljes egészségtudományi képzésben, az ápolók, gyógytornászok, védőnők, dentálhigiénikusok, és más, az SZTE-n jelenleg nem megtalálható szakok, például a dietetikusok oktatásában egyaránt használható lesz.
A tananyagírásban a kar több mint 20 oktatója vesz részt, így egymás között is kell egyeztetniük.
– Én az anatómia-élettan tanagyagok előkészítésében veszek részt – mondta Dr. Nagy-Grócz Gábor –, de előre kell látnom, hogy melyik későbbi fejezetből kell majd visszautalni arra az alapozó fejezetre, amelyet éppen készítek. A tananyagok ugyanis egymásba lesznek öltve, az egyes részek, ahogyan a valódi tudás megszerzése során is, egymásra fognak épülni. Ez az egész tananyag végső szerkesztésének nagy feladata lesz, hogy láthatók legyenek a kapcsolódások a tudásanyagok között. Ha egy harmadéves hallgató az egyik fejezetben rátalál egy részre, amelynek ismeretében bizonytalan, akkor kapjon lehetőséget arra, hogy a tananyagban egyszerűen visszatérhessen egy korábban már elsajátított szakaszhoz, ismétlés céljából.
Az SZTE Szent-Györgyi Albert Orvostudományi Kar Anatómiai, Szövet- és Fejlődéstani Intézet és a Mozaik Kiadó közös munkájával nemrég virtuális anatómiai atlaszt adtak át hasonló szemléltetési és szimulációs technológiákkal.
SZTEinfo
Borítókép: A VR-szimuláció animációja a kivetítőn. Fotó: Márton Gábor (Mozaik Kiadó)