SZTE Info

Vissza az iskolapadba: kémiatanároknak tartottak továbbképzést az SZTE-n

Kísérletezéssel egybekötött továbbképzést szervezett a Szegedi Tudományegyetem és a Magyar Kémikusok Egyesülete általános és középiskolai kémiatanároknak, azért, hogy gyakorolhassák, miként lehet minél hatékonyabban felkelteni az ifjúság figyelmét a természettudományok iránt.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZS20130705_kemiatanarok_tovabbkepzese_002

Július 5-én közel 35 iskolából 40 kémiatanár érkezett Szegedre, hogy a nemrég felújított Dóm téri épületben részt vegyen egy szakmai továbbképzésen. Ennek célja az volt, hogy a diákoknak tartott tanórák színvonalának további emelésében és a minél gyakoribb kísérletezés megvalósításában segítse a tanárokat. Több különleges bemutató és laborgyakorlat teremtett lehetőséget arra, hogy a részt vevő oktatók láthattak, illetve részben saját maguk is végezhettek látványos és érdekes kémiai kísérleteket, amelyek segítségével az óráikon később könnyebben bevezethetik a diákjaikat a kémia rejtelmeibe.

A laborban összesereglett tanárok kisebb-nagyobb csoportokba tömörülve kísérletezhettek a kiosztott feladatlapokon megadott utasítások szerint. A feladatok közt szerepelt például a cukor, kavics és homok elkülönítése pusztán a fizikai tulajdonságaik alapján vagy dió és fém égésének vizsgálata, továbbá élelmiszergélekkel végzett, illetve a tanulók által tervezett kísérletek és még sok-sok más feladat is. Így garantálható, hogy minden tanár kolléga vitt haza magával újabb jó ötleteket, amelyeket a jövő tanévtől már a saját mindennapi tanítási gyakorlatában is alkalmazhat.

 

Kemiatanarok_tovabbkepzese_galeria
Kémiatanárok továbbképzése - GALÉRIA


A jó hangulatú, baráti légkörű eseményen egyik szervezőként részt vett Szalay Luca, az ELTE Kémiai Intézetének adjunktusa is, aki elmondta, hogy a tapasztalatok és a kutatási eredmények szerint a mai diákok többségét sajnos nem érdekli eléggé kémia. Ennek okaként elsősorban az idő- és eszközhiányt nevezte meg, ami óriási mértékben akadályozza a gyakorlatcentrikus, aktív tanulói részvételre alapozó munkát. Ügyes trükkökkel és sok lelkesedéssel, kreativitással, kitartással azonban még a legnehezebb helyzetben is lehet színvonalas munkát végezni. Ennek segítését tűzte ki célul ez a módszertani továbbképzés. – Sokkal aktívabb szerepet kell biztosítani a gyerekeknek, hogy lehetőségük legyen a kémiaórán elhangzottakat alkalmazni is – hangsúlyozta az adjunktus asszony a gyakorlati feladatok fontosságát. – A kémia megszerettetése nagyon fontos még azon gyerekek esetében is, akikből nem lesz kémikus – fogalmazott Szalay Luca, lévén hogy a természettudományos alapműveltség elengedhetetlen a modern világban való eligazodáshoz. Hiszen enélkül akár az áltudományok és az ezekkel visszaélő csalók áldozataivá is válhatunk. Elmondta, hogy a természettudományos vizsgálati módszerek valamint a tudományos életben működő önellenőrző mechanizmusok megismerése lehetővé teszi, hogy a fiatalok megtanuljanak bízni a természettudósokban. Erre nagyon nagy szükség is van a mai világban, amikor mind az egyén, mind a társadalom nap mint nap súlyos döntésekkel kerül szembe, miközben az igaz és a hamis információk jóformán egyforma sebességgel terjednek az interneten és a médiában.

 

 

Őszi Tamás

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2020. január 27.

Kiemelt_Zolnay_Kriszta

Szeged és London között ingázik: a Richter igazgatósági tagja, multinacionális gyógyszercégeket képviselt a nemzetközi porondon, most a pénz és az egészségügy metszéspontján végez szakértői munkát a Tisza-parti város Kígyó Patikája tulajdonosaként is ismert dr. Zolnay Kriszta. Az SZTE Gyógyszerésztudományi Karán végzett szakemberrel életútjáról beszélgetve megtudtuk, időnként miért kérdezi önmagától: „Ez tényleg velem történt meg?”

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • február 25.
    13:00 - 17:00
  • február 25.
    14:00 - 15:00
  • február 25.
    16:00 - 17:00
    A megjelenteket köszönti: Gácser Attila, a Biológia Intézet vezetője
    A kötetet bemutatják: a könyv lektora, Nagy Lászlóné, valamint a könyv szerkesztője és szerzői: Balázs János, Hegyi Andrea, Poór Péter, Sinka Rita és Vörös Mónika
  • február 25.
    18:00 - 19:00
    Hiteles és motiváló előadás a Mentor(h)áló Pedagógiai esték 2020-as tavaszi évadában a futás, azon belül az ultrafutás különös világáról. Vendégünk Lubics Szilvia magyar amatőr hosszútávfutó és ultramaratonista, az Ultrabalaton és a Spartathlon többszörös győztese!
    Jegyár: kedvezményes 1.800 Ft (SZTE-kártya, diákigazolvány, pedagógusigazolvány); teljes árú 2.400 Ft. Kedvezményes jegyek csak személyesen vásárolhatók, a vásárláskor be kell mutatni a kedvezményre jogosultságot igazoló dokumentumot! Jegyek november 11-től kaphatók az IH Rendezvényközpontban és online, a http://jegyek.ihrendezvenykozpont.hu/category/entry-ticket weboldalon.
    Az SZTE Mentor(h)áló 2.0 projekt programja
  • február 25.
    18:00 - 19:00
    A Dugonics Társaság előadóülése
    Előadó: Dr. Kerek Ferenc zongoraművész, a Dugonics Társaság elnöke, az SZTE Bartók Béla Művészeti Kar oktatója
    Beszélgetőtársak: Gyüdi Sándor, a Szegedi Szimfonikus Zenekar igazgatója
    Kerek Attila, SZMJV protokoll- és rendezvényreferense, a Dugonics Társaság elnökségi tagja