SZTE Info

Vissza az iskolapadba: kémiatanároknak tartottak továbbképzést az SZTE-n

Kísérletezéssel egybekötött továbbképzést szervezett a Szegedi Tudományegyetem és a Magyar Kémikusok Egyesülete általános és középiskolai kémiatanároknak, azért, hogy gyakorolhassák, miként lehet minél hatékonyabban felkelteni az ifjúság figyelmét a természettudományok iránt.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZS20130705_kemiatanarok_tovabbkepzese_002

Július 5-én közel 35 iskolából 40 kémiatanár érkezett Szegedre, hogy a nemrég felújított Dóm téri épületben részt vegyen egy szakmai továbbképzésen. Ennek célja az volt, hogy a diákoknak tartott tanórák színvonalának további emelésében és a minél gyakoribb kísérletezés megvalósításában segítse a tanárokat. Több különleges bemutató és laborgyakorlat teremtett lehetőséget arra, hogy a részt vevő oktatók láthattak, illetve részben saját maguk is végezhettek látványos és érdekes kémiai kísérleteket, amelyek segítségével az óráikon később könnyebben bevezethetik a diákjaikat a kémia rejtelmeibe.

A laborban összesereglett tanárok kisebb-nagyobb csoportokba tömörülve kísérletezhettek a kiosztott feladatlapokon megadott utasítások szerint. A feladatok közt szerepelt például a cukor, kavics és homok elkülönítése pusztán a fizikai tulajdonságaik alapján vagy dió és fém égésének vizsgálata, továbbá élelmiszergélekkel végzett, illetve a tanulók által tervezett kísérletek és még sok-sok más feladat is. Így garantálható, hogy minden tanár kolléga vitt haza magával újabb jó ötleteket, amelyeket a jövő tanévtől már a saját mindennapi tanítási gyakorlatában is alkalmazhat.

 

Kemiatanarok_tovabbkepzese_galeria
Kémiatanárok továbbképzése - GALÉRIA


A jó hangulatú, baráti légkörű eseményen egyik szervezőként részt vett Szalay Luca, az ELTE Kémiai Intézetének adjunktusa is, aki elmondta, hogy a tapasztalatok és a kutatási eredmények szerint a mai diákok többségét sajnos nem érdekli eléggé kémia. Ennek okaként elsősorban az idő- és eszközhiányt nevezte meg, ami óriási mértékben akadályozza a gyakorlatcentrikus, aktív tanulói részvételre alapozó munkát. Ügyes trükkökkel és sok lelkesedéssel, kreativitással, kitartással azonban még a legnehezebb helyzetben is lehet színvonalas munkát végezni. Ennek segítését tűzte ki célul ez a módszertani továbbképzés. – Sokkal aktívabb szerepet kell biztosítani a gyerekeknek, hogy lehetőségük legyen a kémiaórán elhangzottakat alkalmazni is – hangsúlyozta az adjunktus asszony a gyakorlati feladatok fontosságát. – A kémia megszerettetése nagyon fontos még azon gyerekek esetében is, akikből nem lesz kémikus – fogalmazott Szalay Luca, lévén hogy a természettudományos alapműveltség elengedhetetlen a modern világban való eligazodáshoz. Hiszen enélkül akár az áltudományok és az ezekkel visszaélő csalók áldozataivá is válhatunk. Elmondta, hogy a természettudományos vizsgálati módszerek valamint a tudományos életben működő önellenőrző mechanizmusok megismerése lehetővé teszi, hogy a fiatalok megtanuljanak bízni a természettudósokban. Erre nagyon nagy szükség is van a mai világban, amikor mind az egyén, mind a társadalom nap mint nap súlyos döntésekkel kerül szembe, miközben az igaz és a hamis információk jóformán egyforma sebességgel terjednek az interneten és a médiában.

 

 

Őszi Tamás

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2019. december 02.

Kiemelt_Hernadi_Klara_1

A nyugati világban a mezőgazdaság, valamint a 3. világban például a textilipar szennyező anyagait képes kiszűrni az édesvizekből az a berendezés, amelynek a prototípusát az SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszéken a dr. Hernádi Klára professzor irányításával dolgozó csapat, az indiai Amity Egyetemmel közösen, fejlesztette ki.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • december 9. 08:00 - 20. 23:59
  • december 12.
    15:00 - 17:30
    15:00 Ünnepélyes köszöntő: Prof. Dr. Lázár György dékán
    TUDOMÁNYOS PROGRAM
    1. Dr. Sepp Róbert Örökletes kardiológiai kórképek klinikai és genetikai vizsgálata
    2. Dr. Nemes Attila A 3D echokardiográfia múltja, jelene és jövője
    3. Dr. Sághy László Klinikai elektrofiziológia Szegeden
    4. Dr. Thury Attila Invazív kardiológia múltja és helyzete Szegeden
    5. Dr. Bogáts Gábor A szívsebészet helyzete és lehetőségei Szegeden
    6. Dr. Borbényi Zita Szemléletváltás a lymphoproliferatív betegségek kezelésében. A siker kulcsa: a célzott terápia
  • december 13.
    10:00 - 11:00
    Az SZTE TTIK BIológia Intézet előadása a laikus érdeklődők számára is érdekes új információkkal szolgálhat Ötziről, az 5300 éves gleccsermúmiáról.
  • 2019. december 23. 08:00 - 2020. január 1. 00:00
  • 2020. január 8.
    17:00 - 18:30
    Ha kell, elájulnak, zokognak vagy órákig fekszenek a romok alatt a Magyar Imitációs Egyesület önkéntesei, hogy a mentő- és rendvédelmi szervek emberei gyakorolhassák rajtuk az elsősegélynyújtást. Szokatlan munkájuk életeket menthet – erről mesélnek vendégelőadóként az SZTE Junior Akadémiai Esték soron következő előadásán.