11 csongrád megyei középiskolás a fiatalok fórumán
Szent-Györgyi Albert hetvenöt évvel ezelőtt, 1937-ben nyerte el a Nobel-díjat a C-vitamin izolálásának korszakalkotó tudományos eredményéért. Az évforduló alkalmából nemzetközi konferencia-sorozatot rendez a Szegedi Tudományegyetem (SZTE), melynek rektora volt Szent-Györgyi Albert. A tudományos találkozó plenáris ülésein a kilenc Nobel-díjas meghívott tart előadást. Középiskolás diákok kapnak lehetőséget, hogy a Fiatalok fórumán bemutassák a közönségnek a világhírű tudósok életművét, és ők tehetik fel az első kérdéseket a nyílt találkozón. A délalföldi régió és a vajdaság 12 gimnáziumából közel hetven fiatal pályázott a megtisztelő feladatra, 2012. február 16-án és 17-én meghallgatásokon bizonyíthatták alkalmasságukat. Így március 23-án 11 Csongrád megyei – közte 2 makói és 9 szegedi – diák ismerkedhet meg személyesen 3 Nobel-díjas tudóssal.
A Szegedi Tudományegyetem Dugonics téri épületében február 16-án és 17-én már koradélután tolongtak a fiatal pályázók. Néhányan kissé feszülten, mások a nyelvvizsgán vagy az előrehozott érettségin szerzett tapasztalatok birtokában nyugodtabban várták, hogy szólítsák őket. A kísérőpedagógusok még az utolsó percekben is hasznos tanácsokkal próbálták ellátni a tanítványaikat.
A régió 12 magyarországi és határon túli iskolájából közel 70 diák pályázott. Szegedet a Deák Ferenc Gimnázium, a Ságvári, a Radnóti és a Tömörkény Gimnázium képviselte, de sokan Zentáról, Szabadkáról, Orosházáról, és Kiskunhalasról is eljöttek az egyetemre, a Tisza-parti városba.
Az írásbeli pályázatban a kilenc közül egy általuk választott Nobel-díjas tudósról írtak a jelentkezők, a konferencia hivatalos nyelvének megfelelően, angolul. A személyes meghallgatásokon már nem csak a felkészültség és a nyelvtudás, hanem a pályázók kiállása is számított. Fontos szempont volt, hogy a jelentkező megtalálta-e azt a lényegi mozzanatot a puszta életrajzban, amely különlegessé teszi az életművet. Pál József, az SZTE nemzetközi és közkapcsolati rektorhelyettese és a bírálóbizottság tagja szerint ez többeknek sikerült is. A négytagú zsűri arra is kíváncsi volt, hogy mit kérdeznének a középiskolások az általuk választott tudóstól.
„Széles spektrumon mozogtak a diákok, rendkívül érdekes volt, hiszen mindenki más megközelítésből készült a meghallgatásra. Általános tapasztalat, hogy jól felkészültek a gyerekek, néhányan egészen kiválóak” – értékelte a beszédeket Végh Ágnes, a zsűri és a konferencia szervezőbizottságának tagja. A professzorasszony hozzátette, a pályaválasztás előtt álló fiatalokat leginkább az a kérdés foglalkoztatta, hogy az általuk bemutatott tudós mért éppen azt a szakterületet választotta, amelyben később világszínvonalú sikereket ért el. Egyesek a magánélet felől, mások a tudományos munkásság szempontjából közelítették meg az életműveket, így minden bemutatás egyedi volt, tükrözte az előadó személyiségét is.
A zsűri 3-3 diákot választ ki a kilenc Nobel-díjas mellé, közülük ketten aktív kérdezőként vesznek majd részt a konferencián, március 23-án.
„Robert Huber-t választottam, az interneten kerestem háttéranyagot, abból írtam ki, amit fontosnak találtam. Azért döntöttem mellette, mert tetszett a kutatási területe, a társaival megalkotta a háromdimenziós képét egy fotoszintézis központnak. Azért szeretnék eljutni a konferenciára, mert szeretném hallani ezeket a nagy embereket, hogyan beszélnek a saját életükről, munkásságukról. Ha lehetne egy kérdésem Huber-hez, azt kérdezném, hogy dolgozik-e fiatal pályakezdőkkel és, hogy most éppen milyen kutatást folytat” – mondta még a meghallgatása előtt Mangó Katalin, a Tömörkény Gimnázium környezetvédelem szakos diákja. Az egyedi megközelítések és a különböző választások mellett is, abban minden jelentkező egyetértett, hogy hatalmas megtiszteltetés lenne a lehetőség számukra.
A konferencia szervezői szerették volna, ha nem csupán kutatóknak és egyetemi hallgatóknak lenne részük a nem mindennapi, inspiráló élményben, hogy egyszerre kilenc Nobel-díjas tudóssal találkozhatnak. Ezért is hirdették meg a középiskolásoknak szóló pályázatot. „Elhibázott dolog a tudományt visszaűzni a laborokba, a tudomány nem csak önmagáért való dolog, közéleti felelősség bemutatni a Nobel-díjasokat. Ne fedje misztikum, lássuk a sikerek mögött lévő küzdelmeket is” – foglalta össze Pál József rektorhelyettes, hogy miért fontos a konferencia nyilvánossága, a díszvendégek bemutatása.
Borbola Terézia (SZTEpress)
Az Open Forumon a Nobel-díjasok mellé kiválasztott diákok névsora
(A Nobel-díj elnyerésének időrendje szerint: )
Andrew W. Scally (1977) mellett:
1. Velez Ottó (Bolyai Gimnázium, Zenta),
2. Kecskés András (Zentai Gimnázium, Zenta),
3. Sándorfi Rebeka (Radnóti Gimnázium, Szeged).
Robert Huber (1988) mellett:
1. Sinka Dániel (József Attila Gimnázium, Makó),
2. Szierer Ádám (Tömörkény Gimnázium, Szeged),
3. Mangó Katalin (Tömörkény Gimnázium, Szeged).
Bert Sakman (1991) mellett:
1. Szűcs Nagy Dorina (Bibó Gimnázium, Kiskunhalas),
2. Balogh Dániel (Zentai Gimnázium, Zenta),
3. Sályi Aida (Kosztolányi Gimnázium, Szabadka),
Erik Wieschaus (1995) mellett:
1. Nógrádi Eszter (Deák Gimnázium, Szeged),
2. Preisz Fanni (Móra Ferenc Gimnázium, Kiskunfélegyháza),
3. Szűcs Lilla (Táncsics Gimnázium, Orosháza).
Peter C. Doherty (1996) mellett:
1. Szepes Borbála (Ságvári Gimnázium, Szeged),
2. Dankó Dániel (Móra Ferenc Gimnázium, Kiskunfélegyháza),
3. Badinszki Diána (Bibó Gimnázium, Kiskunhalas).
John E. Walker (1997) mellett:
1. Jakus Petra (Ságvári Gimnázium, Szeged),
2. Boros Kinga (Móra Ferenc Gimnázium, Kiskunfélegyháza),
3. Szabó Melinda (Táncsics Gimnázium, Orosháza).
Tim Hunt (2001) mellett:
1. Skita Renáta (Táncsics Gimnázium, Orosháza),
2. Tarjányi Eszter (Móra Ferenc Gimnázium, Kiskunfélegyháza),
3. Varga Viktória (József Attila Gimnázium, Makó).
Aaron Ciechanover (2004) mellett:
1. Fődi Krisztina (Bibó Gimnázium, Kiskunhalas),
2. Iványi Máté (Móra Ferenc Gimnázium, Kiskunfélegyháza),
3. Lőrincz Anna Kata (Tömörkény Gimnázium, Szeged).
Ada Yonath (2009) mellett:
1. Dietrich Paula (Tömörkény Gimnázium Szeged),
2. Juhász Kristóf (Bolyai Gimnázium, Zenta),
3. Hoffmann Anna (Deák Gimnázium, Szeged).
További híreink:
Konferenciák II.: Antitestek, EMBO-előadás és Tbc-világnap
Szegeden lombosodhat a Tudományok Fája
Nobel ülésszak V.: Osztódó sejtek, kikristályosított fehérjék
Konferenciák I.: Gőzerővel megindult a tanácskozás-sorozat
Szenvedély kell a tudományhoz – középiskolások faggatták a Nobel-díjasokat
A Magyar Orvostanhallgatók Egyesülete (MOE) kérdezett Ole Petersentől
Nobel ülésszak IV.: „A természettudományos munka jó móka”
Nobel-díjas szegedi díszdoktort avattak a Szent-Györgyi-tanácskozáson
Elhúzták a Nobel-díjasok nótáját
Nobel ülésszak II.: vírusos fertőzésekről és az élet „hajtóanyagáról”
Nobel ülésszak I.: Dux Szent-Györgyiről, Sakmann a döntés sejtbiológiai alapjairól
Nobel-díj: a világ legrangosabb elismerése
Magyar származású Nobel-díjasok a Szent-Györgyi emlékszobában
A Deák-gimnáziumba látogatott Huber professzor
Szegedre figyel a tudományos világ – elstartolt a konferencia
Radnótis diákoknak mesélt a tudomány szépségéről Schally professzor
A Nobel-díjas Doherty szegedi diákokkal, tudósokkal találkozott
Szegedre érkezett a Nobel-díjas Schally is
Megérkezett az első Nobel-díjas: Doherty Szegeden
A Szent-Györgyi konferencia programja – ajánlásokkal
Érmekkel is megörökítik a Szent-Györgyi-konferenciát
9 Nobel-díjas tudóst fogad a Szegedi Tudományegyetem
Konferenciák: 7 az 1-ben
5 vajdasági középiskolás a fiatalok fórumán
3 békés megyei középiskolás a fiatalok fórumán
8 bács-kiskun megyei középiskolás a fiatalok fórumán
Regisztrálnak, támogatnak
9 Nobel-díjas a szegedi Szent-Györgyi Konferencián
Nobel-díjasok tisztelegnek Szent-Györgyi Albert emléke előtt