Bezár

Hírarchívum

Amerikai ápolói diplomát is szerezhetnek a szegediek

Amerikai ápolói diplomát is szerezhetnek a szegediek

2012. július 30.
3 perc

Finn és amerikai hallgatók vettek részt az Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar (ETSZK) kurzusain a The Transatlantic Double Degree in Nursing (TADD) projekt részeként. A TADD révén magyar hallgatók is megszerezhetik a Washburn Egyetem diplomáját is.

 

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Az ETSZK Ápolási Tanszéke korábbi nemzetközi kapcsolatai folytatásaként partnerként vett részt a pályázat előkészítésében és mostani megvalósításában, európai részről együttműködve a finn Mikkeli University of Applied Sciences (koordinátor), az észak-írországi Queen’s University of Belfast (partner), továbbá a kansasbeli (USA) Washburn University intézmények ápolóképzésért felelős egységeivel. A projekt általános célkitűzése a különböző kultúrák értékeinek kölcsönös megismertetése, azok megértésére és tiszteletére nevelés, továbbá a képzési programok harmonizációja és a hallgatói mobilitás támogatása a tanulmányok alatt, majd azt követően a munka világában.

 

Magyar nyelvet is tanultak az amerikaiak

Tizenegy külföldi ápoló hallgató tartózkodott a szegedi Ápolási Tanszéken a TADD-projekt keretében, közülük ketten hat hónapot, kilencen pedig három hónapot töltöttek Magyarországon.

A Washburn Egyetem két hallgatója befejezte tanulmányait, és sikeres záróvizsgát tett a szegedi egyetemen, így – a hazai tanulmányaik lezárása után – az SZTE is kiadja számukra a BSc ápolói végzettséget igazoló oklevelet.

A két amerikai hallgató a projektben résztvevő országok képzési terveinek összehasonlításával kidolgozott központi tanterv alapján végezte tanulmányait. Ennek megfelelően 45 kredit értékben – többek között – etikai és jogi ismereteket, menedzsmentet sajátíthattak el, valamint evidenciákon alapuló ápolási gyakorlatot, magyar nyelvet és kultúrát, közösségi ápolást tanulhattak. Emellett területi gyakorlatokon vettek részt például intenzív, belgyógyászati, sebészeti, szívsebészeti és pszichiátriai osztályon, valamint alapellátással és körzeti-közösségi ápolással is foglalkoztak.

Az a kilenc hallgató pedig, aki három hónapos periódust töltött az Ápolási Tanszéken, néhány elméleti kurzus mellett (mint például beteg/kliensvezetés pszichológiája, szegénység, szakdolgozat-készítés, beteg gyermek ápolása), ugyancsak teljesített területi gyakorlatokat is.

 

Kétdiplomás ápolók

A 2010/11-es tanévben a TADD-programban részt vett hallgatók közül eddig egy magyar egyetemista teljesítette mind az SZTE ETSZK, mind a Washburn Egyetem ápoló hallgatókkal szemben támasztott tantárgyi követelményeit, így 2012 júniusában átvehette a SZTE BSc-diplomáját, illetve augusztusban megkapja a Washburn Egyetem diplomáját is. Egy másik szegedi hallgató a Washburn Egyetem tantárgyi követelményeit már teljesítette, de az ETSZK-n még záróvizsgát kell tennie. Hárman a 2011/12-es tanévben kiválóan megfeleltek a Wasburn Egyetemen, ők jelenleg a TADD-Erasmus programban három hónapos részképzésüket töltik Észak-Írországban, a Queen’s University of Belfast intézményében. Augusztusban kezdi meg tanulmányait az utolsó hármas hallgatói csoport a Washburn Egyetemen, majd azt követően a TADD-Erasmus program keretében szintén az észak-ír egyetemen fejezik be az Atlantis projektben vállalt kötelezettségeiket.

Minden európai hallgató, ha megszerezte saját egyeteme főiskolai végzettségét, és teljesítette a Washburn Egyetemen előírt kurzusokat is, megkapja a Washburn University diplomáját is. Az amerikai hallgatók esetében ez azt jelenti, hogy a saját országuk ápolói BSc-diplomája mellett azon ország ápolói végzettségét is elnyerik, ahol teljesítették az előírt kurzusokat, megvédték a szakdolgozatukat, gyakorlati, írásbeli, szóbeli záróvizsgát tettek.

 

Előny a munkaerőpiacon

A tanszéki szervezők úgy vélik, hallgatói szempontból mindenképpen munkaerő-piaci előnynek, hogy a hallgatók nyelvtudása fejlődik, hogy mind az egészségügy, mind adott országok kultúrája vonatkozásában toleranciát, megértést, a különböző kultúrák elfogadását tapasztalhatják meg, szélesebb látókörrel rendelkeznek, komplexebben látják a globális és lokális egészségügyi problémákat. A személyes kapcsolatépítés vonatkozásában sem elhanyagolható a projekt hozama. Az oktatók szempontjából mindemellett a kölcsönös szakmai fejlődési lehetőség és az oktatás módszereinek kontinenseket is áthidaló fejlesztése a program és a konzorciumi együttműködés kiemelkedő lehetősége és eredménye.

 Arany Mihály

 

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek