Az oktatás a kulcsa a gazdasági felemelkedésnek – igazolja Szingapúr vagy Észtország helyzetének változása. Az európai oktatás elé tart tükröt április 24-28. között a szegedi egyetem neveléstudományi intézetéhez kötődő két tanácskozás. A műhelymunkában és az értékelési konferencián a pedagógia nemzetközi rangú kutatói jelennek meg Szegeden.
Az Egyetemi Tavasz programsorába is illeszkedik az SZTE Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Intézete és Oktatáselméleti Kutatócsoportja által szervezett nemzetközi pedagógiai műhely, amely immár negyedik alkalommal tart Szegeden workshopot. Az április 24-én kezdődött és 25-én záruló „Szeged Workshop on Educational Evaluation - SWEE 2012” műhely az MTA Szegedi Akadémiai Bizottság Székházában működik. A műhely célja a technológia-alapú mérés-értékelési eljárások áttekintése, valamint a mérés-értékelés és a fejlesztés, beavatkozás összekapcsolási lehetőségeinek vizsgálata.
A műhelymunkában részt vesz – többek között – az úgynevezett PISA-felmérések egyik vezetője: Eckhard Klieme, a Goethe Egyetem Neveléstudományi Intézete professzora. A PISA 2000, 2006 és 2009 program nemzeti és nemzetközi problémamegoldó szakértő csoportja tagjaként meglepő adatokkal szolgál a tanulók értékelésével foglalkozó nemzetközi társaság (International Association for the Evaluation of Student Achievement, az IEA) következtetéseiről. A professzor – aki az osztályozás kérdéseivel foglalkozik elméleti és gyakorlati aspektusokból – főbb kutatási területei: az iskolai hatékonyság és iskolai fejlesztés, a diákok teljesítményének mérése és értékelése, a nevelés nemzetközi összehasonlítása.
Eredményeit ismerteti Joachim Funke, a Heidelbergi Egyetem Pszichológia Tanszékét vezető professzor is, akinek a gondolkodás és problémamegoldás, a kreativitás és intelligencia összefüggése a kutatási témája.
A szakterület európai kutatóinak tanácskozása a nemzetközi tudományos együttműködést hivatott erősíteni. További információ: http://www.edu.u-szeged.hu/swee/
*
Innovatív értékelési és oktatási módszereket, pedagógiai kísérleteket és fejlesztő programokat mutatnak be a mérés-értékelés kutatói a X. Pedagógiai Értékelési Konferencián. Az április 26-28. között az ugyancsak az MTA Szegedi Akadémiai Bizottság Székházában (Szeged, Somogyi utca 7.) tartott angol-magyar nyelvű nemzetközi tanácskozást az SZTE Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Intézete, Oktatáselméleti Kutatócsoportja és a Neveléstudományi Doktori Iskola szervezi. Az előadássorozatot Pál József, az SZTE nemzetközi és közkapcsolati rektorhelyettese nyitja meg.
A konferencia, amelyet tíz éve Csapó Benő intézetvezető egyetemi tanár alapított, mára nemzetközivé nőtte ki magát. A tanácskozáson – idén először magyar és angol nyelvű szekciókban – több mint 100 előadás hangzik el.
A plenáris előadásokon a szakterület több nemzetközileg elismert kutatója prezentálja legújabb eredményeit. Ebben az évben közel húsz külföldi professzor, köztük a matematika és az olvasás fejlődésének összekapcsolódását is vizsgáló, a Science tudományos folyóiratban rendre publikáló Peter Bryant, az Oxfordi Egyetem professzora, valamint a fejlesztés oktatási problémáival foglalkozó, a hazájában „PISA-sokkot” kirobbantó Petra Stanat, a legnagyobb német oktatáskutató intézet, az IQB vezetője tart előadást.
A matematikai értékelés és matematikai gondolkodás a témája Peter Bryant fejlődéstani pszichológus április 26-án 10 órakor kezdődő szegedi előadásának. A kutató szerint a matematikai teljesítmény vizsgálatakor a legalapvetőbb feltevés, amely szabványosított tesztek elvégzése során derült ki, hogy a gyerekek a kezdetektől fogva rendelkeznek egy matematikai alaptudással. A kezdetektől fogva tudják, hogy mit kell tenniük, a lényeg csupán az, hogyan teszik fel kérdéseiket. Valamint, hogy alaptudásukat hogyan kamatoztatják, milyen módon használják. A kutatók számtalan felmérési módszert fejlesztettek ki, melyek segítségével a gyerekek matematikai logikáját vizsgálták. Peter Bryant előadásában a matematikai teljesítményrendszer felméréseiről, technikáiról, a kutatásokról és fejlesztésekről értekezik. Kifejti azt is, hogy a kutatóknak milyen logikával kellene dolgozniuk.
A PISA 2000 kutatás németországi eredményei: a tanulók teljesítményének értékelése, javaslatok a problémák megoldására. Ez a témája Petra Stanat április 26-án 16 óra 40 perckor kezdődő előadásának. A kutató kitér olyan problémakörökre is, mint például a betelepült diákok iskolai sikeressége, az egyenlőség problémája az oktatásban, a második nyelv tanulása és tanításának összefüggései, a diákok teljesítményének értékelése nemzeti és nemzetközi összehasonlításban.
A konferencia részletes programja: http://www.edu.u-szeged.hu/pek2012/?pid=program/reszletes_program