Bezár

Hírarchívum

Országos konferencián mutatták be az SZTE öt szolgáltatását

Országos konferencián mutatták be az SZTE öt szolgáltatását

2011. november 18.

Diplomás pályakövetés, alumni, tehetséggondozás, komplex hallgatói szolgáltatások és vezetői információs rendszer. Ezzel az 5 témakörrel foglalkozott az a nemrég befejeződött uniós finanszírozású program a Szegedi Tudományegyetemen, amelynek eredményeként az universitas hallgatói és intézményi szintű szolgáltatásai jelentős mértékben fejlődtek.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

1996-ban fogalmazódott meg, hogy szükség van egy vezetői információs rendszerre, meg kell ismerni a hallgatók igényeit, és fontos lenne, hogy az öregdiákok elmondják, milyen haszonnal forgatták az alma materükben megszerzett ismereteket – kezdte történelmi kitekintéssel köszöntőjét a november 17-i tanácskozáson Rácz Béla rektorhelyettes. A most lezárult TÁMOP-projekt ezekkel a kérdésekkel foglalkozott.

A 2000-ben létrejött, integrálódott Szegedi Tudományegyetemen egy előző projekt eredményeként alakultak ki a legfontosabb hallgatói szolgáltatásokat biztosító szervezetek, így példáulé az Alma Mater, vagy a Karrier Iroda – folytatta az előzmények ismertetését Görög Márta projektvezető. Hangsúlyozta: ezeket a hallgatói szolgáltatásokat úgy fejlesztették tovább a jelenlegi pályázati forrásból, hogy az akkor elért eredményeket is megőrizték. Azt pedig már korábban felismerték, hogy az egyetemnek nemcsak az aktív hallgatóit kell a szó jó értelmében kiszolgálnia, hanem minél árnyaltabban be kell mutatni a szegedi egyetemet, az itteni tudományos és oktatói tevékenységet a középiskolásoknak, illetve azok szüleinek.

A projekt időszakában tapasztalt jelenség, hogy egyre fokozódik a verseny a felsőoktatás „piacán” az intézmények között. Újabb megpróbáltatást jelentenek a munkaerőpiac változó elvárásai. Közben szembesülnie kell az intézménynek azzal a ténnyel, hogy a korábbi mikroközösségek nem léteznek immár, a régi egyetemi évek kisközösségeinek mentorálási, életvezetési tanácsadási funkcióját másnak kell átvennie. Ezek a kapcsolatok áthelyeződtek az internet világába, ezért valamennyi területen elvégezték a web 2.0-s fejlesztéseket is.

A kutatóegyetemi minősítést elnyert SZTE-t 5 központi területen fejlesztették. Kihasználva az online világ nyújtotta lehetőségeket, a diplomás pályakövetési rendszert internetes alapúvá tették, online felületű tanácsadást vezettek be, sőt, egyedülálló módon ez angol nyelven is elérhető, és speciális képzési igényű hallgatóknak is rendelkezésére áll. A vezetői információs rendszer keretében olyan információ-menedzsment megoldást kerestek, mellyel a döntéshozók az egyetem teljesítményének adatokon nyugvó elemzését, értékelését végezhetik el. Fókuszba kerültek az alumni-szolgáltatások – az öregdiákokkal való aktív kapcsolattartás az SZTE Alma Mater szervezetén keresztül. Komplex hallgatói szolgáltatásokat hoztak létre az egyetemen, melyek a hallgatók életviteli és munkaerő-piaci felkészülését segítik. Külön hangsúlyt fektettek a tehetséggondozásra. Görög Márta a fejlesztések jelentőségét úgy érzékeltette, hogy – képletesen szólva – „űrhajót” építettek, és most az a nagy kérdés: vajon valóban akarnak-e a hallgatók „Holdra szállni”…?

Bolgár Zsolt szakmai vezető, az Universitas-Szeged Szolgáltató Nonprofit Közhasznú Kft. ügyvezetője az alumni-szervezetről beszélt. Azt mondta, céljuk az egyetemi lét meghosszabbítása a már végzettek számára is. Az SZTE Alma Mater honlapját közösségi szolgáltatásokkal bővítették, így az a Facebookhoz, illetve az Iwiwhez hasonló funkciókat is kapott – üzenőfallal, chattal, fórummal, blogolási lehetőségekkel. Online évkönyvet is szerkeszthetnek az ide látogatók. A szakmai rendezvények, valamint a kiadványok – mint például az immár online is elérhető Alma Mater Magazin – mellett tagsági kártyát is bevezettek, melyhez különböző kedvezmények társulnak. Mára már presztízst jelent a cégeknek az állásbörzén kiosztott Alma Mater Díj elnyerése, melyet a legtöbb szegedi egyetemen végzettet foglalkoztató szervezet vehet át.

Badó Attila jogászprofesszor, a tehetséggondozás alprojekt vezetője, a Szegedi Tehetséggondozó Tanács elnöke, a nemrégiben kiválóra akkreditált SZTE Tehetségpont vezetője kiemelte a program keretében létrehozott SZTEhetség honlapot, valamint a hozzá kapcsolódó SZTE Kiválósági Listát. Ez utóbbi célja, hogy az egyetem tehetséges hallgatóit pályázati úton egy ösztönzési rendszerbe sorolják be teljesítményük alapján arany-, ezüst- és bronzfokozatba, melyekhez különféle kedvezmények társulnak. Nem titkolt cél, hogy előbb-utóbb olyan presztízst érjenek el, hogy az álláskeresésben lehessen hivatkozni a listán elért fokozatra, amely az önéletrajzban feltüntetve előnyt jelenthet a munkaerőpiacon.

A tehetséggondozási alprojekt keretében külföldi előadókat hallgathattak az érdeklődők, szakmai workshopokon vehettek részt, a hallgatóknak kompetenciafejlesztő tréningeket szerveztek. A projekt lebonyolítóinak lehetőségük nyílt ellátogatni a Cambridge-i Egyetemre is, ahol megfigyelhették, miként működik a gyakorlatban az angol tehetséggondozás.

Kísérleti jelleggel, 45 hallgató részvételével kipróbálták a mentori és tutori rendszert, melynek keretében szakmai tutorok segítették az egyetemisták előmenetelét. Az augusztus végi egyedülálló SZTE Tehetségtábor keretében intenzív tréningeken vehettek részt az érdeklődők, ami a közösségépítést is szolgálta. Eszközbeszerzésre is lehetőség nyílt, egy számítógépes kabinet, illetve egy saját könyvtár is rendelkezésére áll az SZTE Tehetségpont tagjainak.

A Szegedi Tudományegyetemen 2010-2011 közötti hallgatói és intézményi szolgáltatásfejlesztést célzó projekt zárókonferenciáját az SZTE és az Educatio Nonprofit Kft. szervezte.

M. A.

 

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek