Csíkos Péter: „A terv mindig rossz”
Sikeres vállalkozók mutatják be eredményeiket, illetve az azokhoz vezető út nehézségeit a fiatalok számára a Szegedi Tudományegyetem Vállalkozói klubjában.
A Szegedi Tudományegyetem képzései, programjai színesebbé, gyakorlatiasabbá tétele érdekében olyan programsorozatot hívott életre, mellyel a vállalkozások működéséről kíván életszerű tapasztalatokat csokorba kötve átnyújtani diákjai számára. A november-decemberi időszakban megrendezendő – és a tavaszi egyetemi félévben folytatódó – vállalkozói klub új szemléletet követve az egyetemi graduális képzésben, illetve a doktori képzésben részt vevő hallgatóknak tematikus sorozatot kínál. A projekt a „Biopolisz Park – Egyetemi városrész közterületeinek rehabilitációja” című, DAOP-5.1.2/C-09-1f-2009-0002 számú pályázat részeként, az Európai Unió támogatásával valósul meg.
Félévente négy-négy szakmai vitaestet tartanak sikeres vállalkozók részvételével. A november 15-i vitaest házigazdája Csíkos Péter, a Gravity ügyvezető igazgatója volt. Az első alkalomra meghívott előadó azért is jó példa lehet a hallgatóknak, mert a szegedi jogi karon végzett. Így látható, hogy a vállalkozói klubon bemutatott életpályák nem egyszeriek és megismételhetetlenek, hanem az egykori hallgatók sikeres vállalkozásai – fogalmazott bevezetőjében Kosztopulosz Andreász, az SZTE GTK docense.
Csíkos Péter bemutatkozásából megtudtuk: a jogi diploma megszerzése után számos területen dolgozott, volt stratégiai tanácsadó, jogász egy biotechnológiai cégnél, majd értékesítéssel, marketinggel foglalkozott, de dolgozott az ELTE technológiatranszferért és innovációs tevékenységéért felelős vezetőjeként is. A ValDeal Innovációs Zrt. üzletfejlesztési igazgatójaként nagy szerepe volt egy technológiai inkubátor létrehozásában, ahol azt próbálták megbecsülni, melyek lesznek a sikeres találmányok – többek között egy intelligens sebészkés, illetve egy „papírbili” is ilyennek bizonyult működése alatt. Jelenleg az ajánlórendszereket kidolgozó fejlesztőcég, a NetFlix verseny ezüstérmesét elnyerő Gravity Research&Development ügyvezető igazgatója. Az ajánlórendszer azt jelenti, hogy algoritmusok segítségével megmondják egy adott szolgáltatónak, webshopnak, hogy mit akarnak a vevők legközelebb megvásárolni. Csíkos Péter négy munkatárssal vette át a céget, az eltelt két és fél év alatt ötvenre nőtt a foglalkoztatottak száma, és jelenleg a világ húsz országában vannak jelen, a vállalkozás alaptőkéje 600 millió forintra nőtt, és a cég egyik tulajdonosa az OTP Bank. Ma bevételüknek csak mindössze 20-25 százaléka származik e-kereskedelemből. Elmondta, a piac még nincs, illetve nem volt készen arra, hogy felismerje az ajánlórendszerek lényegét, nevezetesen, hogy növelni tudják egy-egy adott cég eladott termékeinek/szolgáltatásainak számát, ha megmondják, mit fognak preferálni a vevők. A kábeltévéket a video-on-demand, a videotéka szolgáltatásaik révén jobban érdekelte, mit szeretnének megnézni a tévénézők.
300 üzleti ötletből 25 lesz valóban használható, és ebből 5 lesz igazán sikeres – ismertette a statisztikát Csíkos Péter. Hozzátette: a befektetők soha nem ötletet szeretnek finanszírozni, úgy érdemes kockázati befektetőket megkeresni, ha már vannak vevőink. Egyébként pénzük tízszeresét szeretnék viszontlátni. Az emberek 90 százaléka úgy akar vállalkozásba kezdeni, hogy kitalál egy nevet, létrehoz egy weblapot, és elhatározza, hogy most nagyon gazdag lesz – majd elhal az egész. A kezdés előtt nagyon meg kell gondolni, kik lesznek a vásárlóink, és miért lesz nekik jó, hogy a mi termékünket, szolgáltatásainkat használja. Ők helyileg hol vannak, melyik piaci szegmenst célozzuk meg, és meg tudjuk-e azt védeni? Mik a lehetséges buktatók?
Hangsúlyozta: éppen ezért minden vállalkozásnak rendelkeznie kell üzleti modellel, vagyis meg kell határozni, az általunk kínált termék vagy szolgáltatás hogyan és milyen értéket jelent, kinek a számára, és hogyan fogunk pénzhez jutni. Ugyanakkor személyes tapasztalata alapján az ügyvezető igazgató megerősítette a közkeletű mondást: a terv mindig rossz. A legritkább esetben alakulnak úgy a dolgok, ahogy eltervezzük. Ha vállalkozásba kezdesz, azon van a fókusz, hogy hozz bevételt, felelj meg a szabályrendszereknek, amik közt működnöd kell, becsüld meg a piaci részesedésed, és dolgozd ki, melyik országba hogyan fogsz betörni – sorolta Csíkos Péter.
Ami a folytatást illeti: Radnai Tamás (korábban a Kész Kft. vezérigazgatója, majd egy közvilágítási LED lámpatestrendszer kifejlesztését végző cég fejlesztési vezetője) november 22-i előadásában az innovatív ötlettől a termék kifejlesztéséig tartó hosszú út során átgondolandó műszaki és gazdasági kérdések komplexitását mutatja be. November 29-én Nagy Norbert lesz a klub vendége: ő a tudásintenzív vállalatok létrehozásáról és a szellemi tulajdon védelmének szükségességéről, illetve problémáiról osztja meg a hallgatósággal tapasztalatait. A félév záró előadását december 6-án Fábián Zsolt, a Factory Creative Studio Kft. ügyvezetője és kreatív igazgatója tartja a vállalatépítés és nemzetközi terjeszkedés témakörében. Az estek keddenként 17 órakor kezdődnek, a helyszín az SZTE Dugonics téri központi épülete.
M. A.
Kapcsolódó cikkek:
Vállalkozói klub - november 15.
Vállalkozói klub indul a Szegedi Tudományegyetemen