Nyolc országból érkeztek versenyzők a negyedik Nemzetközi Bartók Béla Zongoraversenyre. A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán március 23-tól 28-ig tartott a rangos zenei megmérettetés.
Vasárnap délelőtt a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának Fricsay Ferenc Hangversenytermében adták át a díjakat a legjobbnak. A versenyre nyolc országból érkezett huszonhét fiatal zongorista. A döntő – melyen már versenyműveket adtak elő – március 27-én zajlott a Szegedi Szimfonikus Zenekar és a Liszt-díjas Gyüdi Sándor karmester közreműködésével, a hat továbbjutott versenyző részvételével.
A verseny fődíját, a Budapesti Zongoraszalon tulajdonosa, Rák Csaba által fölajánlott Kawai márkájú pianínót Szokolayné Szőke Diána nyerte. Az első helyezett fiatal zongoraművész tavaly végzett a Zeneakadémián, és három esztendeje szerezte meg tanári diplomáját a fővárosban.
A megmértettés megosztott második díjat a Szerbiából érkezett Görög Enikő és Utasi Noémi, a megosztott harmadik díjat pedig a Romániából érkezett Rebeca Omordia és a magyar Szabó Marcell kapta.
A nemzetközi mércével is rangosnak tekintett megmérettetés – amely a koncertlátogatók körében is egyre népszerűbb: a döntő során kicsinek bizonyult a Fricsay-terem – évről évre bizonyítja, hogy nem csupán a fiatalokat hivatott támogatni, de kulturális kapocsként mélyíti a nemzetek közti összetartást. Bartók Béla zenei jelentőségéről és a Zeneművészeti Kar nívós versenyéről Kerek Ferenc dékán, Liszt-díjas zongoraművész, a Nagyszentmiklósi Pro Bartók Társaság művészeti igazgatója nyilatkozott.
„Egy előadóművész vagy egy tanár Bartók Béla nevéhez mai napig a magas minőség fogalmát társítja. Ehhez a magas színvonalhoz többnyire bonyolultság és eltökéltség is párosul. Bartók életművének megértéséhez hozzátartozik, hogy pályakezdőként Dohnányi Ernőhöz, a korszak legzseniálisabb zongoraművészhez hasonlították” – mondta Kerek Ferenc, a ZMK dékánja. „Bartók a későbbiek során noha rendszeresen koncertezett, mégis inkább mint világhírű népzenekutató vált ismertté román, szlovák és magyar népdalfeldolgozásain keresztül” – folytatta. „Ha Bartók neve felmerül, egy nagyon összetett, önmagával szemben is maximalista embert láthatunk, aki folyamatos fejlődésre ösztönözte magát. Úgy ítélem meg, amellett, hogy kiváló zeneszerző volt, nagyon magas tudósi kvalitásokkal bírt, és ehhez egy hallatlan tiszta etikai értékrend szerint gondolkodott.”
Bartók zenéjére a mai fiatalok is nagyon jól rá tudnak hangolódni. Rá tudnak érezni erre az őszinte, tiszta muzsikára, ahol a hangokból szerkesztett kompozíciókból átsüthet mély elkötelezettsége a humánum iránt. „Bartók esetében pedig elválaszthatatlan gyűjtéseinek és alkotásainak kölcsönhatása. Ahogyan az Gaál István Gyökerek című filmjéből is kiderül, annak idején, míg Kodály a Felvidéket járta, Bartók Erdélyben végezte gyűjtéseit. Erre jó példa a vokális művei közül a Cantata Profana, illetve a Román népi táncok című zongoraműve vagy a Négy szlovák népdal. ő egyetemes emberi értékekben gondolkodott, függetlenül attól melyik nemzet zenei hagyományvilágát örökítette meg.”
Kerek Ferenc szerint nincs az a vihar, ami ezt a hatalmas faóriást kidönthetné. „A biztonságos gyökerekre hatalmas lombkorona épül a mai fiatal zongoristákból. A generációváltások pedig nem szabad, hogy a művészi hitelességről megfeledkezzenek, és elmulasszák átörökíteni ezt a fontos értéket. Egy ilyen versenyen, mint a miénk, a közönség számára is az egyik legfontosabb előadói érdem a művészi hitelesség. Ha valaki – akár saját tanulmányai révén – egy jól megszerkesztett program mentén halad, tehát az egyszerűtől a bonyolultabb felé, akkor egészen biztosan, egy korábban nem sejtett, gazdag világ tárul fel előtte. A hálás utókor nevében pedig úgy gondolom, nem túlzás azt állítani, ha már mi annyi mindent kaptunk Bartóktól, műveinek rejtjelezett etikai töltésein keresztül, akkor kötelességünknek érezzük a verseny életben tartását” – összegzett a Liszt-díjas zongoraművész.
A díjátadót követően a verseny résztvevői megkoszorúzták Bartók Béla szobrát szülővárosában, Nagyszentmiklóson, majd gálahangversenyt rendeztek az ottani Nákó Kastélyban.