Bezár

Hírarchívum

NMHH_Projektzaro_S-11

A digitális tudatosság fejlesztése az SZTE és az NMHH együttműködésének közös célja

A digitális tudatosság fejlesztése az SZTE és az NMHH együttműködésének közös célja

2025. március 11.
7 perc

2025. február 27-én került sor a Szegeid Tudományegyetem és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság digitális tudatosságot erősítő szakmai együttműködésének projektzáró eseményére. A több komponenst magában foglaló támogatás elsődleges célja a digitális tudatosság erősítése és az oktatás fejlesztése, ezek megvalósítási módjairól a rendezvény előadói, az egyetem oktatói, dolgozói és vezetői számoltak be prezentációikban.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Prof. Dr. Gellén Klára oktatási rektorhelyettes az „SZTE-NMHH digitális tudatosságot erősítő szakmai együttműködés” című projektzáró programot megnyitva leginkább a Köszönet szavait hangsúlyozta: megköszönve mind az NMHH támogatását, mind pedig az SZTE hallgatóinak, vezetőinek, oktatóinak és dolgozóinak példaértékű munkáját, amellyel a digitális tudatosságot erősítő fejlesztéseket megvalósították az egyetemen. Rektorhelyettes Asszony kitért arra is, hogy az NMHH támogatása nem csak a szegedi egyetemisták számára nyújt modern digitális eszközöket és lehetőségeket tanulmányaik során, de az SZTE oktatóinak is új perspektívát nyit a digitális tananyagfejlesztésben, mindemellett a támogatás kereteiben végzett kutatás az SZTE fenntartása alatt álló SZTE Báthory István Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola diákjainak digitális tudatosságát is megerősítette.

NMHH_zarorendezveny
A rendezvényen készült képek a galériára kattintva érhetők el.

Dr. Gábor Zsolt a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság főosztályvezetője a szakmai együttműködés felelős vezetőjeként köszöntőjében kiemelte, hogy a digitális világ új kihívásaira való felkészülés jegyéban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság stratégiai célkitűzése a tudatos médiahasználat, médiaértés és médiaműveltség támogatása. E célkitűzés megvalósításának egyik módszertani elemét képezik az NMHH egyetemi és tudományos együttműködései, mely ökoszisztémába illeszkedik az SZTE és az NMHH közötti együttműködés, melynek eredményei nagyban hozzájárulnak a felek közös közérdekű céljainak eléréséhez.

Az együttműködés során három nagyobb projekt valósult meg: az SZTE Hallgatói Ösztöndíjprogram; az SZTE-NMHH digitális médialabor, szaktanterem és digital hub kialakítása; valamint A digitális fogyasztói tudatosság felmérése és fejlesztése a középiskolások körében című kutatás és az arra reflektáló workshopok, verseny, valamint podcast-sorozat.

SZTE Hallgatói Ösztöndíjprogram

A projektelemek közül elsőként dr. Patyi Zsófia oktatási főelőadó mutatta be az SZTE Hallgatói Ösztöndíjprogramot és ismertette az 5 ösztöndíjas hallgató tanulmányát. A felhívásra beérkező pályamunkákat Prof. Dr. Mezei Péter, Prof. Dr. Hajdu József egyetemi tanárok, és Dr. Gábor Zsolt, az NMHH főosztályvezetője alkotta bíráló bizottság értékelte, az ösztöndíjas hallgatóknak ezúton is gratulálunk kutatásaikhoz:

Kovács Kristóf (SZTE ÁJTK): Húzd meg, ereszd meg – A digitális gyermekvédelem kihívásai és lehetséges megoldások

Kovács Pál (SZTE BTK): A konstruktív újságírás lehetőségei a magyar online sajtóban

Chen Mengxuan (SZTE ÁJTK): Bridging the digital divide to empowering the right to health-related information of the elderly in the long-term care settings

Pszota Eszter (SZTE ÁJTK): A virtuális világ valós hatásai: a digitális médiatudatosság szerepe a fiatalok életében

Toldi Ádám (SZTE ÁJTK): A szólásszabadság büntetőjogi korlátozása a digitális médiatudatosság érdekében

Az SZTE a jövőben podcast-beszélgetést is készít az ösztöndíjas hallgatókkal kutatási témájukról, és publikációként is megjelenteti tanulmányaikat.



A digitális fogyasztói tudatosság felmérése és fejlesztése a középiskolások körében

Az SZTE-NMHH szakmai együttműködésének másik komponense volt A digitális fogyasztói tudatosság felmérése és fejlesztése a középiskolások körében. Az elhivatott hallgatókból és szakértőkből álló csapat az SZTE Báthory István Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola négy 10. évfolyamos osztályában végzett kérdőíves kutatást a digitális fogyasztói tudatossággal kapcsolatban, majd a kérdőív eredményeire reflektálva játékos interaktív workshopokon fejlesztették diákokat. A projekt végére tervezett versenyfeladatok során különböző kihívásokat kellett teljesíteni a diákoknak annak érdekében, hogy minél tudatosabban használják mobiltelefonjukat, minél tudatosabban tájékozódjanak az interneten és minél hatékonyabb segítséget tudjanak nyújtani társaik, vagy akár önmaguk számára is, ha olyan helyzetbe kerülnek a jövőben, amelyben jogaik sérülnek a digitális térben. Az osztályok a különböző digitális detox kihívásokat teljesítve az alábbi okleveleket nyerték el:

10. I osztály: Fekete-fehér telefonnal a digitális fogyasztói tudatosságért
10. F osztály: Elalvás előtti telefonmentességgel a digitális fogyasztói tudatosságért
10. D osztály: Telefon nélküli napindítással és napzárással a digitális fogyasztói tudatosságért
10. G osztály: Telefon nélküli étkezésekkel a digitális fogyasztói tudatosságért.

Osztály plakátok
A plakátok ide kattintva tekinthetők meg.

A kihívásokról az osztályok önreflektív plakátot is készítettek, amelyekben megfogalmazták tapasztalataikat. Az osztályok közötti verseny célja a képernyőidő minimalizálása volt, a Különdíjat a legalacsonyabb heti átlag képernyőidő teljesítésével a 10. I osztály nyerte el. A kutatást és a játékos feladatokat az SZTE hallgatói: Fodor Annamária, Kapus Koletta, Laskai Fanni és Pszota Eszter, valamint Dr. Auer Bence PhD ösztöndíjas dr. Patyi Zsófia oktatási főelőadó vezetésével készítették elő és valósították meg a projekt keretében.

A középiskolai kérdőíves felmérés eredményeire nem csak játékos formában reflektáltak a szervezők, de a kutatás eredményeinek szakértői kiértékelése is bemutatásra került a rendezvényen. Bugyi Anett az SZTE tanársegédje a középiskolai kérdőív eredményeit ismertette olyan témaköröket érintve, minthogy a diákok mennyi időt töltenek el az online térben, milyen tevékenységeket végeznek, milyenek a tartalomgyártási szokásaik, van-e, és ha van, mire használják álprofiljaikat, mire használják a mesterséges intelligenciát, gondolkodtak-e már online karrierben, kérnek-e engedélyt a személyiségi jogokat érintő tartalmak megosztásakor, illetve a digitális tudatosság további elemeit vizsgálva. Előadásából a felmérésben résztvevő jelenlévő hallgatók is sok érdekességet vihettek magukkal, de az egyetem számára is hasznos összegzések és kimutatások születtek.

A mai fiatal generáció figyelmének megragadása rövid tartalmakon keresztül a leghatékonyabb, ezért készült a támogatás keretein belül egy podcast-sorozat a digitális tudatosságról, amely sorozat alkotóelemeit és jelentőségét Prof. Dr. Sándor Klára egyetemi tanár mutatta be Podcastek a digitális fogyasztásról – miért fontos? címmel. Előadásában hangsúlyozta, hogy bár számtalan jó oldala van az online térnek, szándékosan a veszélyekre kívánta felhívni a figyelmet: a digitális ragadozókra, az önképtorzulásra, a függőségekre, a tanulási zavarokra, az elmagányosodásra, a túlzott vásárlásokra, a nagy népszerűségnek örvendő kihívásokra. Ezen veszélyekkel szemben kíván a tudatosság növelésével önvédelmet nyújtani a podcast-sorozat a pszichológia, a szociológia és a jog szemüvegén keresztül vizsgálva a digitális tudatosság rétegeit. Az előadás végén egy megoldási lehetőség is kimondásra került: mivel a digitális írásbeliség viszonylag alacsony fokú, a mentális zavarok ugrásszerűen növekednek és a digitális kultúra szabályai rendezetlenek, ezért kiemelt figyelmet kell fordítani a tudatosság növelésére. Ezt a jelen projekt tudománynépszerűsítő podcast formájában valósította meg a Karuzel podcastet működtető Prof. Dr. Sándor Klára egyetemi tanár vezetésével és az alábbi egyetemi oktatók hozzájárulásával: Dr. Jagodics Balázs és Dr. Harkai István adjunktusok, Bugyi Anett tanársegéd és Dr. Auer Bence PhD ösztöndíjas.

SZTE-NMHH digitális médialabor, szaktanterem és digital hub kialakítása

Az SZTE-NMHH együttműködés leggrandiózusabb eredménye a digitális médialabor, szaktanterem és digital hub megvalósítása, amelyek kialakításáról, lehetőségeiről és vízióiról több előadást is hallhattunk. Fekete Csaba informatikai igazgató elmondta, hogy a Szegedi Tudományegyetem informatikai és technológiai parkja folyamatosan fejlődik és reagál a világ kihívásaira, és ennek keretében megalkották a Digitális Oktatási Központ koncepcióját, amelyben egymást egészítik ki a különböző digitális infrastruktúrát fejlesztő támogatások, találkoznak a korszerű fejlesztések és a legmodernebb digitális technológiák. A teljeskörűen felújított Petőfi Sándor sugárúti épület ad otthont egy olyan NMHH médialabornak, amely mind az oktatók mind a hallgatók szolgálatára áll.

Bajusz Péter irodavezető az egyetemi kommunikációban rejlő jövőbeli lehetőségekről tartott beszámolót, bemutatva a támogatás eredményeként felépített stúdióban rejlő funkciókat, amely az SZTE Központi épületében helyet foglalva nem csak a hallgatók számára nyújt gyakornoki lehetőséget, de az egyetem kommunikációjában is új és modern eszközként lesz jelen.

A digitális médialaborhoz kapcsolódóan Dr. Forró Lajos docens úr kiemelten felhívta a jelenlévő gimnazisták és hallgatók figyelmét arra, hogy a 2009 óta működő Mozgóképgyártó és Oktatási Stúdió alapszakon és a felsőoktatási szakképzésébe is várja leendő hallgatóit interaktív tanulási környezettel, a tudatos médiafogyasztás fejlesztésével, illetve immáron azzal a lehetőséggel, hogy a hallgatók az SZTE-NMHH szakmai együttműködésében létrehozott médialabort és stúdiót is bátran használják.

Az SZTE-NMHH szakmai együttműködését bemutató program zárszavában Szakál Péter oktatási igazgató felhívta a figyelmet arra, hogy eszközeink a kezünk ügyében vannak, csak észre kell vennünk őket és más látásmóddal lehetőségként kell tekinteni arra, amit korábban más szemmel néztünk.

Foglalkozások
A foglalkozáasokról készült képek ide kattintva érhetők el.

A digitális tudatosság fejlesztését célzó projektelemek mind ilyenek: akár az ösztöndíjasok elhivatott kutatásai, amelyek joghézagokra világítanak rá, amelyekről beszélni kell, és amelyek mentén új kutatási irányok indulhatnak el. Akár a középiskolai felmérés, amely nem csak az érintett 10. osztályosok számára bírt fejlesztő és tanulságos jelleggel, de a fiatal generáció oktatására felkészült egyetem számára is hasznos, az oktatásfejlesztésbe beépíthető információkat is tartalmazott. Akár a médialabor és digital hub megalkotása, amely a digitális eszközparkjával nem csak a tudatosságot szolgálja, nem csak a hallgatók számára nyújt kreatív és modern, gyakorlati tanulási közeget, de az oktatásfejlesztésben és az egyetemi kommunikációban is hatékony, kreatív és új irányoknak nyit utat.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek

Készítő