Bezár

Hírarchívum

Jáger Nikoletta és Nagy Katalin

Parasportokat próbálhatnak ki februárban az SZTE-s hallgatók – Interjú a Sansz iroda munkatársaival

Parasportokat próbálhatnak ki februárban az SZTE-s hallgatók – Interjú a Sansz iroda munkatársaival

2025. január 27.
6 perc

A Sansz a Szegedi Tudományegyetem speciális képzési igényű hallgatókat támogató programja. Céljuk, hogy biztosítsák a fogyatékossággal élő hallgatóknak az oktatáshoz, egyetemi szolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférést. A számos segítő szolgáltatásukon túl szemléletformáló programokat is szerveznek, ilyen lesz február 24-27-ig a parasport hete. Interjúnkban a Sansz iroda munkatársait, Jáger Nikoletta gyógypedagógust és Nagy Katalin esélyegyenlőségi referenst kérdeztük.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Abban segítik a hallgatókat, hogy az esélyegyenlőségük megvalósuljon. Hogyan kell ezt elképzelni? Milyen pontokon sérülhet az esélyegyenlőség?

Jáger Nikoletta: Az egyéni képességekhez próbálunk igazodni, mert két látássérült vagy két hallássérült embernek sem ugyanarra van szüksége. Az igények még attól függően is változnak, hogy melyik szakra jár a hallgató. Mindig megpróbáljuk az adott hallgató tanulmányait az ő élethelyzetéhez és fogyatékossági típusához mérten segíteni. Vannak kölcsönözhető eszközeink, okosmikrofon a hallássérülteknek, amivel jól hallják az előadásokat, digitális nagyítók, felolvasógépek a látássérülteknek, és így tovább.

Nagy Katalin: Ha végiggondoljuk, hogy mit jelenthet az esélyegyenlőség egy hallássérült hallgató számára, és mit egy látássérült hallgató számára, látjuk, hogy egészen különböző módon kerülhetnek hátrányba. Egy vak hallgató, ha beül egy előadásra, nem látja, mi van kivetítve, nem látja a többiek visszajelzését, vagy azt, ha ránéznek, hogy ő következik. Emiatt nem úgy tud bekapcsolódni a kommunikációba, mint a többiek. Ezt az oktató is végig tudja gondolni, még akkor is, ha nem találkozott még ilyen hallgatóval.

Az oktatókat is bevonják a munkájukba?

JN: Igen. Amikor egy fogyatékossággal élő személy szeptemberben beiratkozik, mi már kapcsolatot teremtünk vele. Ha például jön egy látássérült hallgató, az oktatóknak is szólunk, és felkészítjük őket, hogyan tudják a tananyagaikat és az óráikat úgy szervezni, hogy azok akadálymentesek legyenek. Emiatt nem igazán szokott sérülni az esélyegyenlőség, hiszünk a prevenciónkban, melynek célja, hogy mindenki számára elérhető oktatást nyújtson az egyetem.

Jáger Nikoletta

Jáger Nikoletta gyógypedagógus, fotó: Kovács-Jerney Ádám

Ha jól értem, az iroda veszi fel minden fogyatékossággal élő hallgatóval a kapcsolatot, nem pedig ők kérnek segítséget.

JN: Így van. Látjuk, kik azok, akik felvették az esélyegyenlőségi pontokon belül a fogyatékosság jogcímen lévő intézményi pontokat; őket felkeressük, és felajánljuk nekik a segítségünket. Természetesen vannak olyanok is, akik később, a tanulmányaik alatt jelentkeznek nálunk.

Mi lehet az oka, ha egy fogyatékossággal élő hallgató nem regisztrál speciális képzési igényűként az irodában?

JN: Nagyon sokszor azt tapasztaljuk, hogy a diákok a középiskolában negatív tapasztalatokat szereztek. A közoktatásban muszáj volt felvállalniuk, hogy ők sajátos nevelési igényű tanulók, itt az egyetemen pedig már nem kötelező.

Hogyan érhető el, hogy ne érezzék egyedül és kívülállónak magukat?

NK: Miután felvételt nyernek az egyetemre, egy piknikre hívjuk el őket. Ez azért nagyon fontos, mert már tanulmányaik kezdetén érzik, hogy nincsenek egyedül. Látják, hogy a segítség igénybevétele itt természetes, bevált gyakorlat, és nyilván nem ők lesznek az egyetlenek, akiknek speciális képzési igényeik vannak. A regisztrált hallgatókkal minden esetben személyes kapcsolatot teremtünk, így tudják, hogy a Sansz Iroda munkatársaihoz bátran fordulhatnak.

Sansz

Fotó: Kovács-Jerney Ádám

Milyen programok várják a pikniken az egyetemre frissen felvett, speciális képzési igényű hallgatókat?

NK: Kurzusvezetőink különböző állomásokon engednek betekintést kurzusaikba. Például a hallgatók kipróbálhatják a zsonglőrködést. Az irodában dolgozó szakembereinkkel közösen igyekszünk az egész napot úgy szervezni, hogy élményekkel gazdagodjanak a résztvevők. A lényeg persze az ismerkedés, kapcsolatok kialakítása.

Hogyan kapcsolódik a zsonglőrködés a Sansz Iroda tevékenységéhez?

NK: Ez a különleges mozgásforma fejleszti az egyensúlyrendszert, összehangolja a két agyfélteke működését és javítja a koncentrációs képességüket a speciális képzési igényű hallgatóknak, azaz diszlexiásoknak, diszkalkuliásoknak, diszgráfiásoknak. Nagyon jók a visszajelzések, élvezhető és egy igazi közösségi élmény; fejleszti a hallgatók önbizalmát is.

Milyen nehézséggel küzdők vannak a legtöbben egyetemünkön?

JN: Jelenleg a regisztrált hallgatói létszámunk 300 fölött van, nagyrészük tanulási zavarral küzd. Az autizmus-spektrumzavarral élő hallgatók is egyre többen vannak, számukra biztosítunk egyéni és csoportos fejlesztést is. A csoportos foglalkozáson egy szakember irányításával, zárt, biztonságos közegben tudják egymással megbeszélni azokat a problémákat, melyek mindannyiukat érintik, emiatt nem érzik magukat egyedül, illetve helyzetgyakorlatokban, védett környezetben gyakorolhatják a számukra nehézséget okozó tevékenységeket.

Vannak nyitott programjaik is?

NK: Igen, ezek az úgynevezett szemléletformáló programok. Mind az oktatókkal, mind a hallgatótársakkal igyekszünk megismertetni a sajátos élethelyzetű és igényű személyek mindennapjait. Kimegyünk sportnapokra, jelen vagyunk – általában interaktív standokkal – a beiratkozási rendezvényeken, nyílt napokon, orientációs napokon. Az egyetemi nyílt napon is ott leszünk február 8-án. Ezekre az eseményekre igyekszünk olyan játékokat vinni, amelyek megszólítják a résztvevőket. Például tapintható Rubik-kockát és különböző társasjátékokat lehet bekötött szemmel kirakni, játszani. Ez nyilván még érdekesebb, ha van ott érintett hallgató, akivel ki lehet próbálni. Őket, hogyha tudjuk, akkor bevonjuk. Illetve sportnapokon például kerekesszékes kosárlabdát lehet játszani, vagy akadálypályán végigmenni; ezeket szeretik a hallgatók.

Nagy Katalin

Nagy Katalin esélyegyenlőségi referens, fotó: Kovács-Jerney Ádám

Ha jól tudom, most már országosan elő van írva, hogy minden egyetemen biztosítani kell a fogyatékossággal élő hallgatók esélyegyenlőségét.

JN: Így van, minden egyetemen van egy fogyatékosügyi koordinátor, aki koordinálja a hallgatóknak járó szolgáltatásokat, támogatásokat, ezzel biztosítva az egyenlő esélyű hozzáférést.

NK: Élő kapcsolatunk van nagy egyetemekkel, átveszünk egymástól jó példákat, segítjük egymást. Vannak kis egyetemek, ahol még most próbálkoznak új szolgáltatások bevezetésével, velük évről évre személyesen, és gyakrabban valamilyen fórumon találkozunk, segítjük őket.

Segítik a fogyatékossággal élő hallgatók egyetemen való boldogulását. A hétköznapjaikban is tudnak segíteni? Mennyire terjed túl ez a kapcsolat az egyetem falain?

NK: Próbáljuk nekik megtanítani, hogy boldoguljanak a mindennapokban, és minél több dolgot meg tudjanak egyedül is oldani.

JN: A látássérültekkel kapcsolatban például az a célunk, hogy a szakemberek megtanítsák nekik az útvonalakat. Nyilván egy-két helyre elkísérjük őket, ahol még soha nem voltak, de fontos, hogy legalább itt, Szegeden belül önállóan tudjanak közlekedni, senkinek ne legyenek kiszolgáltatva.

JN: Én azt gondolom, hogy az irodánk egyik fő előnye, hogy nagyon személyes kapcsolatot ápolunk a hallgatókkal. Sokszor visszajönnek, e-mailt írnak: most a vizsgaidőszakban is több hallgató írt, és megköszönte nekünk, hogy segítettünk a vizsgaidőszakban vagy a tanulmányai során. A végzett hallgatóink között is vannak, akikkel kapcsolatban maradtunk. Nemrégiben volt egy konferenciánk, ahol például egy itt végzett, hallássérült orvost hívtunk el előadónak, aki az egyetemi éveiről és a Sansz Irodával kapcsolatos pozitív élményeiről mesélt.

Milyen eseményen lehet legközelebb a Sansz-szal találkozni?

JN: Idén először a magyar parasport napja alkalmából szervezzük meg a Parasport hete rendezvénysorozatot, Együttműködve az IKIKK Sport és Egészség Fejlesztési Programjával és a JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézetével. Február 24–27 között minden nap lesz egy parasportág, amit ki tudnak próbálni a hallgatók. Lesz csörgőlabda, asztalitenisz, ülő röplabda és futás. Az SZTE JGYPK Topolya sori Sportcsarnok lesz a helyszín, ahol fogyatékossággal élő személyekkel tudnak majd sportolni a hallgatók, vannak parasportoló hallgatóink is, akik már az olimpián is egész szép eredményeket értek el. Velük is lehet majd találkozni. 27-én 10 órától ők tartanak élménybeszámolót a párizsi nyári paralimpiai játékokról. Várjuk a hallgatókat, a Sansz Iroda közösségi oldalán hamarosan elérhető lesz a jelentkezési felület.

Balog Helga
Fotó: Kovács-Jerney Ádám

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek

Készítő