Ignácz Ferenc, az SZTE Fizikai Intézet mesteroktatója.

„Tudjátok, Ignácz tanár úrnál láttuk!” – Ignácz Ferenc másfél év alatt többezer diákot ért el fizikai bemutatóival

Május 24-én és 25-én tartja a tanév utolsó, összefoglaló KísérletEST bemutatóját Ignácz Ferenc mesteroktató az SZTE Fizikai Intézet Budó Ágoston előadótermében, szeptembertől pedig érkezik majd a folytatás. A népszerű fizikus évek óta celebrálja kísérleti „showműsorait” a Szegedi Tudományegyetem vonzáskörzetében. Mostanra már felismerik az utcán a diákok.

Ahogyan Öveges József professzornak felbecsülhetetlenül sokat köszönhet a magyar fizika, mert televíziós sorozatai nélkül ki tudja hány mai fizikus választott volna más pályát, úgy ma is azok a középiskolai tanárok tartják a lelket a tárgy oktatásában, akik élményszerűvé tudják tenni a fizikát. Egyik közülük Ignácz Ferenc, az SZTE Fizikai Intézet mesteroktatója és kísérleti mutatványosa, aki minden hónap végén 150-180 látogató előtt tart tematikus előadássorozatot KísérletEST címmel az intézet Budó Ágoston előadóteremben.

Kísérletei elsősorban a középiskolás diákokat és tanáraikat célozzák, de minden alkalommal jönnek általános iskolás diákok is. Az érdeklődés rendszerint akkora a bemutatók iránt (volt alkalom, hogy állva sem fértek be a terembe), hogy hamar kiderült, a pénteki produkció nem lesz elegendő, szombaton is meg kell ismételni. Így már nincs gond a terem befogadó képességével, a Szeged környéki településekről is be tudnak jönni a diákok, illetve az általános iskolásokat el tudják kísérni a szüleik.

Ignácz Ferenc 1989 óta az SZTE Fizikai Intézet munkatársa; pályája során az orvosegyetem bőrgyógyászati klinikáján Kemény Lajos professzor mellett részt vett olyan lézeres eszköz építésében is, amelyet mostanra a világ minden részén használnak. Elsősorban az elsőéveseket oktatja gyakorlaton, de olykor Szabó Gábor professzort helyettesíti előadáson. Oktatói munkájáért a hallgatók már kétszer szavazták meg neki az Aranykréta Díjat. Tavaly óta pedig Ignácz Ferenc a Magyar Ezüst Érdemkereszt tulajdonosaként pakolja kocsiba az előadás teljes felszerelését, hogy a szegedi KísérletEST bemutatók mellett a környező települések iskoláinak meghívására kitelepüljön a fizika mutatványaival. Produkcióiból az idők során ismeretterjesztő műsor lett, az ember úgy érzi, akár belépődíjat is szedhetne utánuk, és időnként ő maga is vándorcirkusznak hívja ezeket a kiszállásokat.

Ignácz Ferenc, az SZTE Fizikai Intézet mesteroktatója.

Ignácz Ferenc, az SZTE Fizikai Intézet mesteroktatója. Fotó: Molnár Dániel.

Ignácz Ferenc sodró és humoros bemutatóinak minden percén érezni, hogy szereti a fizikát. Akárcsak annak idején Öveges József előadásai, az ő kísérletei is érdekesek, kapcsolódnak az iskolai fizikához, és tanári alkatától válnak igazán különlegessé. Túlzás nélkül mondja egy szegedi középiskolai tanárnő, hogy diákjai Ignácz Ferencet már az utcán is megismerik. Kiváló tanárként kísérletei közben időnként tudatosan tesz úgy, mintha a diákkal együtt drukkolna és csodálkozna, és mindig tudja, mikor kell megmagyarázni, vagyis varázstalanítani a jelenséget, és mikor kell úgy tenni, mintha ő maga is meglepődött volna az eredményen. A krónikás pedig azon kapja magát, hogy egy teremnyi diákkal együtt kíváncsian keresi a bemutatott jelenség okát, találgatja a kísérlet kimenetelét, vajon miért úgy történik, mi lenne, ha egy-egy paraméter megváltozna. Egyszóval, Ignácz Ferenc – minden jó tanár álma! - a diákot menet közben készteti gondolkodásra, előrejelzések megfogalmazására, az adatok, léptékek összehasonlítására, vagyis arra, hogy a kutatóéhoz nagyon hasonló figyelemmel kövesse a kísérletet.

Mindenki nyer ezzel: a tanárok új kísérleti metodikát és eszközöket ismernek meg, amit hasznosítani tudnak; az SZTE Fizikai Intézete eléri a középiskolásokat és izgalmas képet tud mutatni nekik a fizikáról; a diák pedig szórakozva tanul, és erre a tudásra a középiskolai tanárok beszámolói szerint a fizikaórán később is lehet arra hivatkozni: „Tudjátok, Ignácz tanár úrnál láttuk!”. A tanári vélemények egybehangzóak, hogy a tudás jobban rögzül, ha a kísérletekkel élményszerűvé válik a tanulás. A tanárok általános vélekedése szerint szó sincs szakmai versengésről, sőt, ha a diákok nemcsak a tanáruktól, hanem egy számukra idegen egyetemi oktatótól ugyanazt hallják, de másképp, akkor ez megerősíti kapcsolatukat tanárukkal és új szemléletet ad nekik.

Ignácz Ferenc maga tervezi és végzi kísérleteit, amelyek között olykor igen kalandosak is vannak (lásd a folyékony nitrogénnel kilőtt flakon vagy a hangfrekvenciával keltett szinuszos formájú lángok mutatványát) és rendszerint meglepő az eredményük. Amit hajlamosak vagyunk szórakoztatásnak látni, amögött felkészülés, módszertan és gyakran a felszerelések fejlesztése van. Az SZTE fizikusának bevallott célja, hogy olyan kísérleteket is bemutasson, amelyeknek kivitelezésére a legtöbb iskolában nem lenne lehetőség, de a tanár a későbbi fizikaórákon vissza tud rájuk utalni. Az SZTE Fizikai Intézet oktatási szertárát ennek érdekében tudatosan bővítik. Az idei áprilisi KísérletEST-en például Ignácz Ferenc olyan feszültségmérő eszközt épített a kísérletbe, amely digitális jellé alakítja a mért eredményeket, és így kijelzőn voltak követhetők az adatok. Ugyanezen az előadáson működő ködkamrát is bemutatott, ami végképp nem része egy középiskolai szertárnak.

Ignácz Ferenc, az SZTE Fizikai Intézet mesteroktatója.
Fotó: Molnár Dániel.

Ignácz Ferenc bemutatóit 2023-ban csaknem 2800 diák látta, idei közönsége pedig mostanáig 600-at számlál. 100 kilométeres távolságig meghívásra időnként kijár az iskolákba (nagy munka dobozolni, autóba rakni, felcipelni, kipakolni), volt már Kecskeméten, Cegléden, Kiskunhalason, Kiskunmajsán, Gyulán, Bácsalmáson, Mórahalomon, Üllésen; és rendszerint szervezett iskolai csoportokat fogad az SZTE Fizikai Intézetében. A Ceglédi Kossuth Lajos Gimnáziumból például idén minden bemutatójára érkezik egy-egy 25-40 fős diákcsoport, a diákokat Gácsné Hajas Viktória fizikatanárnő hozza, aki a Szegedi Tudományegyetem fizikatanári szakán szerezte diplomáját pár éve. A legtöbb látogató szegedi középiskolákból érkezik, és jönnek Békéscsabáról, Kecskemétről, Makóról, Kiskunfélegyházáról, Hódmezővásárhelyről, Üllésről, Pusztamérgesről, Bajáról, Kiskunmajsáról, sőt voltak már érdeklődők Budapestről, Székesfehérvárról és Bicskéről is.

A kísérleti bemutatók persze a közösségi médiában is népszerűek. Az SZTE Fizikai Intézet Instagram oldalán minden bemutatóból közzétesznek egy-egy rövid videót a legjobb pillanatokból; az egyik ilyen videót cikkünk irásakor már több mint 580.000-en megtekintették, és alatta számos kommentben méltatják Ignácz Ferenc munkáját.

A KísérletEST sorozat végén a felsőoktatási felvételi előtt álló hallgatók a 2024. szeptemberi felvételi időszaktól kezdve intézményi többletpontokat is szerezhetnek. Ehhez először is előzetes, speciális regisztrációra van szükség az SZTE Modulo rendszerében. Az eljárás végén összesen 25 felvételi pont szerezhető a fizika, fizikatanár, biomérnöki, környezetmérnöki, vegyészmérnöki szakokra, amennyiben a jelentkező az előadások legalább 80%-án rész vesz, az utolsó alkalom során megírt tesztet pedig legalább 80%-ra teljesíti.

Panek Sándor

A borítóképen: Ignácz Ferenc, az SZTE Fizikai Intézet mesteroktatója. Fotók: Molnár Dániel

A KísérletEST sorozat májusi záró előadása: "Látványos évadzáró kísérletek több témakörből"
2024. május 24-én (pénteken) 16 órától, ismétlése május 25-én (szombaton) 11 órától.
Helyszín: Budó Ágoston tanterem (Szeged, Dóm tér 9.)
Szeptemberben érkezik a folytatás!


esza_felso

Számold ki a pontjaid!



Pontkalkulator_grafika

Nyiss a Jövőd Felé!







Hallgatóink mondták


Olasz_BalazsOlasz Balázs - ZMK, előadóművész – klasszikus orgona

Mindig is tudtam, hogy zenész akarok lenni, már ötévesen a rádiót hallgatva operákat énekeltem. Később jött a zongora szeretete. Általános iskolában azt mondtam, hogy zongoraművész leszek, ez annyiban módosult, hogy orgona lett belőle. Békéscsabára jártam zenei konzervatóriumba, és a nyári kurzusok során volt szerencsém Szegeden is zenélni, ekkor szerettem bele a városba. Hogy miért pont Szegedet választottam a zenei pályám szempontjából? Mert ezen az egyetemen nagyon magas színvonalúan tanítanak, és közel van a lakóhelyemhez. Plusz megtalálható a városban az a pezsgés (koncertek sorozata), amire egy zenésznek szüksége van.



Krizsan DaniellaKrizsán Daniella – BTK, szabad bölcsészet

A felvételi előtt a kommunikáció, a média és a nyelvtudományok érdekeltek. Végül szabad bölcsészet szakra jelentkeztem, mert így szakiránynak a kommunikáció- és médiatudományt vettem fel, minor képzésnek pedig a nyelvtechnológiát. A szakon családias a környezet, a tanárok szinte olyanok, mintha segítőkész szülőként lennének mellettünk. Mesterképzésre is szeretnék jelentkezni, kommunikáció- és médiatudomány szakra, ahol majd a humánkommunikáció kutatásra szeretnék specializálódni. Célom, hogy kifejlesszek egy olyan módszert, amivel az emberek gyorsabban tanulnának meg idegen nyelveket.




További hallgatói vélemények >>>


Események

Rendezvénynaptár *