Darázs József festőművész EGYSZER című kiállításának megnyitójával, november 28-án ért véget a 28. Őszi Kulturális Fesztivál a Szegedi Tudományegyetemen. A művészt Dr. Nátyi Róbert művészettörténész méltatta.
A Bartók Béla Művészeti Kar dékánja, Dr. Nátyi Róbert köszöntőjében rámutatott: az első Szeged környéki népzenegyűjtő munkájára induló Bartók Béla a szomszédos Vajda-házból, egyenesen Balázs Béla lakásából kelt útra. Bartók, a bartóki modell a tiszta forrásokat kereste, akár Darázs József, aki olyan archaikus hagyományok lenyomatait, olyan őseredeti gondolatokat visz vászonra, amelyek nem is csak a magyar népművészetből, de az egyetemes tudásból merítenek.
Darázs József képei annak a mély megértéséről tanúskodnak, hogy a huszadik század végén, a huszonegyedik század elején, a modern kor eszközeivel, az évezredek hagyományához visszanyúlva is lehet újat mondani a ma emberének.
|
Darázs József festőművész kiállítása az SZTE rektori hivatalának átriumában. Fotók: Bartha Karina |
- A badacsonytomaji származású művészt a mitikus ábrázolások kulcsáról kérdeztük röviden. Milyen módon üzennek ma nekünk a mítoszok?
- A kérdés előfeltevése tehát, hogy ezeknek a munkáknak köze van a mítoszokhoz, ebben egyetértünk. Ezekben a képekben erősen jelen van a népművészeti hagyományunk, legalábbis a belső összefüggéseit tekintve. Nagyon áttételesen a mítoszoknak bizonyos parafrázisát ismerhetjük fel bennük. Elsősorban a naphérosszal, a naphőssel kapcsolatos kozmikus őstudás raktározódik bennük, ami a népmesékben, a népművészet tárgyi megnyilvánulásaiban is megfigyelhető. De attól tartok, hogy a képek üzeneteinek a megfejtéséhez hosszas elmélyülésre van szükség. Nem beszélve arról, hogy kortársművészetről beszélünk, ami eleve megkíván egyfajta háttértudást, ami nélkül nehéz hozzá közeledni.
Darázs József, Axisok (2020, akril, farost, 80x100 cm).
- Az Axisok, tengelyek című képemet a világtengelyek osztják fel, látható rajta a meridián, a nadír, a mélypont és így tovább. De a képen szereplő figurák kezei például indiánmotívumok. Kígyók, amelyeknek a különböző kultúrákban nagyon sok jelentése van – testiség, bölcsesség, sátán stb. De a festmény középen látható lépcsőspirál is fontos eleme a mitikus gondolkodásnak, az egyetemes tudás megszerezhetőségének a határait ábrázolja. Nagy Imre indiánkutató, aki többször járt kint kutatni Amerikában, így a nevét még ott is ismerik, nagyon alapos dolgozatokat írt ezekkel a témákkal kapcsolatban. A 2018-ban megjelent kötetemhez is ő késztette a bevezető tanulmányt.
Az estét Zoltai Attila festőművész Led Zeppelin és Beatles dalok gitárfeldolgozásaival színesítette. Fotó: Bartha Karina
A kiállítást január 15-éig tekinthetik meg az érdeklődők munkanapokon reggel 8-tól este 8 óráig.
Balogh Gyula
A borítóképen: Darázs József festőművész. Fotó: Bartha Karina