2023. november 15. napján a JATE Klub adott otthont a félév első TEA House rendezvényének, amely Programismertető TEA House – TEA Lehetőségek a Szegedi Tudományegyetemen címmel várta az SZTE oktatóit egy szakmai előadással egybekötött oktatói műhelybeszélgetésre.
Az eseményt Prof. Dr. Gellén Klára, az SZTE oktatási rektorhelyettese nyitotta meg. Köszöntőjében emlékeztetett arra, hogy a Szegedi Tudományegyetem jelenleg is zajló oktatásmódszertani fejlesztése nem újkeletű dolog. Az egyetem korábban is aktívan támogatta oktatóit módszertani tréningekkel, amelyeket már több száz kolléga sikeresen elvégzett és azóta is alkalmaz tanítási gyakorlatában. A jelenlegi hallgatóközpontú oktatásmódszertani programok továbbra is a hallgatói sikeresség elősegítését célozzák azáltal, hogy a hallgatóközpontú tanítás, értékelés szemléletét közvetítik az SZTE oktatói számára különböző programokon keresztül.
Prof.Dr. Gellén Klára, az SZTE oktatási rektorhelyettese, Fotó: Kovács-Jerney Ádám
Rektorhelyettes Asszony kiemelte továbbá, hogy a folyamatos fejlődés lehetősége mindannyiunk előtt ott áll, a life-long learning nem csak hallgatóink, de oktatóink és dolgozóink sikerességének kulcsa is. Ahogyan az egyetem oktatói saját szakterületükön, tudományos kutatásaikban elmélyednek, bővítik ismereteiket és nagyobb tudásra tesznek szert, úgy az oktatási tevékenységükben is fontos, hogy az előadói, gyakorlatvezetői, csoportvezetői, oktatói, pedagógiai kvalitásaikban való fejlődés is megtörténhessen. A Tanulási Eredmény Alapú (TEA) tréningek és oktatói műhelyek célja, hogy az SZTE oktatói számára pedagógiai készségeik fejlesztésében nyújtsanak egyéni és csoportos támogatást. A TEA programok során a teljes oktatási folyamatot lefedő módszerekkel találkozhatnak az oktatók, hiszen fontos, hogy ne csak a kurzus felépítése és a tanítási gyakorlat, de a hallgatók értékelése is tükrözze a hallgatóközpontú megközelítést. Rektorhelyettes Asszony kitért továbbá arra is, hogy az oktatás, így az oktatók célja mindenekelőtt az, hogy az egyetem támogatásával a hallgató eljusson a diploma megszerzéséig. Ebben a folyamatban természetesen a hallgatónak is aktív és elhivatott szerepet kell vállalnia, azonban az oktató is lényegi szerepet játszik abban, hogy a hallgató motivált és céltudatos legyen, sikeresnek érezze az SZTE-n töltött idejét. Ez nem csak a hallgató számára jelent sikert, de az oktató számára is.
Sütő Erika mesteroktató, TEA tréner, Fotó: Kovács-Jerney Ádám
A megnyitót követően Sütő Erika mesteroktató, TEA tréner tartott egy rövid előadást arról, hogy miért szükséges és hasznos napjaink egyetemi oktatásában a tananyagközpontú tervezési modell átformálása, és mennyivel hatékonyabb, előremutatóbb a hallgatóközpontú megközelítés. Trénerünk – akivel az oktatók találkozhatnak is a közeljövőben tréningjeinken – felhívta a figyelmet arra is, hogy a tanulási eredményekhez kompetenciafejlesztés vezet, és ez más tanulásszervezési eljárást és értékelést jelent, mint amit a frontális munkaformával el lehet érni. A módszertani szakember hangsúlyozta, a hallgatóközpontú oktatás és a tanulási eredmény alapú szemlélet már nem választás kérdése. Az egyetemi oktatók esetében a tudományos ismereteken túl a tanításhoz napjainkban már szükség van hozzáadott pedagógiai értékre is, ez elkerülhetetlen, ha a felsőoktatási intézmények között az SZTE a kiemelkedő szerepét meg kívánja őrizni. (Az SZTE a Quacquarelli Symonds lista alapján folyamatosan a legjobb magyar felsőoktatási intézmény, több mint egy évtizede első helyen végez a vizsgált magyarországi egyetemek között.)A TEA szemlélet alkalmazása az egyetem, az oktatók és a hallgatók sikerességét szolgálja, ugyanis a szemlélet lényege, hogy a hallgatók, szakmailag és módszertanilag is megfelelő oktatói iránymutatással egyetemi éveik alatt megszerezhessék és elsajátíthassák azt a tudást, azokat a képességeket és további más kompetenciákat, amelyeket a munkaerőpiacon magabiztosan kamatoztathatnak majd választott hivatásukban.
SZTE TEA House - Oktatói Iránytű
Igaz, hogy egy módszertani változás nagy munkával jár, de a TEA szemléletváltás számtalan előnyt tartogat oktatói számára, melyek közül a tréner néhányra személyes példákkal is rávilágított, a legfontosabbakat pedig a szervezők az alábbi Iránytű formájában rögzítették.
dr. Patyi Zsófia, az Oktatási Igazgatóság oktatási főelőadója, Fotó: Kovács-Jerney Ádám
A Programismertető TEA House végén dr. Patyi Zsófia, az Oktatási Igazgatóság oktatási főelőadója beszélt arról, hogy milyen tréningek és műhelyek várják az SZTE érdeklődő oktatóit a jövőben. A főelőadó kitért arra is, hogy a TEA House – Oktatói Műhelyt kifejezetten azzal a céllal hozták létre, hogy az SZTE oktatói havi rendszerességgel egy adott témakör, hívószó mentén oszthassák meg egymással jó gyakorlataikat, illetve a TEA House kötetlen formájában bátran fordulhassanak kérdéseikkel a módszertani szakemberekhez. Felemelő volt annak megtapasztalása is, hogy a TEA House rendezvényen olyan oktatók is megjelentek, akik korábban már részt vettek az Oktatási Igazgatóság tréningjén, és örömmel osztották meg újonnan alkalmazott módszereiket, megoldásaikat a közönséggel, az oktatói közösséggel. A TEA House – Oktatói Műhely utolsó fél órája inspiratív, őszinte, szakmai kérdéseket, gyakorlatokat és tapasztalatokat felvető, összegző, egymásra reflektáló, közös, kötetlen beszélgetéssé formálódott, melyben aktívan és egyenlően vett részt minden jelenlévő.
Izgalmas és inspiratív módszerek hangoztak el Sütő Erika mesteroktató, TEA tréner előadásán, Fotó: Kovács-Jerney Ádám
Az Oktatási Igazgatóság az OMIK Digitalizációs és Módszertani Fejlesztő Programja ezúton is szeretettel várja az érdeklődő oktatókat az elkövetkezendő Oktatói Műhelyekre 2023. november 29-én és december 13-án 16.30-tól a JATE Klubba. A klub a TEA House rendezvényre – nomen est omen – most is különleges teákkal készült.
Azon oktatók és PhD hallgatók számára, akik egy délutáni műhelymunkán túl hosszabb időt is szeretnének módszertani fejlődésükre fordítani, az Oktatási Igazgatóság és az OMIK Digitalizációs és Módszertani Fejlesztő Programja ezúton is ajánlja a kétnapos Hallgatóközpontú Oktatásmódszertani tréningeket. Ebben a félévben három különböző tematikájú, a TEA szemlélet elsajátítását elősegítő tréning érhető el az SZTE oktatói számára, melyek célja, az oktatók támogatása:
- a tantárgyi követelmények eredményorientált meghatározásában és értékelésében,
- a hallgatóközpontú tanítási-értékelési folyamat megtervezésében és kivitelezésében,
- a tanítási gyakorlat hallgatóközpontú módszereinek elsajátításában.
A tudás és a készségek átadásának folyamatos fejlesztése érdekében az SZTE vezetése kiemelten ajánlja oktatói számára a TEA programokat, ahol kreatív ötletekkel, tapasztalatok megosztásával, módszertani támogatással fejlődhetnek az egyetem érdeklődő oktatói. A TEA programoknak köszönhetően az értékes oktatói munka támogató környezetben újulhat meg, ahol a tanulási eredmény alapú oktatási személet erősítése mellett lehetőség van az oktatók tapasztalatcseréjére és a jógyakorlatok megosztására is.
SZTEinfo - Patyi Zsófia
Borítókép: Programismertető TEA House - TEA Lehetőségek a Szegedi Tudományegyetemen
Fotó: Kovács-Jerney Ádám