Bezár

Hírarchívum

okrobnyit

Oktatást segítő robotok az SZTE-n

Oktatást segítő robotok az SZTE-n

2022. március 09.
4 perc

Oktatási célú robotok felhasználási lehetőségeivel ismerkednek az SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet hallgatói – a tanulók a diploma megszerzése után ennek köszönhetően akár arra is képesek lesznek, hogy speciális nevelésű gyerekeket is bevezessenek a programozás, a robotika világába, ami a jövő embere számára elengedhetetlen tudás lesz.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A robotok már most is szinte az életünk minden területén jelen vannak, éppen ezért a gyerekeket olyan szakmákra kell felkészíteni, amelyek ma még nem is léteznek, de a mindennapjaikat minden bizonnyal végig kísérik majd a különböző gépek és a programozás kíséretében. Ennek köszönhető az is, hogy egyre ismertebb és elterjedtebb az úgynevezett oktatást segítő robotok alkalmazása is. Az átlagos, a speciális nevelési igényű és a kiemelkedő tehetségű gyerekek számára egyaránt kínálnak olyan modern pedagógiai eszközöket, amelynek segítségével sikeresebb lehet a tanuló, a pedagógus és végső soron a tanulás folyamata is. 


r1cs


- Teljesen más szakmák, feladatok várnak 5-10 éven belül vagy lehet, hogy még hamarabb a gyerekekre. Azok, akik a 7-8. osztályból kikerülnek, és egy szakmát tanulnak, idővel biztos, hogy szükségük lesz arra is, hogy programozni tudjanak, robotokat, gépeket működtessenek és vezéreljenek. Ez akár az értelmi fogyatékos gyerekek számára is egy nagyon fontos kihívás lehet. Éppen ezért vezettük be mi is az SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézetben azt, hogy robotikát tanítunk, hiszen ha a pedagógus nem tudja ezt használni, akkor arra nem tudja a gyereket sem megtanítani, felkészíteni – kezdte gondolatait Mucsiné Erdei Mónika, az SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet, gyakorlati oktatója.


me


A gépek egyszerű programozása csupán egy, a rengeteg lehetőségből, amelyekkel segíthetik a pedagógusok munkáját. Az oktatási célú robotoknak alapvetően három nagy csoportja van: a humanoid robotok, amelyek valamilyen tulajdonságukban – alakjukban, hangjukban – emlékeztetnek az emberre, a másik két csoport viszont megjelenésében sem emberszerű – a padlórobotok mellett már vannak komplexebb programozást igénylő robotok is, melyeket a felső tagozatban használnak elsősorban. Minden oktatási robotnak megvannak a sajátos előnyei és funkciói.

- Reméljük, hogy a robotok alkalmazásával egy olyan oktatási környezetet tudunk létrehozni, amely nagyon személyre szabott tud majd lenni. Vagyis, amely során mindenki tud olyan feladatot találni, ami a számára kihívást és motivációt jelent. Éppen ezért nagyon jól használható a sajátos nevelési igényű gyerekek tanításában, a normál, vagy tipikus fejlődésmenetű gyerekek esetében, illetve a tehetséggondozásban is mindez, mert ott a gyerek saját maga úgy tudja adaptálni a feladatot, majd kreatívan tovább gondolni és leszűrni azt, hogy ez számára is  egy  jó lehetőség - hangsúlyozta Mucsiné Erdei Mónika, aki az SZT Bárczi Gusztáv EGYMI intézményvezető-helyettese is.

A robotok bizonyos fejlesztési menet során jelenthetik az első lépést. Például a padlórobotokkal elvégzett feladatok után már az absztrakció segítségével egy másik, robot nélküli feladatsorban használható tapasztalatként jelentkezik a játékos gyakorlat során megszerzett tudás. Ezzel a metódussal a papíralapú feladatokon át, akár a számítógépes programozásig is eljuthatnak a sajátos nevelési igényű diákok is. Ezt segíti az oktatási célú robotok egy másik típusa. 

- Az úgynevezett ArTec robotok is nagyon különlegesek. A LEGO-hoz hasonlóan kis kockákból állnak, amelyeket össze lehet különféle módokon illeszteni és ezekből lehet különböző alakokat építeni. Tartoznak még hozzá különböző eszközök, elemek is, olyan mint az érintő szenzor, amit, ha beleépítünk a robotunkba, akkor a különböző távolságokat érzékeli és be lehet úgy programozni, hogy az adott akadály előtt megálljon vagy éppen meginduljon vagy kövesse a kezünket. Egy másik lehetőség a fényszenzor, amivel különböző fényjelzéseket lehet programozni. Az ozobotok vonalkövető robotok, fekete vonalon haladnak végig. Különböző színek segítségével, kódokat tudunk neki adni. Ez alapján különböző mozgásokat tudnak végezni. A gyerekek pedig a kódok segítségével saját pályát tudnak rajzolni - emelte ki az ATec robotok és az ozobotok előnyeit Varga Andrea, aki a Szegedi Tudományegyetemen szerzett gyógypedagógus diplomát, és részt vett a képzési program kidolgozásában is.   

A robotok hasznosak lehetnek a kompetencia, a szövegértés, a szociális készségek vagy akár a finommotorika fejlesztésében is. Emellett a mindennapi életben és a munka világában is egyre inkább jelen van a robotika, a programozás.


ozobot

- A negyedéves gyógypedagógusoknak az IKT kurzuson tanítunk robotikát, megismertetjük őket az eszközökkel, az alapelvekkel, hogy amikor kikerülnek a pályára, akkor a diákok felé ezt tudják közvetíteni. Emellett az esélyegyenlőséget is biztosítsuk a gyerekek számára, hogy legyen munkájuk 5-10 múlva is. Készült egy 15 órás felnőttképzési program is a témában, és ezt hamarosan továbbfejlesztjük egy 30 órás akkreditált továbbképzéssé pedagógusoknak – cél az inklúzió segítése IKT eszközökkel - zárta gondolataitMucsiné Erdei Mónika, aki februártól már mesteroktatóként tanít a Szegedi Tudományegyetemen.

 

 

SZTEinfo/Lévai Ferenc

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek