Ipari termék- és formatervező szak indul hamarosan a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karán. Az SZTE számára kiemelten fontos a versenyképesség, ezért képzési palettáját és partnerhálózatát folyamatosan frissíti, ezzel is fejlesztve a duális képzések lehetőségét.
Csonka János, az autógyártás úttörője a Tisza parti városban látta meg a napvilágot, majd lett a magyar technikatörténet kiemelkedő alakja. A Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karán tanuló utódai számára is az egyik legnagyobb kihívás, hogy tájékozottak legyenek a legújabb irányokkal, trendekkel kapcsolatban. A Mérnöki Kar ebben partner és többek között szeptembertől új, a piac igényeihez igazodó képzést is indít.
- A Mérnöki Karra jellemző, hogy folyamatosan fejlődik, egyre több szakot tudunk indítani. A gépészmérnök szak mellett a mechatronikai mérnök szak BSc és MSc területen is elérhető. Ezen kívül az élelmiszermérnöki képzésben is mindkét szinten tanítják kollégáim a hallgatókat. Emellett folyamatosan fejlesztünk és indítunk új szakokat. Ezek közül kiemelném az ipari termék- és formatervező szakot, ami hamarosan tud indulni. Ez a képzés szorosan kapcsolódik a gépészmérnöki ismeretekhez, hiszen egy szép formavilágnak a gyakorlati megvalósíthatósága, megfelelő szilárdsága, megfelelő funkcióinak a hibátlan ellátása komoly mérnöki tudást igényel. Emellett ezen ismeretek kiegészülnek különböző grafikai, művészi képességekkel, amelyeket meghívott oktatók fognak majd tanítani a hallgatóknak. Ez egy több Karra kiterjedő együttműködés lesz, de a képzés legnagyobb részét, mi, a Mérnöki Kar oktatói fogjuk biztosítani - mondta el Dr. Péter Szabó István, az SZTE MK docense, a mérnöki duális és képzési központ vezetője.
Ezen az izgalmas területen már komoly múltja van a Mérnöki Karnak. Kiemelkednek a hallgatók által tervezett és gyártott versenyautók, amelyek több kategóriában is díjnyertesek, többek között a legszebb versenyautónak járó különdíjat is elnyerte már az egyik SZTE-s pneumobil.
Az SZTE mérnökképzése nemzetközi mércével mérve is világszínvonalú, aminek egyik oka az, hogy az ipar szereplői szívesen kooperálnak a felsőoktatási intézménnyel. A Mérnöki Karnak 55 partnercége van, mindegyik, ágazatának legjobbjaihoz tartozik. Ez a párhuzamos tanulási, tapasztalatszerzési lehetőség az úgynevezett duális képzés, amellyel egyre több hallgató él.
-A duális képzést azért tartom hasznosnak, mert egy gyakorlatorientált képzés, amelyben az alapoktól kezdve fokozatosan felépítik az oktatást. A képzés első felében alapozó tárgyak vannak, mint fémipari alapismeretek, anyagismeret, gépelemek, valamint a duális partnervállalat részéről mérnökök és külön szakoktatók foglalkoznak velünk. A képzés második felétől pedig mentor mellett vagyunk, mindenki abban a gyáregységben és azon a szakterületen, amelyik érdekli, ami lehet minőségirányítás, projektmérnök, lehet termékfejlesztés vagy gyártástámogatás. Megismerkedhetünk a nagyvállalati kultúrával, a munka világával, ezáltal, ha végzünk az egyetemen, könnyebben be tudunk illeszkedni és már egyfajta szakmai tapasztalattal is rendelkezünk – összegezte a hallgatók szempontjából a duális képzés előnyeit Verasztó Rajmund, az SZTE MK III. éves gépészmérnök szakos hallgatója.
Az egyetemekkel történő együttműködés a partnercégek számára is előnyös. A vállalatok, amelyek gyakorlati oktatási helyet biztosítanak a hallgatóknak, több különböző ágazatból érkeznek. Van köztük olyan, amely elektromos autóknak fejleszt és gyárt hajtóműveket. A Mérnöki Kar számos kutatási-fejlesztési projekten dolgozik együtt a partnervállalatokkal. A duális és kooperatív képzésben részt vevő hallgatók így kiválaszthatják a számukra legmegfelelőbb szakmai területet és partnervállalatot, illetve lehetőségük van bekapcsolódni a kutatási projektekbe is.
-Örömmel tapasztaljuk, hogy egyre több hallgató marad a vállaltunknál és minőségirányítás, automatizálás, karbantartás vagy műszaki területen találja meg jövőjét. Két különböző tanműhellyel biztosítjuk a hallgatók integrációját, oktatását. Emellett a legmodernebb eszközöket ismerik meg, a legkorszerűbb plazmavágó gépektől, a porfestő üzemeken és megmunkáló központokon keresztül. Ezek működtetését, tervezését, irányítását ismerik meg a gyakorlatban nálunk – mondta el az SZTE egyik duális képzési partnere, a Linamar Hungary Zrt. toborzási munkatársa, Fórián Ildikó.
A magyar mérnökök közül egyre többen kapnak szerepet a vezető autógyártó cégeknél. Sok esetben egy tanulmányi verseny lehet a beugró a hallgatók számára az álommunkához. Az SZTE-n végzettek számára is jelentett már ugródeszkát egy-egy tanulmányi verseny.
Dr. Péter Szabó István volt a témavezetője Kozák Emesének, az SZTE gépészmérnök hallgatójának, akinek a munkáját Galamb József Díjjal jutalmazták, Kozák Emese korábban az Airrari Szeged pneumobil és a STECO Shell Eco-marathon csapatok csapatkapitánya volt.
- Kiváló példa a 2012-es pneumobil bajnokcsapatunk sikere. Akkori egyik bajnok csapattag hallgatónk már a versenyt rendező cégnél dolgozik, mint értékesítési mérnök. Azt hiszem, hogy ez rávilágít arra, hogy az egyre inkább terjedő, egyre több ágban jelenlévő hallgatói versenyek, a rendező vállalatok szándékát fejezik ki, miszerint a legjobb képességű, a leginkább kipróbált mérnökhallgatókból szeretnék kiválogatni az új munkaerőt. Néhány Forma-1-es csapatban belépési követelmény a mérnökök részéről, hogy előbb meg kell járni a Formula Student versenyt - hangsúlyozta Dr. Péter Szabó István, az SZTE MK docense.
Ahogyan Csonka János új megoldásokat keresett az autógyártásban, úgy alkalmazkodik a hazai felsőoktatás, élén a Szegedi Tudományegyetemmel a mérnöki világ folyamatos változásaihoz. A nemzetközi versenyeken elért eredmények és a világcégeknél tapasztalható foglalkoztatás alapján elmondható, jó úton jár a mérnökképzés.
SZTEinfo/Lévai Ferenc
Fotó: SZTE MK