Egy éve csatlakozott a Szegedi Tudományegyetem az országos Tanítsunk Magyarországért programhoz rekordszámú hallgatóval. Ennek alkalmából mentorok, mentortanácsadók és iskolai koordinátorok számoltak be az elmúlt év eredményeiről a program iránt érdeklődő egyetemistáknak a 2022. február 17-i nyílt napon. Dr. György László, gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkár a rendezvényen elmondta, hogy a Tanítsunk Magyarországért program meghatározó élményekhez juttatja a vidéki településeken élő általános iskolásokat.
„A Szegedi Tudományegyetemmel egy éve csatlakoztunk az országos Tanítsunk Magyarországért programhoz rekordszámú hallgatóval. Ez alatt az idő alatt már több mint 1000 SZTE-s kapcsolódott be a kezdeményezésbe, közülük körülbelül 300-an váltak mentorrá, ami mindenképpen jelentős siker. A program célja, hogy perspektívát nyújtson a vidéki településeken élő általános iskolásoknak a pályaválasztásban, továbbtanulásban, és hogy élményekkel gazdagítsa őket " – mondta el Prof. Dr. Badó Attila, a szegedi Tanítsunk Magyarországért programot koordináló SZTE Junior Akadémia elnöke a nyílt napon, a Szegedi Tudományegyetem Rektori Épületében.
![IMG_7873 IMG_7873](/site/upload/2022/02/img_7873_450x330.png)
Dr. Habil. Újvári Edit, az SZTE Junior Akadémia igazgatója kiemelte: nagyon sok pozitív visszajelzés érkezett az őszi mentorálással kapcsolatban a diákoktól és a szülőktől, várják a régi és új mentorokat az iskolákba. „A programhoz ebben a félévben 16 dél-alföldi település 21 általános iskolájának 35 osztálya csatlakozott" – összegezte.
![IMG_7965 IMG_7965](/site/upload/2022/02/img_7965_450x330.png)
„Magyarországon – ahogy a világon mindenütt – vannak olyan, a munka és a továbbtanulási lehetőségektől távol eső kistelepülések, ahonnan a gyerekek nem tudják befutni azt a pályát, amelyre a képességeik alapján alkalmasak lennének” – mondta Dr. György László, gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkár. Kiemelte, hogy az ezeken a kistelepülésen élő gyerekeknek – noha 98 százalékuk továbbtanul – az 54 százaléka csupán általános iskolai végzettséget szerez, szemben a 12 százalékos országos átlaggal. Kifejtette, elsősorban az a probléma, hogy ezek közül a gyerekek közül sokan 14 éves korukig nem hagyják el településük határát, így az ezt követő iskola- és közösségváltást is megpróbáltatásként élik meg. A Tanítsunk Magyarországért program meghatározó élményekhez juttatja ezeket a diákokat. A velük foglalkozó, hozzájuk korban közel álló mentoroknak pedig olyan kérdéseket is fel mernek tenni a gyerekek, amilyeneket másoknak nem.
![IMG_7928 IMG_7928](/site/upload/2022/02/img_7928_450x330.png)
Dr. Fendler Judit, a Szegedi Tudományegyetem kancellárja hangsúlyozta: az SZTE célja, hogy a dél-alföldi régióban semmi ne akadályozza meg a fiatalokat abban, hogy részt vehessenek a felsőoktatásban. A program is ehhez nyújt segítséget. Karikó Katalin, az SZTE kutatóprofesszora példáján keresztül továbbá rávilágított arra, hogy kitartó tanulással, a tanárok, mentorok segítségével milyen sikereket lehet elérni.
![IMG_7897 IMG_7897](/site/upload/2022/02/img_7897_450x330.png)
Prof. Dr. Rovó László, a Szegedi Tudományegyetem rektora megköszönte a mentorhallgatók munkáját. Biztatta az eseményen megjelent leendő mentorokat a segítő tevékenységre, hiszen azzal a társadalom hasznára cselekednek.
![IMG_8026 IMG_8026](/site/upload/2022/02/img_8026_450x330.png)
![IMG_8081 IMG_8081](/site/upload/2022/02/img_8081_450x330.png)
![IMG_8180 IMG_8180](/site/upload/2022/02/img_8180_450x330.png)
Az eseményen Szugyiczki Zsuzsanna és Márton Gábor mentortanácsadó oktatók mentorálási folyamatokról tájékoztatták az érdeklődő hallgatókat, míg Podmaniczki Éva, az Orosházi Vörösmarty Mihály Általános Iskola Czina Sándor Tagintézményének iskolai koordinátora a fogadóintézmények szemszögéből összegezte a tapasztalatokat.
![IMG_8127 IMG_8127](/site/upload/2022/02/img_8127_450x330.png)
Golovics Lilla, Gustafik Gergő és Lelóczki Éva kiemelkedő teljesítményükért mentornagyköveti megbízást vehettek át. Előadásukban személyes élményeket osztottak meg a hallgatósággal. Bemutatták, hogy azon túl, hogy a tanulmányaikban segítik a gyerekeket, közösségi programokra, kirándulásokra vitték el őket. Ezek hatására pozitív változásokat tapasztaltak meg mentoráltjaik életében. Többek között trambulinozni, bowlingozni, könyvtárba, színházba kísérték el a gyerekeket, akik közül sokan életükben először jártak Szegeden, vagy léptek ki a településről, ahol élnek.
SZTEinfo
Fotó: Sahin-Tóth István