Projektnyitó rendezvényen ismertették az SZTE és az ELTE gyakorló iskoláit érintő infrastrukturális fejlesztéseket december 9-én, a Szegedi Tudományegyetemen. A beruházások megvalósításával a részt vevő egyetemek célja a pedagógusi pálya népszerűsítése, amely közvetlenül hozzájárul a pedagógus-utánpótlás biztosításához.
A Szegedi Tudományegyetem és az Eötvös Loránd Tudományegyetem konzorciumi pályázata 1,499 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatást nyert az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolája, valamint az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium és az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium infrastruktúrájának és eszközállományának fejlesztésére.
A projektnyitó rendezvényen Prof. Dr. Rovó László, a Szegedi Tudományegyetem rektora elmondta: a társadalom számára alapvető fontosságú a lehető legmagasabb színvonalú tanárképzés. Ebben az SZTE kiemelt szerepet játszik, csakúgy, mint a régió szakember-utánpótlásának biztosításában.
Prof. Dr. Rovó László, a Szegedi Tudományegyetem rektora
Dr. Scheuer Gyula, az ELTE kancellárja arról beszélt, hogy a gyakorlóiskolai rendszer az ország legjobb közoktatási intézményeinek alapját adja. A most induló fejlesztések pedig hozzájárulnak ennek a színvonalnak a fenntartásához.
Dr. Scheuer Gyula, az ELTE kancellárja
Dr. Fendler Judit, az SZTE kancellárja azt emelte ki, hogy az elmúlt években rengeteg pályázatot nyert el az egyetem, de a gyakorló iskolák fejlesztésére eddig nem tudtak elegendő forrást biztosítani. A tanárképzés szempontjából azonban nemcsak az infrastruktúra fejlesztésének, hanem a tanárszakos hallgatók toborzásának is kiemelt jelentősége van. Ennek érdekében az SZTE pedagógus életpálya-modellt dolgoz ki, és ösztöndíj-programot indít a tanárképzés iránt érdeklődőknek.
Fejlesztések az SZTE gyakorlói iskoláiban
Európai uniós támogatással valósul meg az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola gyakorlati képzéssel, oktatással kapcsolatos infrastruktúrájának fejlesztése is. Dr. Dobi János igazgató elmondta: a mintegy 500 millió forintból részben megvalósul az iskolaépület korszerűsítése. Új bútorzattal és eszközökkel szerelik fel a tantermeket, modernizálják a testnevelés és a közösségi élet színtereit. Bővítik az elektronikus tananyagok használatához szükséges eszközparkot, és kiépítik a szélessávú internetelérést. Az IT eszközök beszerzése mellett megtörténik a cyber és robotika termek bebútorozása és felszerelése is. A fejlesztés során a parkettaburkolatok helyenkénti kijavítását, a két tornateremben a parkettaburkolat cseréjét és a pincehelyiségek oldalfalainak kijavítását is megvalósítják. Mindemellett a gimnáziumi épület egy kisebb tető szakaszán is felújítási munkákat végeznek.
Dr. Zsigriné Dr. Sejtes Györgyitől az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolája, Napközi Otthonos Óvodája igazgatójától megtudtuk: az ideális tanulási környezet megteremtése céljából a pályázati forrásból fejlesztik az iskola tantermeit és a tanításhoz kapcsolódó helységeket, a közösségi élet színtereit. Az intézményben 33 tantermet újítanak fel, többfunkciós okos csoportszobákat alakítanak ki, 15 videokonferencia-rendszert telepítenek, emellett táblagépeket, iskolabútorokat vásárolnak. Ökotudatos képzési helyszínként az udvaron egy nyitott tanterem is épül.
|
Az esemény készült fotók a galériára kattintva tekinthetők meg. |
Megújulnak az ELTE gyakorló intézményei is
Jankovics László, az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium igazgatója elmondta: a pályázati forrásból a 120 éves iskolaépület 3. és 4. emeleti tantermeinek teljes körű modernizálását végzik el, beleértve a padlóburkolatok és a bútorzat cseréjét. Emellett felújítják a tanulói mosdókat is.
Láng György igazgató az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium fejlesztéseit mutatta be. Hangsúlyozta: a pályázati forrásból az összes osztályteremben egységes bútorzatra cserélik az elhasználódott asztalokat, székeket, a folyosókon pedig kicserélik a szekrénysorokat. A beruházás részeként a tantermek padlózatát is felújítják, csakúgy, mint az iskola elektromos hálózatát. Digitális táblák és számítógépek beszerzése, valamit a wifi-hálózat kiépítése is a tervek között szerepel.
A gyakorló iskolák szerepe kiemelt a tanárképzésben
A program zárásaként Prof. Dr. Gellén Klára, az SZTE oktatási rektorhelyettese elmondta: a gyakorló iskolák kiemelt és felelősségteljes szerepet játszanak a tanárképzésben, ezért elengedhetetlen az intézmények infrastrukturális fejlesztése, az eszközök modernizálása. – Az iskolák feladata kettős, amellett, hogy oktatási tevékenységet végeznek, komoly szerepet vállalnak a pedagógusképzésben is, hiszen ezek az intézmények a tanárképzés gyakorló helyei. Munkájukat az egyetemekkel szervesen együttműködve végzik, partnerei és támogatói a pedagógusképzésnek – fogalmazott. Hozzátette: az egyetemen létrejött Köznevelési Bizottság célja, hogy még szorosabbra vonja a köznevelési intézmények és az egyetem partnerségét. Kiemelte: mind a négy iskola felújítása kapcsán hívószóként jelenik meg a fenntarthatóság, a nemzetköziesítés és a digitális fejlesztés.
SZTEinfo
Fotó: Bobkó Anna