Nagy sikert aratott Dr. Farkas Zsuzsanna, a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Általános és Környezetfizikai Tanszékének tanszékvezető főiskolai tanára és a Tanszék demonstrátora, Kardos Gergely matematika-fizika szakos tanárjelölt „A Fizika hangja” elnevezésű projektje a 2022. március 24. - 27. között Prágában megrendezett nemzetközi Science on Stage tudományos fesztiválon.
A Science on Stage fesztiválok alapelve és mottója: “Tanároktól, tanároknak“, ahol a szervezők olyan tanárok részvételére számítanak, akik a természettudományok (fizika, kémia, biológia, számítástechnika, matematika) művelői. A konferencia lehetőséget teremt szakmai tapasztalatcserére, a tanításban alkalmazható innovációs ötletek megosztására és olyan demonstrációs kísérletekre koncentrál, amelyek népszerűek a diákok körében és szerény költségvetésből megvalósíthatók. A nemzetközi Science on Stage fesztiválokat kétévente rendezik meg különböző európai városokban, a nemzeti fesztiválokra pedig – amelyek egyben a válogatóversenyt is jelentik – a köztes években kerül sor. A legutóbbi magyar rendezvénynek a szegedi Szent-Györgyi Albert Agóra adott otthont. A magyar versenyeket az utóbbi években a Magyar Kémikusok Egyesülete, az Eötvös Loránd Fizikai Társulat, az Informatika-számítástechnika Tanárok Egyesülete, a Bolyai János Matematikai Társulat és a Magyar Biológiatanárok Országos Egyesülete támogatta.
Az eredményes nemzeti kvalifikációkat követően a prágai eseményen 34 országból több mint 300 tanár vett részt. Hét kategóriában lehetett nevezni, a Szegedi Tudományegyetemet képviselő Kardos Gergely tanárjelölt és Dr. Farkas Zsuzsanna főiskolai tanár a STEM with Arts kategóriában indult, a The Sound of Physics című projekttel. A projekt a konferencia mindhárom bemutatkozási formájában, Kiállítás (Fair), Műhely (Workshop) és Színpadi bemutató (Highlight) is lehetőséget kapott, és „hangos” sikert aratott.
A kiutazó delegációk minden projektje részt vehet a tudományos-oktatási kiállításon, a„Science fair”-en. Az SZTE csapatának a Science on Stage zsűrije emellett lehetőséget biztosított a műhelyfoglalkozáson való részvételre is. Az 50 perces műhelyfoglalkozások egy-egy interaktív tanóraként zajlanak, melyek célja, hogy a résztvevő kollégák a gyakorlatban is lássák a módszerek alkalmazását és a kézzelfogható segédanyagoknak köszönhetően a saját iskolájukban is kipróbálható ismereteket vigyenek haza. Az SZTE csapatának legnagyobb sikere, hogy kiválasztották, az úgynevezett Highlight eseményre is és a konferencia nagyszínpadán kaptak lehetőséget a bemutatkozásra.
|
Science on Stage képgaléria |
A projekt a hangok fizikával való kapcsolatára koncentrált. Célja, hogy rávilágítson arra, hogy a hangok mennyire szerves részei a mindennapoknak, hogyan értelmezhetők alapvető hangtani fizikai jelenségek, milyen fiziológiai folyamatok befolyásolják a hallást, vagy éppen hogyan működnek egyes hangszerek. A téma kiválóan alkalmas arra is, hogy különböző tantárgyakat összekapcsoljon, így a fizikaóra keretein kívül is lehetőséget biztosítson a hangtani ismeretek bővítésére.
„A zene mindig is nagy szerepet játszott az életemben. Gyermekkorom óta fuvolázom, és a családomban a zenepedagógusok sokasága miatt szinte belenőttem a zenei közegbe. Nagyon örültem, hogy szeretett hobbim és a hivatásom közös metszetét mutathattam be ezzel a projekttel” - mondta Kardos Gergely, a Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Általános és Környezetfizikai Tanszékének demonstrátora, a Természettudományi és Informatikai Kar matematika-fizika szakos tanárjelöltje.
A Szegedi Tudományegyetem szaktanári képzése a Karok közötti együttműködésről és a tehetséges diákok kibontakoztatásáról is szól.
„Amikor az ember elkezd egy hallgatóval dolgozni, konferenciára készülni, akkor jó pedagógiai érzékkel nagyon fontos felismernie és kiválasztania, hogy miben lehet a hallgatója különösen eredményes, és ebben kell őt a legjobban támogatni. Gergőnél ez a zene és a fizika kapcsolata volt. Visszatérve a konferenciára, a műhelyfoglalkozás és a színpadi bemutató, ahol Gergő már önállóan képviselte a projektet, azért is lehetett olyan sikeres, mert a hallgatóban együttesen van jelen a fizika területén a szakmai tudás, a zene mély ismerete, valamint az előadói készség, akár angol nyelven is. A mentortanárnak ezt időben fel kell ismernie. Gergő a felkészülésünk, közös munkánk során nagyon sokat tett – a szakirodalom tanulmányozásával, új és saját ötletek kidolgozásával – azért, hogy a „termék” hitelesen és a lehető legeredményesebben képviselni tudja a fizikát és a Szegedi Tudományegyetemet. Ennek a munkának komoly eredménye lett” – mondta Farkas Zsuzsanna tanárnő.
Gondolatait azzal zárta, hogy számára és az egész magyar delegáció számára, hatalmas büszkeség volt, hogy a Konferencia színpadi bemutatója egy szegedi projekttel, az egyetem hallgatójának Brahms Magyar Táncok fuvolaszólójával indult, ami megható és megrendítően szép élmény volt.
A Science on Stage szereplés mellett, az Új Nemzeti Kiválóság Programban is indult a hallgató és mentortanára, ahol már ösztöndíjasként foglalkozhatnak a téma kutatásával, bemutatási lehetőségeivel iskolai, tantermi körülmények között is. A nagyközönség is találkozhat az egyedülálló projekttel az Egyetemi Tavasz programjában, 2022. május 10-én, az SZTE Klebelsberg Könyvtár Auditórium Minimum nevű termében.
SZTEinfo - Kovács-Jerney Ádám
Fotók forrása: Kardos Gergely