Bezár

Hírarchívum

IMG_7917

Barbara Oakley elárulta sikerének titkát

Barbara Oakley elárulta sikerének titkát

2022. április 05.
5 perc

A Déli-sarkon ismerkedett meg férjével, a hadseregben tanult meg oroszul és egészen középiskoláig gondjai voltak a matematikával. Éppen az iskolai nehézségek hatására dolgozta ki azt a tanulást segítő módszert, amelyet ma a világ minden táján használnak. Barbara Oakley, a Szegedi Tudományegyetem oktatója, hosszabb interjút adott az SZTE Nemzetközi- és Közkapcsolati Igazgatóságának.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

OAKLEY ÉS AZ SZTE

A Szegedi Tudományegyetem vendégeként Magyarországra látogatott Barbara Oakley, amerikai mérnök professzor, akinek tanulást segítő Learning How to Learn című Coursera kurzusa a világ legnépszerűbb tananyagainak egyike. A több mint 3 millió tanulni vágyót vonzó online tanfolyam egyedülálló tanulásmódszertani tanácsok közvetítésével nyújt segítséget. Tapasztalatait milliós példányszámú bestsellerekben, valamint a New York Times és The Wall Street Journal hasábjain osztotta meg.

A Szegedi Tudományegyetem és Barbara Oakley közötti kapcsolat 2019-ben kezdődött, amikor a Learning How to Learn című kurzus magyar változatának elkészítését a szegedi egyetem fordítói csapata vállalta. Így lett „A tanulás tanulása” az első magyar nyelvű kurzus a Coursera felületen, amelyet eddig több mint  7 ezer tanuló választott. A tanfolyam, amely tantárgy az SZTE-n, népszerű az egyetemisták körében, hiszen a felsőoktatásban nélkülözhetetlen készségekkel ruházza fel őket.

Barbara Oakley magyarországi látogatása során előadásokat és workshopokat tart a Szegedi Tudományegyetem és partneregyetemei (a EUGLOH európai egyetemi szövetség) polgárai számára tanulás- és oktatásmódszertanról, az online oktatásról. A világhírű tudós hosszabb interjút adott az SZTE sajtóosztályának.

 

INTERJÚ

- Mi a könyvei és a kurzus népszerűségének titka?

- Több összetevőnek együttesen köszönhető. Először is nem a tanulás unalmas, általánosan használatos módszerét választottuk, amelyben a tanulás történetéről szól 3 hét vagy fejezet, újabb 3 hét arról, hogyan tanulnak az újszülöttek és így tovább, a legvégén pedig egy kis rész arról, hogyan tanulhatunk hatékonyan, de abban sem igazán kitérve az idegrendszer működésére. Mi megfordítottuk és az agy összetettségével kezdtünk és azzal, hogyan tanulunk, ráadásul mindezt úgy, hogy, egyszerű, sok esetben vicces hasonlatokat használunk annak érdekében, hogy az emberek megértsék, hogy ezek a dolgok valójában nem bonyolultak, hanem a gyakorlatban is hasznosak. Amikor az emberek elvégzik a kurzust, olyan betekintést nyernek a tanulás belső törvényszerűségeibe, idegrendszeri hátterébe, mint korábban soha.

- Mi a legfontosabb dolog, amit szeretett volna megosztani olvasóival, követőivel, a kurzus hallgatóival?

-Ne csak kövessék a szenvedélyüket, hanem folyamatosan bővítsék a céljaikat! Mindenki azt mondja, hogy kövesd az álmaid. Az emberek nagy részének hasonlók az álmai, ezért az igazán sikeres emberek állandóan tágítják az érdeklődési körüket és nem félnek kilépni a komfortzónájukból. Azok, akik akkor érzik jól magukat, amikor kilépnek a kényelmi zónájukból, biztos, hogy új készségeket sajátítanak el, fejlődni fognak és hamarabb elérik a céljaikat. Ez egyébként az egyéni élet és a családi élet területén is ugyanígy működik.

- Mit gondol, milyen lesz a jövő oktatása?

- Nehéz megjósolni, hogy mit hoz a jövő, de úgy gondolom, hogy maga az általános oktatás sokáig olyan marad, amilyen most, mert a nevelés nagyon lassan változik. Ugyanakkor fantasztikus új eszközök, lehetőségek állnak az oktatás rendelkezésére, amelyeket mindenképpen használni fognak széles körben is. Ezek segítik majd az oktatás hatékonyságát és azt, hogy maga a tanulási folyamat is szórakoztatóbbá váljon. Ezzel együtt azt is gondolom, hogy egyre nagyobb tere lesz az online oktatásnak is, hiszen már most is látjuk, hogy a hallgatók szeretik az online kurzusokat. A személyes oktatás mindig megmarad, nem is lehet helyettesíteni és nem is kell, de az online oktatás aránya növekedni fog valószínűleg, mert ennek olyan előnyei vannak, amelyek az élő oktatásban nem elérhetőek: meg lehet állítani a tanárt, újra lehet nézni egy-egy részt. Tehát lassan, de változni fog az oktatás, a mesterséges intelligencia is komolyabb teret kap ezzel segítve az oktatókat és a tanulókat egyaránt.

- A férjét a Déli-sarkon ismerte meg. Honnan ered a tanulás új módszere?

- Viccesen szoktam mondani, hogy a globális felmelegedést mi indítottuk el az Antarktiszon a férjemmel. A tanulás folyamatával pedig azért kezdtem el foglalkozni, mert nagyon rosszul ment a matematika az általánosban és a középiskolában is. 26 évesen a hadseregben kezdtem el oroszul tanulni - egyébként a magyar nyelvet is választhattam volna - és az ottani tanulási folyamat rádöbbentett arra, hogy sokféleképpen gazdagíthatjuk a tudásunkat és óriási különbségek lehetnek a hatékonyságban. Tehát megtanultam, hogy hogyan lehet egy nyelvet gyorsan és jól elsajátítani, majd elhatároztam, hogy ezt kipróbálom a matematika, a tudomány más területein is.

- Milyen benyomásai vannak eddig a Szegedi Tudományegyetemről?

- Az elmúlt évtizedekben több száz egyetemet meglátogattam a világ minden táján és azt mondhatom, az SZTE a leginnovatívabb egyetem, ahol eddig jártam és a leginkább előremutató elképzelésekkel, jövőképpel rendelkező felsőoktatási intézmény. Nagyon mély benyomást tett rám az, amit eddig láttam a Szegedi Tudományegyetemből.

bo_rek


- Milyen újdonságra számíthatnak öntől a Szegedi Tudományegyetem és a EUGLOH hallgatói?

- Írtunk egy könyvet Uncommon Sense Teaching címmel, Beth Rogowskyval és Terrence J Sejnowskival közösen.  Három új kurzus is készül, amelyek a Courseraban elérhetőek lesznek. Ezek közül az egyiket már befejeztük, a másodikat most véglegesítjük. Éppen ma hajnalban jöttem rá, hogy már csak 3 videó hiányzik a negyvenből. Ezekben a tanításra fókuszálunk, a jó oktatási módszerekre. A harmadikat pedig hamarosan kezdjük, abban az online oktatásé lesz a főszerep.

 

OAKLEY SZEGEDI PROGRAMJA

Barbara Oakley szegedi látogatása során részt vesz az SZTE nemzetközi programján, április 5. és 8. között ugyanis Szegeden találkoznak a EUGLOH szövetség (öt európai egyetem, a francia Paris-Saclay Egyetem, a svéd Lundi Egyetem, a portugál Portói Egyetem, a müncheni Ludwig Maximilian Egyetem és a Szegedi Tudományegyetem szövetsége) képviselői, hogy megvitassák a szövetség egyetemi campusokhoz köthető folyamatainak harmonizációját. A megbeszélésekhez csatlakoznak a Coursera képviselői, akik az online oktatás szegedi tapasztalatiról beszélnek. Az oktatók és adminisztratív munkatársak mellett hallgatók is érkeznek Szegedre, akik a Gazdaságtudományi Kar nemzetközi hetének programjain, például nemzetközi kurzusain vesznek részt. A nemzetközi programok célja, hogy szakmai rendezvényeken keresztül teremtsen lehetőséget az egyetemi polgárok számára a találkozásra és az együttműködésre, a lehető legszélesebb körben. Április első hete bővelkedik tartalmas eseményekben, ahová szeretettel várják a szervezők az érdeklődőket.

 

SZTEinfo/Lévai Ferenc

Fotó: Bobkó Anna

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek