Bezár

SZTEhírek

kecsmar_zsuzsa

„Egy ötlet még semmi, a lényeg a megvalósítás” – interjú Kecsmár Zsuzsával, az SZTE alumnájával

„Egy ötlet még semmi, a lényeg a megvalósítás” – interjú Kecsmár Zsuzsával, az SZTE alumnájával

2021. október 18.

Kecsmár Zsuzsával találkozhatnak ma 17 órakor a Campusban az érdeklődők. A Szegedi Tudományegyetem kommunikáció, majd kereskedelem és marketing szak egykori hallgatója, az Antavo, egy szegedi alapítású, nemzetközi startup cég egyik alapítója és marketing vezetője, a személyes és céges brandépítés témaköreit járja körbe a következő Alumni Uni – Tudásműhely előadásán.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Hogyan jelenik meg az ember személyisége az általa képviselt és épített brandben? Milyen különbségek és hasonlóságok lehetnek a személyes-és céges brand építésének folyamatában? Mi a sikeres startupok marketingjének titka? Az Alumni Uni – Tudásműhely következő alkalmán Ott Anna és Kecsmár Zsuzsa többek közt ezekre a kérdésekre keresik a választ, különös hangsúlyt fektetve a személyes-és céges brandépítés különböző aspektusaira.


Kecsmár Zsuzsával, a ma esti esemény kapcsán készített interjút Kósa Boglárka.


- Az Antavo történetét nyugodtan nevezhetjük sikersztorinak – négy fiatal, akiknek volt egy jó ötletük, amit megvalósítottak. Mi az a néhány fontos dolog, amit a vállalat marketing vezetőjeként kiemelnél, amik elengedhetetlenek egy startup sikerességéhez?


Kecsmár Zsuzsa: A „sikersztori” kifejezést árnyalnunk kell – mert bár tíz éve kezdtük a közös munkát, nagyjából az előző év márciusáig inkább mintha csak vegetáltunk volna. A járvány kezdeténél 30 fő körüli volt a cégünk, azután viszont a világban végbemenő változások, a digitális transzformáció és a meglévő vásárlókba való erőteljes kapaszkodás – mivel vásárlói hűségprogramokkal foglalkozunk – kedvezett nekünk: azóta bőven megduplázódott a csapatunk, lassan 70 fővel dolgozunk együtt. Ez nagyon hosszú idő volt, és úgy érzem, mostanában indult el valójában az Antavo, a „startup” fázisból a „scaleup” fázisban léptünk, amikor a legnagyobb kihívás a növekedés.

És hogy mi az a néhány dolog, ami kiemelten fontos egy startup sikerességéhez? Szerintem az egyik az, hogy el kell kezdeni – én minden most végző egyetemistát arra biztatnék, hogy amint kijön az egyetemről, kezdjen is el építkezni. A szakdolgozatomat az Antavo üzleti tervéből írtam, ez azóta persze sokszor megváltozott - amúgy négyest kaptam rá. Nagyon sokszor lehet azt látni, hogy évekre is beragadnak az emberek egy bizonyos területre, pozícióba, és mint egy kis aranykalitkát, nem tudják elhagyni, pedig valójában szeretnének belevágni saját vállalkozásba. Van egy ilyen jelenség, hogy sokan a negyvenes éveikhez közelítve szedik össze a bátorságukat, hogy céget vagy vállalkozást alapítsanak. Én azt mondom, ne várjon ezzel húsz évet senki, korán kell kezdeni, mert akkor még nincs nagyon mit veszíteni. Persze akkor, ha valaki vállalkozóként, cégépítőként képzeli el az életét.


A második fontos dolog, hogy szerintem az ötlet mindig túl van értékelve; ami igazán fontos, az a megvalósítás. Nagyon sok emberrel beszélgettem már, akik kérdezték, hogy kié volt az Antavo ötlete, pedig ötletekkel tele van a világ, viszont azokból, akik ténylegesen hozzáfognak a megvalósításhoz, kevesebb van. Egy ötlet még semmi, a megvalósítás a lényeg. Egy angol mondás alapján a sikerhez három dolog kell: megvalósítás, megvalósítás, megvalósítás.


Egy vállalkozás sikerességéhez ezeken kívül nagyon fontos még az is, hogy merni kell változtatni. A világ, a vásárlói igények és a piac változnak, vagy akár csak jön egy világjárvány – merni kell akár teljesen kidobni azt, amin éveken keresztül dolgoztunk, ha azt látjuk, hogy valami más jobb terület lehet.


EMBER_A_BRANDBEN_web


- Milyen mentális folyamat játszódott le bennetek anno az Antavo indulásakor? Féltetek-e a bukástól, számítottatok-e a sikerre? Mi lendített át a nehezebb időszakokon?


Az volt bennünk, hogy meg akarjuk csinálni, sikeresek akarunk lenni, sok pénzt akarunk keresni. Az a helyzet, hogy nagyon örülök, hogy nem sokat tudtunk az adott területről, mert szerintem, minél többet tud az ember valamiről, annál nehezebben vág bele. Ilyen értelemben egy kis tudatlanság előny lehet, ha sok lelkesedés van mellette, ez egy nagyon jó receptje annak, hogy valaki sikeres legyen egy területen. Ha az ember túl sokat tud, akkor látja a nehézségeket és a problémákat is, és nem biztos, hogy bele mer úgy vágni.

A bukástól, a megszégyenüléstől féltük, ez talán mindig benne van az emberben, de sosem tartottuk opciónak, hogy abbahagyjuk. A startupok száz százaléka azért bukik el, mert abbahagyják őket. Azt hiszem, bennünk van egy hit, hogy meg tudjuk csinálni, ez lendített át minket nagyon sokszor a nehéz időszakokon.


- Kommunikáció, majd kereskedelem és marketing szakon tanultál. A tanulmányok hogyan járultak hozzá a munkádban elért eredményekhez? Mit gondolsz, mennyire fontos vállalkozóként a szakirányú végzettség? Mennyire igaz az, hogy a gyakorlat során tanul igazán az ember?


Az egyetemen megtanulhattam, hogy a világ alapvetően hogyan működik ezeken a területeken. Persze a részleteket akkor látja az ember, ha már dolgozik – emlékszem, volt olyan időszak, amikor a napom felét Google keresésekkel töltöttem, hogy megnézzem, hogyan kell ezt meg azt csinálni. Ez mára jelentősen csökkent, de azért mostanában is előfordul, hogy mondjuk beírom a keresőbe, hogy hogyan építsünk jó marketing stratégiát 2021-ben – ez a tanulás sosem ér véget, na meg a piac is rohamos tempóban változik, amit nagyon fontos nyomon követni.


Amit hiányoltam a képzésből, az a vállalkozás opciójának felvetése volt, bár ez mára sokat változott, hiszen engem is hívnak, hívtok most is, hogy osszak meg néhány gondolatot ezzel a témával kapcsolatban. De akkoriban ez a látásmód kevésbé volt jelen.


- Mit tanácsolnál azoknak a hallgatóknak, akik vállalkozás indításán törik a fejüket, de nem tudják, hogyan vágjanak bele?


Az első tanácsom az, hogy egyszerűen csak vágjanak bele és kész. Sosem lesz jó alkalom, a vállalkozás indítása olyan, mint a gyerekvállalás: mindig lehet kifogást találni, hogy még miért ne csinálja az ember. Ez nem egy rakétatudomány, csak csinálni kell és kész.

A második tanácsom, hogy ne egyszemélyes szervezetben gondolkodjanak, hanem társalapítókkal, üzlettársakkal – főleg az elején, az egymást kiegészítő készségek és tudások nagyon jól tudnak működni.

A harmadik gondolatom, hogy ne csupán a saját fizikai környezetükben, vagy Magyarországon gondolkozzanak – a globálizáció és a remote munka ugrása miatt rendkívül megnőtt a lehetőségek száma is.

A negyedik pedig az, hogy nagyon sok esetben csak rá kell keresni az interneten, hogy hogyan kell egy adott dolgot megcsinálni. Egy ismerősöm mesélte, hogy szeretne cukrászdát nyitni, de nem tudja, hogy kell ezt csinálni. Rákerestem, és találtam egy oldalt, ami pont erről szólt, egy ember könyvet írt a cukrászdanyitásról és workshopokat tart a témában. Rengeteg információ van fent az interneten, hiszen az ma már egy marketing eszköz, hogy a cégek a tudásuk egy részét rendelkezésre bocsájtják, mások számára is elérhetővé teszik. Ezzel a lehetőséggel pedig érdemes élni.

 

Az esemény helyszíne, a Campus Beer&More emeleti terme, időpontja 2021. 10. 18. 17 óra. A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.

Részletek és jelentkezés: a www.uniszegedalumni.com és https://uniszegedalumni.com/events/111

 

Kósa Boglárka

Fotó SZTE Alma Mater

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek